Til beslutningsforslag nr.
B 3
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 17. december 2024
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at forbyde kønsopdelt svømning i offentlige
svømmehaller
[af Susie Jessen (DD) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, EL, RV, ALT og SIU)
indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste)
behandling.
Et
mindretal
i udvalget (DD, LA, KF og DF) indstiller
beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget mener,
at kønsopdelt svømning, hvor piger og kvinder gemmes væk
bag nedrullede gardiner på baggrund af en religions forælde-
de kvindesyn, på ingen måde hører hjemme i Danmark. Der-
for mener Danmarksdemokraterne, at kønsopdelt svømning
baseret på islams kvindesyn er udansk og bør forbydes.
Danmarksdemokraterne så derfor også positivt på, at li-
gestillingsministeren dagen før 1. behandling af dette beslut-
ningsforslag fremlagde en ændring i bekendtgørelsen om
ligestillingsloven. Denne ændring skulle sætte en stopper
for kønsopdelt svømning ved at gøre det ulovligt at næg-
te mænd adgang til svømmehallernes tilhørende faciliteter
såsom tilskuerrækker eller cafeterier, når rene kvindehold
benytter svømmehallen, jf. »Regeringen skrider ind overfor
kønsopdelt svømning«, nyheder.tv2.dk, den 13. november
2024.
Men desværre gik der ikke lang tid, før et medlem af
regeringspartierne redegjorde for mulighederne for dispen-
sation fra ligestillingsloven, så det fortsat vil være muligt
at afholde kønsopdelt svømning, eller før flere kommuner i
Danmark fremlagde planer om at omgå bekendtgørelsen ved
blot at udbyde kønsopdelt svømning uden for svømmehal-
lernes offentlige åbningstid, jf. »Regeringen vil sikre mænd
adgang til kvindesvømning: Men ude i virkeligheden ser re-
gelændringen ikke ud til at have effekt«, jyllands-posten.dk,
den 14. november 2024.
Danmarksdemokraterne finder det dybt kritisabelt, at re-
geringen på denne måde har præsenteret en bekendtgørel-
sesændring som et forbud mod kønsopdelt svømning, når
ændringen er så fyldt med huller, at den aldrig vil løse
problemet.
Danmarksdemokraterne mener, at hvis regeringen virke-
lig ønskede et opgør med kønsopdelt svømning, der er rod-
fæstet i kulturelle og religiøse praksisser, som ikke hører
hjemme i Danmark, så havde regeringspartierne stemt for
Danmarksdemokraternes beslutningsforslag i stedet for at
fremlægge en bekendtgørelsesændring, der ikke er det papir
værd, det er trykt på.
Men regeringspartierne har klart og tydeligt under 1. be-
handling tilkendegivet, at de vil stemme imod Danmarksde-
mokraternes beslutningsforslag. Det tager Danmarksdemo-
kraterne til efterretning, og Danmarksdemokraterne noterer,
at regeringspartierne ikke vil forbyde kønsopdelt svømning i
Danmark.
Danmarksdemokraterne støtter beslutningsforslaget.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget finder, at beslutnings-
forslaget giver indtryk af, at kønsopdelt svømning kun kan
begrundes ud fra religiøse eller kulturelle hensyn, men det
er langtfra tilfældet. Der findes mange gode grunde til køns-
opdelte aktiviteter som svømning. F.eks. kan nogle kvinder,
der har oplevet seksuelle overgreb, have brug for et trygt
miljø uden mænd for at deltage i svømmeundervisning. Der
findes også midaldrende kvinder, der har behov for et kvin-
defællesskab, hvor de kan føle sig trygge blandt andre kvin-
DokumentId
Journalnummer