Skatteudvalget 2024-25
B 59
Offentligt
3000603_0001.png
3. april 2025
J.nr. 2024 - 8341
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende B 59 - Forslag til folketingsbeslutning om at nedsætte den nuværende pensi-
onsafkastskat (PAL-skat) på 15,3 pct. til 13 pct.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 13. marts 2025. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mike Villa Fonseca (UFG).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
B 59 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om at sende beregninger for, at forslaget skønnes at koste 1,1 mia. kroner
3000603_0002.png
Spørgsmål
I forbindelse med 1. behandling af B 59 om at nedsætte den nuværende pensionsafkast-
skat (PAL-skat) på 15,3 pct. til 13 pct. den 15. januar 2025 oplyste ministeren, at forslaget
skønnes at koste 1,1 mia. kroner. Vil ministeren sende beregninger for dette til udvalget?
Svar
En nedsættelse af PAL-skattesatsen til 13 pct. for livslange pensioner skønnes at medføre
et umiddelbart mindreprovenu fra PAL-skat på varigt ca. 2,8 mia. kr. (2025-niveau), sva-
rende til et samlet mindreprovenu på ca. 1,1 mia. kr. efter indregning af virkning på ind-
komstskat, modregning i social pension og boligydelse mv. samt tilbageløb fra moms og
afgifter af øgede pensionsudbetalinger på sigt,
jf. tabel 1.
De øgede pensionsudbetalinger
skal ses i sammenhæng med, at en lavere løbende beskatning af afkastet på pensionsop-
sparing isoleret set vil medføre en omtrent tilsvarende stigning i pensionsformuen og der-
med i de indkomstskattepligtige pensionsudbetalinger på sigt.
Tabel 1. Konsekvenser for de offentlige finanser ved at sænke PAL-skattesatsen til 13 pct. for livs-
lange pensioner
Mia. kr. (2025-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter skat og modregning
Virkning efter skat, modregning og tilbageløb
-2,8
-1,4
-1,1
Anm.: I beregningen er der benyttet en gennemsnitlig marginalprocent til modregning af større pensionsudbetalinger blandt
beskæftigede på 50,4 pct.,
jf. Regneprincipper på personskatteområdet, Finansministeriet og Skatteministeriet maj 2024, s.
95.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomisk Redegørelse, august 2024 og Danmarks Statistik.
Skønnet er forbundet med væsentlig usikkerhed. Det skal ses i sammenhæng med, at en
sænkelse af PAL-skatten må forventes at have en række modsatrettede adfærdsmæssige
konsekvenser, som der ikke er er skønnet over. Det gælder afledte virkninger på arbejds-
udbud, opsparing og porteføljesammensætning.
Tabel 2
udpensler beregningerne af den umiddelbare virkning ved at sænke PAL-skattesat-
sen til 13 pct. for livslange pensioner. Beregningerne tager udgangspunkt i det strukturelle
niveau for PAL-skatten, idet der er store udsving i det årlige faktiske provenu. Det struk-
turelle niveau beregnes med afsæt i et sammenvejet afkast på 4,5 pct. af den skattepligtige
del af pensionsformuen, svarende til ca. 35 mia. kr. i 2025. Det er desuden lagt til grund,
at 55 pct. af pensionsformuen er opsparet i livslange pensioner.
Side 2 af 3
B 59 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om at sende beregninger for, at forslaget skønnes at koste 1,1 mia. kroner
3000603_0003.png
Tabel 2. Beregning af den umiddelbare provenuvirkning ved at sænke PAL-skattesatsen til 13 pct.
for livslange pensioner
Mia. kr. (2025-niveau)
Strukturel PAL-skat
1 pct. enhed
2,3 pct. enheder
Umiddelbar virkning for livslange pensioner
[A]
[B] = [A] / 15,3
[C] = [B] * 2,3
[D] = [C] * 55 pct.
34,6
2,3
5,2
2,8
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomisk Redegørelse, august 2024 og Danmarks Statistik.
Side 3 af 3