Tak for det. Tak for ordet, og tak for endnu en anledning, kan man sige, til at drøfte, hvordan og hvorfor vi skal engagere os i Palæstina, hvilket jo kun er blevet endnu mere relevant denne dag, som er den første mødedag i Folketinget, siden en våbenhvile og en gidselaftale faldt på plads og trådte i kraft, hvilket forhåbentlig kan bidrage til at skabe momentum i retning af en varig fred.
Forslagsstillerne henviser til det frygtelige terrorangreb, som Hamas udførte mod Israel den 7. oktober 2023, og derfor vil jeg, inden jeg går videre, også gerne starte der med endnu en gang at slå fast, at regeringen på det kraftigste har fordømt og fortsat fordømmer dette forkastelige angreb udført af Hamas. Jeg vil så samtidig opfordre til, hvad jeg, tror jeg, jo også gjorde allerede dagen efter den 7. oktober 2023, at der skelnes mellem palæstinenserne, civilbefolkningen og Hamas, og at der også skelnes mellem Hamas og det palæstinensiske selvstyre.
Hamas står på FN's og EU's terrorlister, og det gjorde de også før den 7. oktober. Det palæstinensiske selvstyre er derimod den aktør, som Danmark og EU har diplomatiske relationer med, og som vi i over 30 år har støttet op om fra det internationale samfunds side. Når vi diskuterer dansk udviklingssamarbejde med Palæstina, er det vigtigt at holde sig for øje, hvorfor Danmark i lighed med mange andre EU-lande og lande rundtom i verden har haft et mangeårigt engagement. Vores indsats er drevet af et mål om at fremme stabiliteten i regionen og forbedre levevilkårene lokalt for de millioner af palæstinensere, der er fanget i konflikten mellem Israel og Palæstina. Med det lange lys på handler det om at få skabt rammerne for en varig tostatsløsning, hvor Israel og en sammenhængende selvstændig og demokratisk palæstinensisk stat kan leve side om side i fred og sikkerhed. Det har det forkastelige terrorangreb den 7. oktober 2023 ikke ændret på, snarere tværtimod, og det bekræftede de samtaler, jeg i sidste uge førte i regionen, også med al tydelighed, ikke mindst de samtaler, jeg havde med unge palæstinensere, der drømmer om en anden fremtid, og derfor er jeg heller ikke enig med forslagsstillerne i, at vi skal stoppe vores engagement, og det er ikke overraskende, når jeg siger, at regeringen ikke kan støtte beslutningsforslaget.
Men det er klart, at den udviklingsbistand, som vi giver, skal gå til de planlagte formål. I forlængelse af terrorangrebet den 7. oktober iværksatte regeringen derfor en gennemgang af det bilaterale udviklingssamarbejde med Palæstina, for så vidt angik de partnere, der umiddelbart stod over for udbetalinger i 2023. Denne gennemgang blev efterfølgende fulgt op med en mere omfattende midtvejsvurdering af hele det bilaterale udviklingssamarbejde til Palæstina. Udenrigsministeriets gennemgang og midtvejsvurdering konkluderer, at bistanden har leveret resultater, at de eksisterende kontrolmekanismer i tilfredsstillende grad sikrer, at danske midler anvendes til de tiltænkte formål, og at der ikke ydes direkte eller indirekte støtte til organisationer og personer, som er omfattet af EU's og FN's sanktionslister. Gennemgangen gav anledning til at sikre en skærpet og ensartet tilgang til antiterrorbestemmelserne i vores aftalegrundlag med partnerorganisationerne samt anledning til at bede civilsamfundsorganisationerne, der modtager støtte under det bilaterale landeprogram, om at genbekræfte deres anerkendelse af EU's terrorliste.
Derudover blev alle danske civilsamfundsorganisationer, der har aktiviteter i Palæstina finansieret af Udenrigsministeriet, bedt om at redegøre for deres efterlevelse af Udenrigsministeriets antiterrklausul. Redegørelsen underbyggede, at de danske partnere efterlever klausulen, og ministeriet har heller ikke siden fået kendskab til forhold, der skulle indikere et brud på antiterrorklausulen. Parterne er desuden forpligtede til øjeblikkelig at informere Udenrigsministeriet, hvis de opdager nogen som helst direkte eller for den sags skyld indirekte forbindelse til en organisation eller et individ forbundet med terrorisme.
