Tak for det. Tak for ordet, og jeg kan jo starte med at hilse mig selv og resten af salen fra Alternativet og Radikale Venstre, som beklager, at de ikke kan være til stede, men begge partier bakker op om beslutningsforslaget.
Tak for debatten, og i virkeligheden jo også tak for den principielle opbakning til substansen i beslutningsforslaget. Jeg skal ærlig indrømme, som jeg også sagde til hr. Michael Aastrup Jensen, inden vi gik ind i Folketingssalen, at vi i Enhedslisten ikke har behov for at have en konflikt med regeringen på det her eller en uenighed. I virkeligheden vil vi jo gerne, at det her beslutningsforslag bare gled igennem, og at vi havde gjort det ganske hurtigt, nok ikke med enstemmighed, men dog i hvert fald med et massivt flertal, netop fordi det burde være ligefremt at kunne bakke op om, at vi skal efterleve Den Internationale Domstols juridiske vurdering og det, der er indholdet i den.
Jeg synes, det er godt at høre, og jeg er også begejstret for den store glæde ved beslutningsforslaget. Jeg er mindre begejstret for, at man faktisk ikke kan stemme for det. Jeg synes, det er trist, at vi ikke helhjertet fra det danske Folketing kan sende det klare signal til Israel, til Palæstina, til omverdenen, til borgere i vores eget land om, at vi faktisk vil efterleve den juridiske vurdering i vores udenrigspolitik.
Jeg forstår jo også, at man i regeringen siger, og nu gentager jeg, for ordføreren fra Socialdemokratiet sidder og ryster på hovedet her, at man mener det, men alligevel ikke vil stemme for det. Den logik tror jeg i hvert fald ikke selv jeg forstår, og at det kunne være fint. Det kan være, at ordføreren har lyst til at uddybe det i et spørgsmål lige om lidt.
Ikke desto mindre vil jeg sige, at det her beslutningsforslag grundlæggende handler om at erkende, at man også i Danmark vil efterleve den juridiske vurdering, som Den Internationale Domstol er kommet med, som siger ganske klart noget, vi i Danmark egentlig ikke er specielt overraskede over, nemlig at det er helt klart, at Israel er en besættelsesmagt, at bosættelserne og besættelsen er ulovlig, at hele situationen i de palæstinensiske områder er ulovlig. Det er en meget klar konklusion for langt de fleste mennesker i verden, og det er altså ikke noget, man blot verfer til side; det er faktisk noget, man efterlever.
Danmark er jo en stat, der står vagt om folkeretten og den internationale retsorden. Det er et mangeårigt element i vores udenrigspolitik, uanset hvem der har haft regeringsmagten, at anføre, at en tostatsløsning er den eneste vej frem mod en varig og retfærdig fred mellem Palæstina og Israel.
Der er meget, man kan gøre for at lægge pres på Israel. Et allerførste skridt kunne jo være at anerkende Palæstina som en selvstændig stat. Et andet skridt kunne være, at man fra EU's side suspenderer associeringsaftalen mellem EU og Israel. Et tredje spor kunne være økonomiske sanktioner, som man anvender over for andre stater, som krænker folkeretten, og en fjerde kunne være en våbenembargo.
Det er jo faktisk sådan, at alle de her ting har vi også diskuteret i Folketingssalen igennem de seneste måneder, og desværre er det jo ikke noget, som man fra regeringens side har villet bakke op om. Jeg er med på, at der er et spor i gang i EU-regi omkring sanktioner over for voldelige bosættelser. Man kunne jo sige, at det skulle være sanktionering af hele bosætterøkonomien og import fra bosættelserne i almindelighed og ikke kun voldelige bosættere. Det er jo sådan et hjørne af det; hele bosættersystemet er jo ulovligt. Så gjorde man i virkeligheden, hvad man gør over fra andre stater, nemlig indføre sanktioner, f.eks. på linje med dem, man har indført over for Rusland. Man kunne også fra dansk side intervenere ved Den Internationale Domstol til fordel for Sydafrikas folkedrabssag, og alle de her skridt kunne man tage for konkret at vise, at man vil efterleve den internationale retsorden og de instrumenter, der ligger i den.
Jeg vil gerne læse en enkelt passus op fra den grundige og udførlige vurdering fra juli i år. Der er et helt centralt afsnit – der er mange gode afsnit – der handler om ulovligheden af Israels fortsatte tilstedeværelse på palæstinensisk område. Det her citat bliver så i min egen oversættelse fra engelsk, og jeg starter nu:
Retten finder, at Israels krænkelser af forbuddet mod erhvervelse af territorier med magt og krænkelserne af det palæstinensiske folks ret til selvbestemmelse har direkte indflydelse på lovligheden af Israels fortsatte tilstedeværelse som besættelsesmagt i det besatte palæstinensiske område. Israels vedvarende misbrug af sin position som besættelsesmagt gennem annektering og fastholdelse af permanent kontrol over det besatte palæstinensiske område og fortsat afskæring af det palæstinensiske folks ret til selvbestemmelse bryder grundlæggende principper om international lov og gør Israels tilstedeværelse i det besatte palæstinensiske område ulovlig. Citat slut.
