Socialudvalget 2024-25
B 67 Bilag 4
Offentligt
2979628_0001.png
Forslag om
samforælderskab
Oktober 2023
B 67 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 19/2-25 fra LGBT komiteen
2979628_0002.png
2
De tre paradigmeskift i familieretten
for regnbuefamilier
’89
’99
‘13
I 1989 indførte Danmark, som det første land i verden, det registrerede
partnerskab. I dag lever over en milliard mennesker i verden i jurisdik;oner,
der anerkender par af samme køn.
Indførelsen skete gennem vedtagelsen af et opposi;onsforslag, hvilket lod sig
gøre, fordi de menige medlemmer af RV stemte for, på trods af, par;et var
gået i regering (regeringen Schlüter III).
juridiske forældre af samme køn.
Det skete ved, at folke;ngsmedlemmer fra regeringspar;erne m.fl. (regeringen
Nyrup IV) foreslog ændringer ;l et regeringsforslag. Folke;ngets formand
forsøgte at forhindre behandlingen af forslaget, men blev stemt ned.
slægtskabsetableringen, hvor en kvinde, hendes kvindelige partner og en
mand, kan aOale om manden eller partneren skal være juridisk forælder, når
manden og kvinden får et barn sammen.
Det lod sig gøre, fordi regeringspar;ernes og støPepar;ets ordførere gik imod
ministeren (regeringen Thorning-Schmidt I) og dennes færdigskrevne forslag
inden det blev fremsat.
I 1999 blev Danmark det første land i verden ;l at muliggøre, at et barn har to
I 2013 indførte Danmark som det første land en model med tre a6aleparter i
B 67 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 19/2-25 fra LGBT komiteen
2979628_0003.png
3
Introduktion
Med nærværende udgivelse ønsker vi at præsentere et
løsningsforslag ;l håndtering af det sidste store udestående i
lovgivningen vedrørende regnbuefamilier: Familier hvor der er
tre eller fire forældre.
Først introduceres de grundlæggende begreber, der er
nødvendige for en præcis samtale om familieret. Dernæst
beskrives problemerne ved den eksisterende rets;lstand. Og
endelig beskrives det konkrete løsningsforslag.
VIVE har i eOeråret 2023 i en undersøgelse
*
afdækket
problemerne i regnbuefamilier med tre eller fire forældre.
* VIVE: LGBT+familier med tre eller fire forældre, Jane Greve, Josefine
Frøslev-Thomsen og Matvei Andersen, 2023
Oktober 2023
ISBN 978-87-971447-6-3
Citeres som:
LGBT komiteen: Forslag om samforælderskab,
Søren Laursen (2023)
komiteen.dk
B 67 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 19/2-25 fra LGBT komiteen
2979628_0004.png
Familielivsfaser
Inten8on
Undfangelse
Fødsel
Barsel
Opvækst
Myndig
4
Anset forælderskab
Anset forælderskab (ass. reprod.)
Slægtskab
Forældremyndighed
Omsorgsforpligtelse
Både det ufødte barn og det
myndige barn har arveret
Forældremyndighed vedrører
alene det fødte, umyndige barn
Nogle familieforøgelser er
meget planlagte. Ved assisteret
reproduktion laves en
intentionserklæring,
som
udpeger hvem, der skal være
barnets forældre. Mere herom
senere.
Herefter følger
undfangelse,
graviditet
og
fødsel.
Når først
barnet er undfanget, fanger
bordet. Man kan ikke undslå
sig sit forælderskab. Det ufødte
barn har også arveret.
Når barnet er kommet til verden
er det under
forældre-
myndighed
indtil det bliver
myndigt.
Forældremyndighed
er altså noget, der vedrører det
fødte men umyndige barn.
Forældremyndigheden giver
forældrene ret til at bestemme
over barnet, ligesom de også
har pligt til at drage omsorg for
barnet.
B 67 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 19/2-25 fra LGBT komiteen
2979628_0005.png
5
Forældreskabsroller
Slægtskab
Slægtsforælder
Ansvar
Ansvarsforælder
Omsorg
Omsorgsforælder
Slægtsforældreskab (som vi oOe omtaler som
juridisk forælderskab) er en markør, der
iden;ficerer en person med en juridisk bindende
rela;on ;l et barn, et slægtskab. Tildelingen af
denne markør sker gennem børneloven.
Slægtskab er grundlæggende uforanderligt. Selv
hvis familien går i opløsning, består slægtskabet.
Et slægtskab kan ikke opløses, men det kan evt.
overføres ved adop;on.
