Tak. Der er flere partier, der har afvist forslaget i dag under henvisning til, at det vil være i strid med konventioner, som Danmark har tilsluttet sig. Jeg hører så også hr. Frederik Vad sige, at det jo er sådan en lidt kedelig argumentation, og at den er man nogle gange tvunget til, hvis man nu engang er tilhænger af konventioner. Det er jeg enig i.
Jeg synes så, at lige præcis her, i det her tilfælde, behøver man ikke bare at sige konventioner. Man kan jo også forholde sig til rimeligheden i, at tre gange en bøde på 24 kr. – hvis man tre gange har taget metroen ulovligt, og bøden er så større, men det er så 72 kr., man har snydt for i billetpris – så skal betyde, at man skal sendes tilbage til, ja, for et par måneder siden kunne det være Assad, eller det kunne være til Ukraine i et område, som er farligt at være i på grund af krigen. Altså, det er jo ikke bare på grund af konventionerne som sådan et abstrakt begreb; det er jo, fordi det vil være urimeligt. Altså, mennesker, som måske har brugt hele deres formue og været undervejs i flere uger og måske endda risikeret livet ved at begive sig ud på en af de der plimsollere for at komme til Europa, kan så ende med at blive sendt tilbage til forfølgelse og død, fordi de tre gange har kvajet sig – hvilket jo også er dumt. Det er jo ikke bare på grund af konventionerne; det er jo, fordi det er urimeligt, at det skal have den konsekvens.
Så kan jeg altså heller ikke lade være med at sige, at nogle gange indretter vi jo også systemer på en måde, hvor man næsten skulle tro, at vi ønsker, at folk snyder. Når folk snyder med offentlig transport – og jeg kunne høre på spørgsmålet til hr. Mads Olsen fra SF, at det ligesom lå i spørgsmålet, som var et retorisk spørgsmål til hr. Mads Olsen, at han skulle indrømme, at det er, fordi de kommer fra en anden kultur, hvor man ikke har respekt for transport – så kunne det jo også godt tænkes, at det er, fordi man har valgt at have en asylpolitik, hvor behandlingen af en asylsag med normal procedure tager omkring et år, og så kan det være, man klager til Flygtningenævnet, og så kan det være 1½, 2 år. I den tid kan det være man bor på et asylcenter ret langt væk fra noget som helst netværk. Man vil gerne se nogle mennesker. Det har man brug for offentlig transport til. Man får en grundydelse på, jeg tror omkring 60 kr., og hvis man er samlevende, er det vist omkring 50 kr. om dagen. Det vil sige, at det faktisk er ret umuligt at have et liv uden for asylcenteret i måske 1, 1½ år, 2 år. Er det så rimeligt at snyde med offentlig transport? Nej, det mener jeg ikke. Men jeg kan måske godt tilgive, at folk gør det, i hvert fald i den forstand, at jeg ikke synes, det vil være rimeligt at sige, at hvis de så snyder, fordi de har fundet en kæreste og så et par gange kører på røven, undskyld formuleringen – og det skal de ikke gøre, det vil jeg ikke legitimere – mener jeg omvendt heller ikke, at det skal have den konsekvens, at de mennesker så skal sendes tilbage til mulig forfølgelse, tortur, drab.
Der mener jeg jo også, at vi har indrettet os på en måde, hvor folk sidder meget lang tid på et asylcenter, hvor de ikke har mulighed for at tjene penge selv. De får en ret lav grundydelse, der gør, at de ikke har fri bevægelighed. Det kan godt være, at de må bevæge sig uden for centeret, men de kan jo faktisk ikke rigtig komme rundt og besøge nogen. Det synes jeg egentlig er urimeligt. Men nej, det retfærdiggør ikke, at folk gør det, men jeg synes jo, at den her diskussion om, at folk rejser ulovligt, ikke kun burde rejse en debat om, hvad konsekvensen skal være, men jo også spørgsmålet, om man kunne skabe bedre muligheder for, at folk så rent faktisk kunne rejse lovligt, kunne komme rundt og besøge og mødes med andre mennesker. For det er altså ikke ulovligt for asylansøgere at have et socialt liv.
Det er jo rigtigt, at på den ene side skal de tilpasse sig det danske samfund – det skal de jo – men omvendt er det ikke en normal tilværelse, de lever, for de lever jo ikke på samme vilkår som os andre. De må ikke tage et arbejde. De kan ikke oparbejde en indtægt, der gør, at det faktisk er muligt for dem at tage offentlig transport ind til en by, hvor der eventuelt måtte være en kæreste eller nogle venner eller bekendte. Jeg gør mig ingen forestilling om, at der er et flertal for at kigge på det, men jeg synes egentlig, det ville være relevant at se på. Det var jo også en måde at undgå snyd på, altså at finde andre veje til, at folk kunne opretholde sociale kontakter. Men at det skulle have den konsekvens, at de skulle sendes tilbage til forfølgelse og drab, er imod konventionerne, og det er også imod enhver rimelighed.