Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 9. januar 2025 stillet følgende spørgs-
mål nr. 2 til B 25 efter ønske fra Anders Kronborg (S) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 2 til B 25:
Vil ministeren oplyse, hvad det vurderes at kræve i yderlige administrative omkost-
ninger og årsværk hos indfødsretskontoret for at oplyse og forelægge sagsmateri-
ale på alle bipersoner, hvis der skal indhentes materiale hos kommuner, skoler, so-
cialforvaltning mv.?
3. februar 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2025 - 823
3085334
Svar:
Jeg kan generelt oplyse, at det vil være forbundet med væsentlige administrative
omkostninger i Udlændinge- og Integrationsministeriet at oplyse og forelægge sa-
ger om alle bipersoner for Folketingets Indfødsretsudvalg, som foreslået med be-
slutningsforslaget. Hertil kommer i øvrigt omkostninger hos de involverede myn-
digheder.
Som nævnt under 1. behandlingen af beslutningsforslaget den 9. januar 2025 var
der ca. 1.800 bipersoner tilknyttet de to lovforslag om indfødsrets meddelelse, der
blev fremsat i 2024. Der vil således være tale om et meget stort antal sager.
Jeg kan hertil bemærke, at beslutningsforslaget ikke konkret afgrænser, hvilke op-
lysninger der ville skulle indhentes og forelægges for Folketingets Indfødsretsud-
valg. Jeg finder på den baggrund ikke, at der er tilstrækkeligt grundlag for at under-
søge omkostningerne til en sådan ordning nærmere.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
1/1