Til beslutningsforslag nr.
B 8
Folketinget 2024-25
Beretning afgivet af Udvalget for Digitalisering og It den 12. december 2024
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at sikre de mest udsatte borgere hjælp ved
problemer med login på digitale systemer
[af Kim Edberg Andersen (DD) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Udvalgets indstilling
Udvalget finder, at der er behov for en struktureret og
politisk styret tilgang til at få undersøgt mulighederne for,
hvordan vi som samfund skal håndtere udfordringerne med
at sikre brugervenlig digitalisering for alle borgere og finde
løsninger til de borgere, som ikke er fysisk eller psykisk
i stand til at anvende digitale tjenester. Udvalget opfordrer
derfor ministeren for digitalisering til at lade Digitaliserings-
ministeriet vurdere, hvordan man kan hjælpe de mest udsat-
te borgere med at anvende digitale løsninger, som i dette
tilfælde er MitID.
Ministeren for digitalisering og Udvalget for Digitalise-
ring og It skal herefter drøfte opfølgningen på Digitalise-
ringsministeriets vurderinger og forslag.
Baggrund
Sidste år kårede FN for tredje gang Danmark til verdens-
mester i offentlig digitalisering ud fra følgende parametre:
udbredelse af digitale løsninger, adgangen til dem og inte-
grationen af digitale teknologier til offentlig styring. Tre ud
af fire danskere foretrækker at anvende digitale løsninger
i kontakten med det offentlige (»Tilliden til den digitale
offentlige sektor 2022«, af Digitaliseringsstyrelsen, januar
2023). Samtidig vurderes 17-22 pct. af den voksne befolk-
ning at være digitalt udsatte (»Digital inklusion i det digita-
liserede samfund«, af Digitaliseringsstyrelsen og KL, april
2021). Det indikerer, at selv om digitale selvbetjeningsløs-
ninger gør hverdagen nemmere for den største del af be-
folkningen, er der et misforhold mellem at være en digital
førernation og udsatte borgeres oplevelse af digitaliseringen.
Udfordring
Nordjyske kunne i juli 2024 berette om en mand, Mikkel,
der gerne ville anvende sit MitID. Problemet var, at Mikkel
lider af lammelse. Derfor havde myndighederne udleveret
en touchpen til ham, så han med brug af nakke og mund
kunne forsøge at indtaste en ny kode, men uden succes,
»Lam mand kørt ud på et sidespor: Mikkel får en pen til
munden«, Nordjyske, den 27. juli 2024. Med udgangspunkt
i dette eksempel mener udvalget ikke, at det er rimeligt at
forlange, at samfundets mest udsatte borgere skal indordne
sig efter de eksisterende regler, der er meget rigide, og hvor
den sunde fornuft mangler. Det bør være muligt, at et nært
familiemedlem eller, hvis dette ikke er muligt, en offentlig
instans, kan hjælpe den nødstedte borger. Bekendtgørelsen
om MitID til privatpersoner er i dag formuleret, så det
kun er den fysiske person tilknyttet det enkelte MitID, der
må kende bruger-id�½et og adgangskoden og må anvende
dem. Det betyder, at andre ikke kan hjælpe den pågældende
person med at oprette nye adgangskoder i situationer, hvor
denne ikke selvstændigt kan sørge for det. Ministeren for
digitalisering nævnte under 1. behandling af beslutningsfor-
slaget den 12. november 2024, at det hedder »MitID« og
ikke »VoresID«, og det forstår udvalget godt. Derudover er
udvalget enig med ministeren i, at MitID stadig skal holde
sig inden for rammerne af den europæiske eID-forordning.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, og Javnaðarflokkurin havde
ved beretningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med politiske bemærkninger
i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 2. oktober 2024 og
var til 1. behandling den 12. november 2024. Beslutnings-
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Udvalget for Digitalisering og It.
AX030889