Fra denne markør følger en mængde
retsvirkninger, der fastsæPes i andre love. Der er
tale om redgheder og pligter, som for eksempel
skal sikre børnene omsorg, mens de er små, og
beskyPe børn og forældres økonomiske
aeængighed af hinanden gennem arv.
En ansvarsforælder skal her forstås som
en forældremyndighedsindehaver.
Forældremyndighed er reguleret i
forældreansvarsloven
En person med forældermyndighed kan
træffe afgørelser på barnets vegne, og vil
for eksempel kunne kommunikere med
myndigheder om barnet.
Forældremyndighed ;llægges på
aOalebasis eller ved
myndighedsafgørelse, og den kan
ændres gennem barnets opvækst. Den
ophører, når barnet bliver myndigt.
En omsorgsforælder er en person, der
drager omsorg for et barn og er med ;l
at opfostre dePe.
I regnbuefamilier med mere end to
forældre, vil forældrene uden juridisk
forældreskab alene være sociale
forældre uden ret ;l at træffe
beslutninger vedrørende barnet.
lovgivningsmæssigt er børnene og disse
forældre fremmede for hinanden.
Juridisk forælder og social forælder
Vi bruger oOe at tale om juridisk
forælderskab og socialt forælderskab,
men af hensyn ;l den eOerfølgende
diskussion er det mere præcist med de
ovenstående begreber.
B 67 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 19/2-25 fra LGBT komiteen
2979628_0006.png
6
Forældreskabsroller i regnbuefamilier i dag
Der er mange former for regnbuefamilier, men dem, der er i fokus her, er dem, hvor der er mere end to forældre. Der er typisk
tale om, at barnet er undfanget med kønsceller fra to af dem, og at den ene eller begge har en partner.
Een type regnbuefamilie
O
S
A
O
S
A
O
O
Familier, hvor to parter og deres eventuelle partnere har besluPet at
s;Oe familie sammen. Alle er omsorgsforældre, men kun de biologiske
forældre er også slægts- og ansvarsforældre.
S : slægtsforælder A : ansvarsforælder O : omsorgsforælder
En anden type regnbuefamilie
O
O
S
A
O
S
A
O
Familier, hvor to parter og deres eventuelle partnere har besluPet at
s;Oe familie sammen. Alle er omsorgsforældre, men kun det ene par er
også slægts- og ansvarsforældre.
S : slægtsforælder A : ansvarsforælder O : omsorgsforælder
Barnet ser fire forældre.
Loven ser to forældre og to fremmede.
B 67 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 19/2-25 fra LGBT komiteen
2979628_0007.png
7
Den ikke-anerkendte omsorgsforælder
Når du vitterligt ikke er i familie med dit eget barn
I en regnbuefamilie med mere end to forældre er det i dag kun to af disse, der kan være juridiske forældre. De andre
er ikke-anerkendte omsorgsforældre (sociale forældre), for hvem det for eksempel gælder,
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
at man ikke kan få barns første sygedag osv.
at man ikke kan få forældreorlov
at man ikke har samværsret.
at man ikke modtager meddelelser fra myndighederne om barnet.
at man ikke har indflydelse på skolevalg og der derfor ikke kan vælges en skole i ens område, selvom alle forældre
ville foretrække denne.
at man ikke kan repræsentere sit barn i for eksempel en skolebestyrelse.
at man opføres som ‘Andet’ i aula og som følge heraf oOe ikke får kommunika;oner fra lærere og andre forældre.
at man ikke har cpr-registerindsigt på sit barn.
at man ingen retlig indflydelse har på beslutninger om fx vaccina;oner og dåb.
at man ikke kan videregive sit eOernavn ;l barnet.
at man ikke kan åbne en børneopsparingskonto.
at man ikke kan tage sit barn med på en udlandsrejse uden fuldmagt fra de juridiske forældre.
at hvis man dør, arver barnet kun, hvis man har oprePet et testamente, og så skal der betales den store arveafgiO,
da man ikke er i familie med barnet.
Angsten for at miste sin rela8on 8l sit barn
Den substan;elle forskel i redgheder og manglende beskyPelse af disse forældre-barn rela;oner skaber stor
utryghed. Den ins;tu;onaliserer en grundlæggende angst i den ikke-anerkendte forælder - angsten for at miste sin
rela;on ;l sit barn.
I disse familier tvinges de fire forældre ;l, mod deres vilje, at besluPe hvem af dem, der ikke skal være juridiske
forældre. De har besluPet at s;Oe familie sammen, de opfostrer barnet sammen. Men de skal også besluPe, hvilke
to af dem, der skal være være retligt i familie med barnet, og hvilke to, der skal stå uden retlig rela;on ;l barnet og
ikke have nogen redgheder.
