Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
B 89
Offentligt
2977667_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024-11069
Den 9. februar 2025
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 7 til beslutningsforslag B89 stillet 16. januar 2025 efter
ønske fra Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 7
”Er
ministeren uenig med Teknologisk Institut, der konkluderer, at den teknologiske udvikling inden
for spildevandsrensning er i fuld sving, og at uklare lovmæssige krav til spildevandsbehandling er den
største hæmsko for implementeringen af et fjerde rensetrin? Og er ministeren uenig med
forslagsstillerne i, at et krav om udfasning af blandingszoner senest i 2033 netop ville udgøre et klart
lovmæssigt krav til spildevandsbehandling, der ville medføre en hurtigere implementering af et fjerde
rensetrin
både ift. byspildevand og øvrige spildevandsudledinger? Der henvises til analysen
”Fremtidens spildevandsbehandling, kortlægning af den teknologiske udvikling på danske
renseanlæg”, Teknologisk Institut, Miljøteknologi, 2023.”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet Miljøstyrelsen, som oplyser at:
”Der
findes mange nye, effektive teknologier til spildevandsrensning. Det viser Miljøstyrelsens katalog
over rensningsteknologier på centralrenseanlæg fra 2021. Miljøstyrelsen har siden 2021 arbejdet
videre med at afdække nye teknologiske muligheder og nye krav i forbindelse med
innovationspartnerskabet om rensning af miljøfarlige stoffer.
Det er Miljøstyrelsens umiddelbare vurdering, jf. svar på spørgsmål 6 til B 89, at det på nuværende
tidspunkt ikke er muligt at rense alle stoffer i husholdningsspildevand til et niveau, hvor samtlige
miljøkvalitetskrav er overholdt. Derfor kan det være nødvendigt også at udpege en blandingszone for
visse stoffer samt stille vilkår om, at blandingszonen mindskes over tid. På baggrund af den aktuelle,
tilgængelige viden om spildevandets sammensætning samt renseteknologier, er det Miljøstyrelsens
vurdering for nuværende, at et forbud mod blandingszoner i 2033 forventeligt vil betyde, at
spildevandsselskaberne ikke vil kunne opnå en tilladelse til udledning af det rensede spildevand. Det
kan gøre det umuligt at leve op til byspildevandsdirektivets krav om håndtering af byspildevand, hvis
det ikke er muligt at udlede det rensede spildevand efter indsamling og rensning.”
Regeringen arbejder som følge af det reviderede byspildevandsdirektivet fra 2024 på at sikre bedre
rensning af spildevandet for miljøfarlige forurenende stoffer. Det skal bl.a. ske ved at stille krav om
overvågning af miljøfarlige forurenende stoffer i indløb og udløb på renseanlæg således at kendskabet
til omfanget af miljøfarlige forurenende stoffer øges. Endvidere skal kommunerne hvert 10. år
revurdere tilslutningstilladelser til virksomheder og udledningstilladelser til renseanlæg.
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
B 89 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, at Teknologisk Institut konkluderer, at den teknologiske udvikling inden for spildevandsrensning er i fuld sving, og at uklare lovmæssige krav til spildevandsbehandling er den største hæmsko for implementeringen af et fjerde rensetrin
Magnus Heunicke
/
Paolo Perotti
2