Transportministers Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. marts 2025
2025-645
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. januar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende B 61
–
Forslag til folketingsbeslutning om at
tillade det statslige og kommunale redningsberedskab samt det re-
gionale sundhedsberedskab at foretage udrykningskørsel i forbin-
delse med uddannelses- og øvelsesaktiviteter, som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai Mercado (KF).
Spørgsmål nr. 5:
Vil ministeren oplyse baggrunden for, at det i sin tid er besluttet, at
det kun er politiet, der skal have mulighed for virkelighedsnær træ-
ning på offentlig vej? Og hvad er argumentet for, at f.eks. brandbi-
ler og ambulancer, som også skal kunne komme hurtigt frem i til-
spidset situation, ikke skal have den samme mulighed for træning?
Svar:
Reglerne for udrykningskørsel giver mulighed for, at der under
visse omstændigheder kan ske tilsidesættelse af færdselslovens al-
mindelige regler, således at der for eksempel kan køres over for
rødt, og at hastighedsgrænserne kan overskrides. Udrykningskør-
sel er derfor forbundet med en øget risiko for ulykker.
Reglerne for udrykningskørsel er således et udtryk for en afvejning
af hensynet til, at udrykningskøretøjerne skal kunne komme hur-
tigt frem til den eller det, der skal reddes, og hensynet til andre tra-
fikanters færdselssikkerhed.
Idet udrykningskørsel skaber farlige trafiksituationer, er det be-
grænset, i hvilke tilfælde udrykningskørsel er tilladt. Blandt andet
er det hovedreglen, at der ikke må køres udrykningskørsel på of-
fentlig vej i øvelsesøjemed.
Som en undtagelse til hovedreglen har politiet mulighed for at fo-
retage udrykningskørsel på offentlig vej, når det skønnes nødven-
digt af hensyn til politiets øvelses- og uddannelsesaktiviteter.