B 67 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 19/2-25 fra LGBT komiteen
2979628_0008.png
8
Hvordan skaber vi
tryghed og sikkerhed?
For at skabe tryghed og sikkerhed i familierne, er det nødvendigt at nedbryde
de hierarkier, der i dag fastholder forældrene i et A-hold og et B-hold.
Forældrene skal ikke tvinges tll at træffe beslutning om, hvem af dem, der ikke
skal være i familie med deres eget barn. Det første, en familie skal tage stilling
til, burde ikke være, hvordan man splitter familien i to ulige dele, men hvordan
man skaber en tryg, harmonisk og sammenhængende start på barnets
tilværelse. Der må skabes større lighed mellem forældrene.
Lovgivningen bør afspejle virkeligheden. Familierne stiftes af personer, som selv
ser hinanden som tre eller fire fuldgyldige forældre. Den virkelighed kan ikke i
dag repræsenteres af loven, som i stedet dikterer en kunstig adskillelse i et A-
hold og et B-hold. Lovgivningen er et svigt overfor denne gruppe børn. Hvor
familieretten generelt er et sikkerhedsnet, som binder familier sammen med
ansvar og forpligtelser, som skal sikre barnet i både gode og dårlige tider, så
handler familieretten for regnbuefamilierne om at splitte familierne i gode tider
og prisgive dem i dårlige tider.
Skal der skabes større lighed, betyder det, at retsvirkningerne af forælderskabet
skal deles mere ligeligt eller udstrækkes yderligere. Dette kan for eksempel
være retsvirkninger vedrørende barns første sygedag eller arv.
B 67 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 19/2-25 fra LGBT komiteen
2979628_0009.png
9
Hvor skal
retsvirkningerne
forankres?
Hvor skal sådanne retsvirkninger forankres? I dag er situationen
således:
Indfødsret er baseret på slægtskab.
Arveret er baseret på slægtskab.
Forsørgelsespligt er baseret på slægtskab.
Samværsret er baseret på slægtskab.
Barsel er baseret på slægtskab - fra december 2023 kan forældrene
overdrage en del af orloven til deres partnere.
Forældremyndighed er baseret på slægtskab, men fordelingen
mellem forældrene kan aftales, ligesom den ved aftale kan overføres
til andre end forældrene.
En mængde dagligdags beslutningsrettigheder er baseret på
forældremyndighed.
Forældres pligter og rettigheder er altså i udgangspunktet forankret i
slægtskabet.
Arveretten er den mest vidtgående retsvirkning, da den gælder fra
undfangelsen til forældrenes eller barnets død. Forældremyndigheden
er den mindst vidtgående retsvirkning, da den kan aftales vilkårligt, og
da den kun gælder fra barnets fødsel til barnet bliver myndigt.
Det er derfor umuligt at lave en løsning baseret på forældremyndighed,
da det ville kræve, at man opfandt hidtil ukendte måder at knytte hårde
retsvirkninger som arveret og indfødsret til bløde retsvirkninger som
forældremyndighed. Det ville være en meget vidtgående og
utilfredsstillende forandring af lovgivningen, som ville skabe stor
kompleksitet og må betragtes som uimplementerbar.
B 67 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 19/2-25 fra LGBT komiteen
2979628_0010.png
10
Forslag: Samforælderskab
For at skabe ordentlige retlige rammer om regnbuefamilier, må der skabes
en løsning, som reflekterer slægtskab. Dette kunne ske ved at definere en
ny forældretype,
samforældre.
Grundtanken er, at de parter, der i dag kan eller ville kunne anses som
forældre, det vil sige mor, far og medmor i børnelovens forstand, kan give
samtykke til, at deres ægtefæller eller samlevere registreres som
samforældre. 
Samforælderskab baseres på en intentionserklæring. Den slags erklæringer
findes allerede i lovgivningen. For eksempel, ved assisteret reproduktion for
par af modsat køn skal manden til den, der skal behandles, erklære sig villig
til at påtage sig forælderskabet til et eventuelt barn. Faktaboksen på næste
side oplister de forskellige måder til at fastlægge slægtskab.
Skabelsen af samforældrebegrebet har ingen betydning i forhold til
familierettens eksisterende slægtskabsspecifikation. De forældretyper, der
findes i dag går definitionsmæssigt forud for samforældre: Hvis der for
eksempel kan udlægges en far, vil han gå forud, da han ville skulle give
samtykke til registrering af en samforælder.
