Transportudvalget 2024-25
B 61
Offentligt
2985424_0001.png
Transportministers Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. marts 2025
2025-645
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. januar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende B 61
Forslag til folketingsbeslutning om at
tillade det statslige og kommunale redningsberedskab samt det re-
gionale sundhedsberedskab at foretage udrykningskørsel i forbin-
delse med uddannelses- og øvelsesaktiviteter, som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai Mercado (KF).
Spørgsmål nr. 5:
Vil ministeren oplyse baggrunden for, at det i sin tid er besluttet, at
det kun er politiet, der skal have mulighed for virkelighedsnær træ-
ning på offentlig vej? Og hvad er argumentet for, at f.eks. brandbi-
ler og ambulancer, som også skal kunne komme hurtigt frem i til-
spidset situation, ikke skal have den samme mulighed for træning?
Svar:
Reglerne for udrykningskørsel giver mulighed for, at der under
visse omstændigheder kan ske tilsidesættelse af færdselslovens al-
mindelige regler, således at der for eksempel kan køres over for
rødt, og at hastighedsgrænserne kan overskrides. Udrykningskør-
sel er derfor forbundet med en øget risiko for ulykker.
Reglerne for udrykningskørsel er således et udtryk for en afvejning
af hensynet til, at udrykningskøretøjerne skal kunne komme hur-
tigt frem til den eller det, der skal reddes, og hensynet til andre tra-
fikanters færdselssikkerhed.
Idet udrykningskørsel skaber farlige trafiksituationer, er det be-
grænset, i hvilke tilfælde udrykningskørsel er tilladt. Blandt andet
er det hovedreglen, at der ikke må køres udrykningskørsel på of-
fentlig vej i øvelsesøjemed.
Som en undtagelse til hovedreglen har politiet mulighed for at fo-
retage udrykningskørsel på offentlig vej, når det skønnes nødven-
digt af hensyn til politiets øvelses- og uddannelsesaktiviteter.
B 61 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, om ministeren vil oplyse baggrunden for, at det i sin tid er besluttet, at det kun er politiet, der skal have mulighed for virkelighedsnær træning på offentlig vej
2985424_0002.png
Side 2/2
Politiet har fremført et særligt behov for at kunne træne den type
udrykningskørsel, der kaldes eftersættelse, der indebærer at poli-
tiet skal forfølge et andet køretøj med henblik på standsning. Efter-
sættelse kræver ofte, at der køres ekstremt, f.eks. på cykelstier,
mod ensretningen og med væsentlige overskridelser af de tilladte
hastighedsgrænser.
Øvrige dele af beredskabet kører ikke eftersættelse, hvorfor de har
bedre forudsætninger for alene at øve udrykningskørsel på lukkede
baner, end politiet har.
Den potentielle forbedring, som øvrige udrykningsaktører vil kunne
opnå ved at øve sig i udrykningskørsel på offentlig vej, hvor ha-
stighed og andre færdselsregler tilsidesættes, vurderes således ikke
at stå mål med den færdselssikkerhedsmæssige risiko, som de øvrige
trafikanter udsættes for.
Der er endvidere stor forskel på de køretøjer, som de forskellige
udrykningsaktører anvender. Politiet, som aktuelt må øve udryk-
ningskørsel på offentlig vej, benytter almindelige personbiler,
hvorimod særligt brandberedskabet ofte anvender tunge køretøjer
til udrykningskørsel. Det vurderes, at være færdselssikkerheds-
mæssigt betænkeligt, hvis store køretøjer i øvelsesøjemed skal
kunne fremføres med høje hastigheder, særligt i områder, hvor der
færdes mange bløde trafikanter.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen