Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
B 89 Bilag 2
Offentligt
2962200_0001.png
Indsæt et nyt billede: Klik på
Baggrundsbilleder
ikonet i Templafy vinduet, vælg ved at klikke én gang. Vent og vælg knappen
Select Image as Background
under DI fanen.
Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
B 89 - Bilag 2
Offentligt
Foretræde om spildevand og
blandingszoner
8. januar 2025
B 89 - 2024-25 - Bilag 2: Præsentation fra Dansk Industri i forbindelse med foretræde for udvalget
2962200_0002.png
Hvem udleder til
vandmiljøet
Få virksomheder har direkte udledning, hovedparten udleder til offentligt
renseanlæg.
Udledning fra anlæg til de nye grønne teknologier (f.eks.
PtX
anlæg), omlægning
til biomassefyrede anlæg
Udledning fra deponier/perkolat
De store biotek-
og medicinalprojekter, der er under planlægning, vil ikke kunne
fuldføres – også selv om de udleder via offentligt renseanlæg
Offentlige
renseanlæg, såvel de eksisterende som de der er under planlægning
f.eks. Aarhus Rewater
Direkte udledning af separat håndteret regnvand (ofte med
metalkoncentrationer over miljøkvalitetskriterierne)
Husk, at når virksomheder investerer, gør de det efter de nyeste teknologier
- BAT.
B 89 - 2024-25 - Bilag 2: Præsentation fra Dansk Industri i forbindelse med foretræde for udvalget
2962200_0003.png
Vandrammedirektivet, god kemisk tilstand og blandingszoner
Primært historiske forureninger og diffus forurening, som skaber problemer
- ikke nutidens udledninger.
En udledningstilladelse kræver, at der renses til BAT-niveau – bedst tilgængelige teknologi
BAT reglerne fremgår af IE direktivet og bliver løbende justeret og strammet
Brug af blandingszoner er en del af vandrammedirektivets rammer for udledninger til
vandmiljøet, så der også kan ske udledninger til vandområder, som er forurenede uden at bidrage
yderligere til en forringelse.
Vi kan ikke fjerne til 0. Men vi kommer hele tiden længere og længere ned
Godkendelser SKAL revideres med mellemrum, så nye teknologier bliver en del af godkendelsen,
og så størrelsen af blandingszoner bliver revideret
begge dele er et EU krav.
Blandingszoner skal kun bruges, hvor der ikke er andre løsninger.
B 89 - 2024-25 - Bilag 2: Præsentation fra Dansk Industri i forbindelse med foretræde for udvalget
2962200_0004.png
Blandingszoner er et nødvendigt redskab på
vejen mod et bedre vandmiljø
De fleste vandområder lever ikke
op til god kemisk tilstand på en
eller flere parametre, typisk på
metaller og evt. PFAS.
Mange udledninger skal i de
kommende år revideres med krav
til miljøfarlige stoffer. Det gælder
offentlige spildevandsanlæg,
regnbetingede udledninger,
udledninger fra deponier og
energianlæg/kraftværker samt
udledninger fra
produktionsvirksomheder.
Kun meget få offentlige
renseanlæg har i dag krav til
miljøfarlige stoffer, men det skal
de have i fremtiden. Mange har
niveauer over
miljøkvalitetskriterierne i
udløbet. De har derfor brug for en
blandingszone for at kunne
udlede.
01
02
03
B 89 - 2024-25 - Bilag 2: Præsentation fra Dansk Industri i forbindelse med foretræde for udvalget
2962200_0005.png
Løsninger og vejen frem
✓Gennemfør
miljøministerens 8-punktshandlingsplan
✓Fremme
udvikling og anvendelse af bedre rensningsteknologi
✓Revurdering
af udledningstilladelser og miljøgodkendelser –
tempoet skal op.
o
Det kræver både politisk fokus og finansielle midler – også
udover 2025
✓Næste
revision af vejledningen skal tydeliggøre, hvordan der kan
stilles krav til at reducere blandingszonernes udstrækning –
som er
et krav i vandrammedirektivet.
B 89 - 2024-25 - Bilag 2: Præsentation fra Dansk Industri i forbindelse med foretræde for udvalget
2962200_0006.png
Kontaktdetaljer
Karin Klitgaard
Underdirektør
+45 25650241
[email protected]
Svend-Erik Jepsen
Fagleder, vand og klimatilpasning
+45 29494407
[email protected]