En samforælder har samme rettigheder og pligter som andre forældre, det
vil sige mor, far og medmor i børnelovens forstand.
B 67 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 19/2-25 fra LGBT komiteen
2979628_0011.png
11
Faktaboks
Fastlæggelse af slægtskab
Intentionel forælder
Siden 1997 har en partner ;l en person, der skal befrugtes ved assisteret reproduk;on, skulle give samtykke og
derved erklære sig villig 8l at blive anset som forælder ;l barnet. Siden 2013 har regnbuefamilier ved en lignende
inten;onserklæring kunne besluPe hvilke (to) parter, der skal anses som forældre, den fødende og enten dennes
kvindelige partner eller den, sæden kommer fra. Inten;onserklæringen er lige så bindende, som hvis man har
bidraget gene;sk. I nærværende forslag er samforældre ;lsvarende inten;onelle forældre.
Retsvirkning: Slægtskab ved erklæring
Genetisk forælder
Undfangelse af et barn sker ved sammensmeltning af en sædcelle og en ægcelle. De personer, hvorfra disse
kønsceller kommer, er de gene;ske forældre. Det gene;ske forældreskab har næsten ingen retsvirkninger: Ved tvist
er det i sidste ende det gene;ske forældreskab, der – såfremt det kan iden;ficeres, og såfremt der ikke foreligger
inten;onsaOaler – medfører det retlige forældreskab for den, sæden kommer fra.
Retsvirkning: Slægtskab (faderskab) ved dom
Fødende forælder
EOer befrugtning vil en person gennemføre graviditeten og føde barnet. Med assisteret reproduk;on er det ikke
nødvendigvis en af de gene;ske forældre. Den, der føder barnet, anses som retlig forælder.
Retsvirkning: Slægtskab (moderskab) ved konstatering
Formodet forælder
Er en fødende kvinde giO med en mand, vil denne blive anset som forælder via en formodningsregel (pater est).
Retsvirkning: Slægtskab ;l født barn (faderskab) via ægteskab og formodning
Erklæret forælder
Er forældrene ugiOe kan de påtage sig forælderskabet ved en omsorgs- og ansvarserklæring
Retsvirkning: Slægtskab ;l født barn ved erklæring
B 67 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 19/2-25 fra LGBT komiteen
2979628_0012.png
12
Opbrud i familien
Regnbuefamilier er som alle andre familier - nogle
gange holder forældrenes forhold ikke. Det er en
ulykkelig situa;on for enhver børnefamilie.
Det har i debaPen været fremført, at en regnbuefamilie
er mere problema;sk end andre familier ved opbrud,
fordi der her er flere forældre, og at det skulle gøre
barnet mere udsat.
Men situa;onen vil jo som regel være den, at det er ét
af forældreparrene, der går fra hinanden. Så det kan
modsat argumenteres, at ved opbrud i en familie med
mere end to forældre, bliver barnets verden ved opbrud
nedbrudt mindre fuldstændigt, end hvor der kun er to
forældre.
Til gengæld vil dét, at nogle forældre ikke har nogen
juridisk binding ;l barnet, kunne afføde store konflikter.
I ;lfælde af opbrud i familien gavner det ikke barnet, at
der er et hierarki blandt forældrene, som gør, at barnets
rela;on ;l nogle af forældrene er helt ubeskyPet.
B 67 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 19/2-25 fra LGBT komiteen
2979628_0013.png
13
Samforælderskab - en skitse
Slægtskab
Definér et nyt begreb (retsins;tut) i børneloven: Samforælder.
Et barn kan have op ;l fire forældre.
Etablering
Alle, der eOer børnelovens bestemmelser anses som forældre
og kan udlægges som forældre, det vil sige mor, far, medmor og/
eller en eksisterende samforælder, skal give samtykke ;l
registrering af en samforælder. DePe kan ske i en
inten;onserklæring før undfangelse. HereOer vil også denne
blive anset som forælder og kan siden udlægges som
samforælder. Samforældre skal eOer fødslen anerkende
forældreskabet gennem en omsorgs- og ansvarserklæring.
Etablering af samforælderskab kan endvidere ske eOer et barns
fødsel ved en omsorgs- og ansvarserklæring sammen med en
samtykkeerklæring fra barnets andre forældre.
Retsvirkninger
Samforælderskabet er et fuldt forælderskab. Med
samforælderskabet følger forsørgelsespligt, ligesom barn og
samforælder arver hinanden som børn og andre forældre i dag.