Forslagsstillerne ønsker også et fuldt stop for humanitær bistand til Palæstina. Et sådant stop vil imidlertid have fatale konsekvenser for civilbefolkningen, som lever under betingelser, der er svære at begribe, hvad jeg også tror vi her i den kommende tid oven på våbenhvilen får et tættere indblik i. I Gaza giver våbenhvileaftalen et fornyet håb om en forbedring af den katastrofale humanitære situation, som desværre har stået på alt, alt for længe og med en udbredt mangel på stort set alt, altså mad, rent vand, husly, medicin og behandling af syge og sårede.
Det var også derfor, at regeringen kort efter nyheden om våbenhvileaftalen afsatte yderligere 75 mio. kr. til livreddende indsatser og en tidlig genopbygning, når det bliver muligt. Det er et beløb, der kommer oven i de penge, som vi allerede har givet, og samlet har Danmark så givet omkring 700 mio. kr. i humanitær støtte i forbindelse med Palæstinakrisen siden 2023. Jeg har samtidig i min dialog med Israel så sent som i sidste uge, og jeg talte faktisk også i forgårs aftes med den israelske udenrigsminister, understreget nødvendigheden af en sikker og uhindret humanitær adgang til Gaza.
Regeringen deler forslagsstillernes ønske om, at selvstyret burde have taget mere klart og mere tydeligt afstand fra Hamas' terrorangreb. Når det er sagt, er jeg dog ikke tvivl om selvstyrets syn på Hamas, som jeg også havde lejlighed til at drøfte under mit nylige besøg. Det skal så i øvrigt også bemærkes, at Danmark ikke giver direkte støtte til selvstyret via Palæstinaprogrammet, men at det er i vores interesse at bakke op om selvstyret og om den nye teknokratiske premierminister, som er i gang med et reformprogram, da de er en helt afgørende aktør i forbindelse med en fremtidig fredsproces, som vi insisterer på. Fra dansk side er vi derfor gået sammen med en gruppe ligesindede lande for at fremme en styrket EU-indsats til støtte for en reform og til støtte for en kapacitetsopbygning af selvstyret, og det har vi gjort, fordi et demokratisk og effektivt selvstyre er en grundforudsætning for en tostatsløsning. En styrkelse af selvstyret vil også klæde dem bedre på til en kommende rolle i Gaza, som vi fra dansk og EU's side ser som afgørende.
Som jeg nævnte indledningsvis, er en tostatsløsning den eneste holdbare løsning på Israel-Palæstina-konflikten, det er den eneste vej til en varig fred, og derfor engagerer vi os fra regeringens side også aktivt i at komme tættere på en tostatsløsning. Under min rundrejse i regionen drøftede jeg det spørgsmål med regionale partnere, som var aktører på begge sider af konflikten, og fra dansk side deltager vi bl.a. også i den nyoprettede globale alliance for en implementering af tostatsløsningen, hvor omkring 90 lande rundtomkring i verden arbejder for at identificere mulige veje til fred, og det er sådan set ganske positivt, at der er så bred en international støtte til den løsning.
Jeg vil afslutningsvis understrege, at siden den tidligere udviklingsminister stod her for næsten et år siden – helt præcis tror jeg, det var den 18. januar 2024, så det er altså ret præcis godt et år siden – og der var en tilsvarende debat, så er behovet for økonomisk støtte til Palæstina ikke blevet mindre, men blevet større. I dag er der oven på den situation, der har været i Gaza over de sidste 15 måneder med en voldsom humanitær katastrofe, en enorm genopbygningsopgave, og derfor er regeringens holdning også fortsat den, at et stop for økonomisk støtte til Palæstina ikke vil tjene hverken Danmarks, EU's, Israels eller Palæstinas interesser. Ud over yderligere tragiske tab af menneskeliv vil et stop for humanitær og økonomisk støtte øge risikoen for destabilitet, styrke ekstremismen og underminere mulighederne for en fremtidig fredsproces, og vi har brug for alt det modsatte.
På et meget, meget trist bagtæppe er der faktisk noget momentum i regionen. Det bliver man bekræftet i, når man rejser rundt og oplever det, med en ny præsident og en ny premierminister i Libanon, den første præsident i flere år, et Jordan, der tager et stort ansvar på sig, et Syrien, som selvfølgelig står ved et vejkryds, og det kan gå begge veje, men altså også med en mulighed for at få et mere stabilt Syrien, som sådan set heller ikke ønsker at være i nogen form for krig eller konflikt med Israel, og et Saudi-Arabien, der fortsat ønsker en normalisering. Så der er sådan set ret meget momentum, og det ville vi vende ryggen til, hvis vi fulgte forslagsstillernes forslag om at afskære den økonomiske støtte til Palæstina. Så det kan regeringen ikke støtte.