Klarere kan det næppe siges, og efter det følger der en klokkeklar appel til hele verdenssamfundet om at sætte ind med folkerettens og diplomatiets midler for at bringe besættelsen til ophør og give palæstinenserne den stat, de har krav på.
Vurderingen siger så også noget om, at Israel har en pligt i forhold til at bringe den til ophør og at yde erstatning. Den siger flere ting om Israels ansvar, som er ret åbenlyse ud fra det, som vurderingen handler om. Men derudover lægger den også nogle krav på alle andre stater i verden, nemlig at vi ikke må anerkende lovligheden af besættelsen, og at vi ikke må yde bistand til at opretholde den.
Så fastslår domstolen, at FN's Sikkerhedsråd, hvor Danmark jo om ganske få uger indtager en plads, må overveje, hvordan der skal handles for at stoppe Israels besættelse. Og dermed kan man vel sige, at domstolen også sender en særlig hilsen til Danmark. Vi får en fin plads omkring det meget fine bord i New York. Det er jeg rigtig glad for, og jeg håber, at det også – med det særlige ansvar for at handle – vil være noget, vi kommer til at leve op til, også på det her område.
Det er jo sådan, at besættelsen ikke er statisk. Det er en fremadskridende proces – det har jeg også været inde på i alle mine mange spørgsmål til kollegerne her i salen – hvor palæstinenserne løbende bliver fordrevet fra deres ejendom, både på Vestbredden og i Østjerusalem, og bosættelserne og forposterne til bosættelser konsolideres, udvides og udbygges med brutalt voldelige midler og i stadig stigende omfang. Det er kun gået i én retning, og realismen i den tostatsløsning med den palæstinensiske stat bliver kun mere tåget og fantasifuld.
Netop fordi annekteringen af Palæstina er fremadskridende, er det vigtigt at handle nu, for den er faktisk ikke ustoppelig. Vi ved jo, at krigsherrer og kolonimagter rundtomkring i verden igennem tiden har måttet ændre politik, fordi verdenssamfundet satte dem stolen for døren. I 1980'erne, da Danmark sammen med andre stater i verden indførte sanktioner mod apartheidstyret i Sydafrika, var det jo netop med til at bryde det sydafrikanske apartheidregime ned. Og når EU, herunder Danmark, jo har gennemført den ene sanktionspakke efter den anden mod Putins Rusland, er det jo også med idéen om, at sanktioner faktisk har en konkret politisk effekt. Man kan også anvende økonomiske sanktioner. Det har stater rundtomkring i verden også været udsat for før, også med effekt.
Det havde været mit håb, at vi kunne konkludere i fællesskab, i hvert fald et stort flertal i det danske Folketing, at vi bakkede op om det her beslutningsforslag. Det var mit håb, at de beviser, der er, på Israels grove brud på folkeretten, herunder den humanitære folkeret, også fik regeringen til at sige, at man selvfølgelig bakker op om det beslutningsforslag, selv om det måske ikke er kutyme, at man bakker op om oppositionens samme. Men jeg mener, at det reelle politiske skel i Danmark bør gå mellem dem, der forsvarer og aktivt efterlever den internationale ret og det internationale samfunds institutioner, og dem, der jævnligt igennem de sidste mange måneder har sat spørgsmåltegn ved dem, også tidligere på dagen i dag.
Selv om håb ikke er en strategi, så lad mig alligevel runde af med et lille håb, nemlig at udenrigsministeren og regeringen vil bruge Danmarks medlemskab af FN's Sikkerhedsråd til at genoprette Danmarks kompas på det her konkrete område, så vi ikke længere lader Israel bruge Danmark og EU til at tørre op efter sig, når de konkret fortsætter med deres folkeretsstridige besættelse med drab og ødelæggelser overalt i Palæstina og også bliver ved med at lade EU finansiere genopretningen af de ødelæggelser, der finder sted. Det er simpelt hen ikke et brud på retsordenen, vi kan forsvare og blive ved med politisk at erklære vi er uenige i uden at gøre noget konkret ved det.
Så tak for debatten. Tak for den principielle opbakning til substansen. Og jeg glæder mig til at se, hvordan det konkret udmønter sig, også i dansk udenrigspolitik. Tak for nu.