Registrering af samforælderskab er bindende og kan - ligesom
for moderskab, faderskab og medmoderskab - ikke trækkes
;lbage eller forhandles under konflikt.
Alle bestemmelser i lovgivningen, der henviser ;l forældre,
henviser ;l alle forældre. Det er dog muligt at henvise ;l de
enkelte forældretyper som mor, far, medmor og samforælder.
Ansvar
Forældremyndighed er et aOaleforhold imellem forældrene. I
udgangspunkt har alle forældre forældremyndighed. Andet
kan aOales.
Formålet er at skabe integritet og iden;tet i familien og at
undgå, at skabe et forældrehierarki.
Forældrene kan aOale, at barnet har delt bopæl. Et barn kan
højst have to bopæle.
Opbrud i familien
Barnet har ret ;l samvær med alle sine forældre. Samvær kan
aOales af forældrene eller afgøres i Familieretshuset.
Forældrene har et fælles ansvar for, at barnet har samvær
med de forældre, der er gået fra hinanden.
Omfanget og udøvelsen af samværet skal fastlægges under
hensyn ;l barnets bedste og ud fra en konkret vurdering af
barnets forhold.
Også her gælder, at barnet kan have højst to bopæle.
B 67 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 19/2-25 fra LGBT komiteen
2979628_0014.png
14
Lovændringer
Den væsentligste ændring sker i børneloven: Ægtefæller, registrerede
partnere eller partnere ;l allerede anerkendte forældre, kan anses for at
være samforældre, når inten;onserklæringer og samtykkeerklæringer er
afgivet. DePe kan ske ved en justering af kapitel 5 om assisteret
reproduk;on ;l at omfaPe samforældre, samt en ;lføjelse af et kapitel
1b om registrering af samforælderskab ved fødslen.
Eksempler på afledte virkninger:
Arveloven er overordnet formuleret, så der tales om arvelader, arving,
børn og forældre, som nu vil inkludere samforældre. (Kun
bestemmelsen om, at forældre arver ligeligt, må omformuleres.)
Indfødsretsloven må justeres, så et barn erhverver dansk indfødsret ved
fødslen, hvis faderen, moderen, medmoderen eller en samforælder er
dansk.
I navneloven må samforældre inkluderes på lige fod med andre
slægtsforældre.
Forældreansvarsloven taler generelt om forældre, men samforældre må
anføres som forældertype.
Børnebidragsloven er mestensdels formuleret med forældre, men
enkelte bestemmelser bruges far og medmor - samforældre indsæPes.
Ligningslovens bestemmelser om børnebidrag må justeres, så børns
underhold ikke dobbeltbeskaPes.
B 67 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 19/2-25 fra LGBT komiteen
2979628_0015.png
15
Sammenfatning
I regnbuefamilier med mere end to forældre, er alle omsorgsforældre, men kun to kan være
slægts- og ansvarsforældre. Det skaber utryghed, ubeskyPethed og ulighed. Det er det forkerte
grundlag for en børnefamilie.
Den eneste måde at skabe en samlet familie med lige beskyPelse af alle forældre-barn
rela;oner er ved at anerkende alle forældre på lige fod. DePe sker ved at gøre alle forældre ;l
slægtsforældre, og udlede retsvirkninger heraf, ligesom det i dag sker for de to forældre, der er
juridiske forældre.
Løsningsmodellen foreslået her ligger i forlængelse af eksisterende familieret. De forældre,
lovgivningen i dag udpeger, skal give samtykke ;l at udvide forældrekredsen med samforældre.
Retsvirkningerne er de samme, så det kræver kun mindre redigeringer af anden lovgivning.
Løsninger med mere end to juridiske forældre er ;dligere blevet diskuteret og forkastet, da de
er blevet opfaPet som risikable i forhold ;l konflikter. Men der findes intet mere
konfliktoptrappende end en ins;tu;onaliseret risiko for at miste kontakten ;l sit barn - og det
er sådan situa;onen er i dag. Megen familieret handler om at skabe rammer ;l at håndtere
konflikter, ikke mindst af hensyn ;l børnene. Men flerforældreregnbuefamilierne er ladt i
s;kken.
Man beskyPer ikke mod konflikter ved ikke at lovgive, tvær;mod.
Familierne findes. Børnene findes. Utrygheden findes.
B 67 - 2024-25 - Bilag 4: Henvendelse af 19/2-25 fra LGBT komiteen
2979628_0016.png
Barnet ser fire forældre
Loven ser to forældre og to fremmede
Giv børn ret 8l alle deres forældre