»Jeg klipper dine fingre af, og jeg slår dig ihjel!« Det var beskeden fra en kvinde til Liv Dyrhauge-Klargaard, som var advokat i en familieretssag. Truslen faldt i et telefonopkald, og Liv anmeldte truslen til politiet, men politiet ville end ikke tage imod anmeldelsen. Igennem flere år chikanerede og truede kvinden Liv. Der var flere dødstrusler, 100 falske anklager til forskellige myndigheder og instanser og hundredvis af chikanerende telefonopkald til både Liv selv og det advokatkontor, hun arbejdede på. Liv kunne altså ikke få lov til at anmelde truslerne, og hun kunne ikke få et tilhold til kvinden. Men en dag kontakter kvinden Retten i Svendborg og truer med at kidnappe Livs børn, og den her gang er det retspræsidenten, som anmelder truslen. Og nu tager politiet truslen alvorligt. Kvinden bliver siden hen dømt for trusler mod Liv.
I sommeren 2023 blev advokat Jesper Håkonsson anmeldt til kommunen af sin egen klient for at have voldtaget sine egne børn – en anklage, der var falsk – fordi Jesper havde været forsvarer i en straffesag. Det kom så langt ud, at Jesper blev nødt til at tale med sine børn om, hvordan klienten så ud, og instruere børnene i, at de skulle skynde sig at få fat på en lærer, hvis klienten mødte op på børnenes skole. Jeg har talt med både Liv og Jesper. De sidder oppe på tilhørerpladserne i dag, og de er stadig påvirket af, hvad truslerne gjorde ved dem og deres familier. For både Jesper og Liv nævner, at de godt kan håndtere truslerne mod dem selv, og det var i virkeligheden også den debat, vi havde lige før: Måske er man også lidt mere hårdhudet. Men at det bliver særlig sårbart, når truslerne ikke kun går på en selv, men også på familien, gør noget ved mennesker.
Livs historie og Jespers historie er ikke enestående, for en undersøgelse lavet af Advokatsamfundet i 2024 viser, at knap 40 pct. af forsvars- og familieretsadvokater oplever trusler og chikane relateret til deres arbejde, og presset er stigende. Landsforeningen af Forsvarsadvokater har været i foretræde og har fortalt om flere eksempler, hvor familieretsadvokater og forsvarsadvokater er blevet truet og blevet chikaneret. I retslokalet er dommeren og anklageren omfattet af en særlig beskyttelse, men forsvareren er ikke. Det betyder, at en trussel mod anklageren straffes hårdere end en trussel mod forsvareren.
Den 16. november 2023 spurgte jeg justitsministeren, om han ville give den samme beskyttelse til forsvarerne. Til det svarede han klart nej. Han skrev:
»Jeg anerkender, at advokater er centrale aktører i retssystemet, men de hensyn, der ligger bag straffelovens § 119, gør sig efter Justitsministeriets opfattelse ikke i samme grad gældende for advokater, der ikke tilhører gruppen af offentligt ansatte. Jeg mener derfor, at den særlige beskyttelse i straffelovens § 119 ikke bør udvides ...«.
Det var sådan, ordene faldt.
Ministerens argumentation går altså på, at advokater i retssystemet ikke er offentligt ansatte, men det er jo en sandhed med modifikationer. Hele handlingen, som foregår i en retssal, udføres jo på vegne af det offentlige og på vegne af staten. Og når det gælder de beskikkede forsvarer, er de udpeget af retten og betalt af retten til at udføre et offentligt hverv. Hvis man går ind på anklagemyndighedens hjemmeside, står der endda:
»I en række tilfælde vil retten beskikke en offentlig forsvarer for dig. Det betyder bl.a., at salæret til advokaten i første omgang bliver betalt af det offentlige.«
Det er altså advokater, der er udpeget af retten og udfører en opgave for retten og altså for det offentlige og er betalt af retten og det offentlige. Så den sondring, som justitsministeren drager mellem private og offentligt ansatte, er dermed kunstig.
Så for at trække linjerne så skarpt op som overhovedet muligt, omhandler det her beslutningsforslag kun de beskikkede og altså ikke engang alle forsvars- og familieadvokater, men der er ikke nogen i den her sal, der skal være i tvivl om, at Det Konservative Folkeparti ønsker at beskytte alle forsvars- og familieadvokater, og vi synes, de alle skal være omfattet. Men hvis man tager de beskikkede advokater, får vi altså den helt rene debat.
For vil vi som samfund, som retssamfund acceptere, at en sag kan blive udsat, fordi en advokat trues så meget, at den givne advokat føler sig nødsaget til at træde ud af sagen? Vil vi som retssamfund acceptere, at der er forsvarsadvokater, som ikke tør tage de store, de grimme, de alvorlige drabssager af frygt for trusler og repressalier? Er det retssikkerhed, og er det rimeligt i et retssamfund? Det mener vi ikke. I et sundt retssamfund har alle borgere adgang til en advokat, og den adgang begrænses reelt, hvis chikane og trusler afholder advokater fra at tage bestemte klienter eller fra at tage bestemte sager i retten.
Jeg vil gerne takke for debatten, vi har haft her i dag. Jeg synes, det har været sigende, at det er partier både til venstre og til højre i Folketinget, som bakker op, og jeg vil gerne rette en tak både til Danmarksdemokraterne, Dansk Folkeparti, Radikale, Liberal Alliance og Alternativet. Jeg havde egentlig haft et håb om, at vi kunne lave en fælles beretning og komme videre ad et spor, hvor vi kan omfatte forsvars- og familieadvokaterne. Men efter debatten har jeg ikke den store formodning om, at der vil være en appetit på at lave en fælles beretningstekst. Jeg vil selvfølgelig afsøge det i udvalgsbehandlingen. Men hvis ikke vi får landet det, tager vi selvfølgelig forslaget til afstemning. Tak for debatten.