Til beslutningsforslag nr.
B 8
Folketinget 2024-25
Beretning afgivet af Udvalget for Digitalisering og It den [12. december 2024]
Udkast
til
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at sikre de mest udsatte borgere hjælp ved
problemer med login på digitale systemer
[af Kim Edberg Andersen (DD) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Udvalgets indstilling
Udvalget finder, at der er behov for en struktureret og po-
litisk styret tilgang til at få undersøgt mulighederne for, hvis
vi som samfund skal håndtere udfordringerne med at sikre
brugervenlig digitalisering for alle borgere og finde løsnin-
ger til de borgere, som ikke er fysisk eller psykisk i stand
til at anvende digitale tjenester. Udvalget opfordrer derfor
digitaliseringsministeren til at lade Digitaliseringsministeriet
vurdere, hvordan man kan hjælpe de mest udsatte borgere
med at anvende digitale løsninger som i dette tilfælde er
MitID.
Digitaliseringsministeren og Udvalget for Digitalisering
og It skal herefter drøfte opfølgning på Digitaliseringsmini-
steriets vurderinger og forslag.
Baggrund
Sidste år kårede FN for tredje gang Danmark til verdens-
mester i offentlig digitalisering ud fra parametrene: udbre-
delse af digitale løsninger, adgangen til dem og integrati-
onen af digitale teknologier til offentlig styring. Tre ud
af fire danskere foretrækker at anvende digitale løsninger
i kontakten med det offentlige (»Tilliden til den digitale
offentlige sektor 2022« af Digitaliseringsstyrelsen, januar
2023). Samtidig vurderes 17-22 pct. af den voksne befolk-
ning at være digitalt udsatte (»Digital inklusion i det digita-
liserede samfund« af Digitaliseringsstyrelsen og KL, april
2021). Det indikerer, at selv om digitale selvbetjeningsløs-
ninger gør hverdagen nemmere for den største del af be-
folkningen, er der et misforhold mellem at være en digital
førernation og udsatte borgeres oplevelse af digitaliseringen.
Udfordring
Nordjyske kunne i juli 2024 berette om en mand, Mikkel,
der gerne ville anvende sit MitID. Problemet er, at Mikkel
lider af lammelse. Derfor havde myndighederne udleveret
en touchpen til ham, så han med brug af nakke og mund
kunne forsøge at indtaste en ny kode, men uden succes
»Lam mand kørt ud på et sidespor: Mikkel får en pen til
munden«, Nordjyske, den 27. juli 2024. Med udgangspunkt
i dette eksempel mener udvalget ikke, at det er rimeligt at
forlange, at samfundets mest udsatte borgere skal indordne
sig efter de eksisterende regler, der er meget rigide, og hvor
den sunde fornuft mangler. Det bør være muligt, at et nært
familiemedlem eller, hvis dette ikke er muligt, en offentlig
instans, kan hjælpe den nødstedte borger. Bekendtgørelsen
om MitID til privatpersoner er i dag formuleret, så det kun
er den fysiske person tilknyttet det enkelte MitID, der må
kende bruger-id�½et og adgangskoden samt anvende dem. Det
betyder, at andre ikke kan hjælpe den pågældende person
med at oprette nye adgangskoder i situationer, hvor denne
ikke selvstændigt kan sørge for det. Digitaliseringsministe-
ren nævnte til 1. behandling d. 12. november 2024, at det
hedder »MitID« og ikke »VoresID«, og det forstår udvalget
godt. Derudover bakker udvalget ministeren op om, at Mi-
tID stadig holder sig inden for rammerne af den europæiske
eID-forordning.
<Parti/partier>
<>
DokumentId
Journalnummer