Tak for ordet, og tak også til forslagsstillerne for at fremsætte beslutningsforslaget. I beslutningsforslaget lægges der op til at pålægge regeringen at igangsætte arbejdet med at udarbejde lignende rapporter som dem, Sverige udgav i 2024 om muliggørere for kriminelle netværk og om aktive bandekriminelle i Sverige.
Forslagsstillerne foreslår, at Rigspolitiet og Det Kriminalpræventive Råd udarbejder rapporterne. Begge rapporter handler grundlæggende om kriminelle netværk i Sverige. Den ene handler om aktive bandekriminelle, og den anden handler om, at kriminelle netværk er lykkedes med at infiltrere både den offentlige og den private sektor.
Inden jeg vender mig mod de enkelte rapporter, er det vigtigt for mig slå fast, at bekæmpelse af bandekriminalitet er en kerneprioritet for regeringen; det er en kerneprioritet for mig. Derfor har jeg også set frem til at behandle beslutningsforslaget. Regeringen er enig med forslagsstillerne i, at det kan være interessant, at vi også i Danmark udarbejder en rapport om bandernes brug af muliggørere i forskellige sektorer.
I marts i år udgav det svenske Brå, altså Brottsförebyggande rådet, en rapport om kriminelle netværks brug af muliggørere i Sverige. En såkaldt muliggører er ifølge rapporten en person, som misbruger sin stilling i kommunal, statslig eller privat sektor til fordel for kriminelle netværk. Det er dybt bekymrende, at rapporten viser, at det i Sverige er lykkedes kriminelle netværk at få personer til at misbruge deres stilling, og at der er eksempler på infiltration i alle de sektorer, der er blevet undersøgt. Det gælder retsvæsenet, banksektoren og forvaltninger i kommunerne.
Det truer tilliden til et retssamfund, men også tilliden til samfundets sociale kontrakt, hvis kriminelle grupperinger lykkes med at infiltrere vigtige samfundsinstitutioner. Derfor er det også vigtigt først og fremmest, at jeg understreger, at der altså er stor forskel på kriminalitetsbilledet i Sverige og i Danmark. I Danmark har vi i mange år ført en stram og også ansvarlig udlændingepolitik, og skiftende regeringer har lagt et konstant og vedvarende pres på banderne. Senest har regeringen og et bredt flertal i Folketinget med bandepakke IV iværksat i alt 44 initiativer, der skal gøre det så svært som overhovedet muligt at være bandekriminel og bandemedlem i Danmark.
Men en stram udlændingepolitik og bekæmpelse af banderne har desværre ikke ændret på, at indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande er overrepræsenteret i kriminalitetsstatistikkerne. Det er dybt foruroligende. Senest så vi i forbindelse med dokumentaren »Den sorte svane«, hvordan advokater og andre professionelle rådgivere angiveligt hjælper rockere og andre hårdkogte kriminelle med at begå alvorlig kriminalitet. Det hører til undtagelserne, men det er desværre ikke første gang, at der er brodne kar i bl.a. advokatbranchen, der hjælper de kriminelle.
Jeg er desværre ikke overrasket over det billede, der bliver tegnet i dokumentaren. Det er vores myndigheder heller ikke. Vi ved, at bandernes økonomiske kriminalitet udgør en stadig større del af deres aktiviteter, og vi ved, at banderne får hjælp af professionelle rådgivere som f.eks. advokater og revisorer.
NSK, altså National Enhed for Særlig Kriminalitet, monitorerer løbende bandeområdet. Her er der særlig fokus på personer, der hjælper organiserede kriminelle med at sløre eller begå kriminalitet. Bl.a. vurderer NSK, at truslen for, at rådgivere medvirker til hvidvask, er betydelig. NSK vurderer også, at en undersøgelse om muliggørere svarende til den svenske undersøgelse ikke vil have operativ værdi for politiet. Bl.a. derfor er det ikke hensigtsmæssigt at lade politiet udarbejde rapporten.
Jeg er dog stor tilhænger af, at vi som samfund skaffer os relevant viden, og der kan være andre sektorer, der kan have gavn af en undersøgelse af muliggørere i Danmark – sektorer, der i modsætning til politiet ikke har et indgående kendskab til bandemiljøet. Jeg har også forstået, at det i Sverige generelt ikke er hverken politiet eller kriminalforsorgen, der har haft særlig gavn af rapporten, men at den i højere grad er anvendt af andre faggrupper, der ikke har erfaring med infiltration.
Regeringen støtter derfor intentionen bag beslutningsforslaget, og regeringen er også enig i, at det kan være interessant at få undersøgt bandernes brug af muliggørere i Danmark. Regeringen vil derfor lægge op til, at det undersøges, om f.eks. Det Kriminalpræventive Råd kan udarbejde en lignende rapport om muliggørere i Danmark. Arbejdet med rapporten vil både kræve ekstern finansiering, og at politiet stiller en række oplysninger til rådighed. Det skal selvfølgelig ske uden at kompromittere politiets arbejde.
Med beslutningsforslaget bliver der også lagt op til, at der ligesom i Sverige skal laves en rapport om aktive danske bandekriminelle. Den svenske rapport indeholder bl.a. oplysninger om antallet af aktive personer i kriminelle netværk, om forskellige rolletyper og om statsborgerskab.
Men når det handler om oplysninger om de danske bandekriminelle, står vi i dag et rigtig godt sted. NSK har allerede i dag som følge af den løbende monitorering af området et velfunderet overblik over bandemiljøet. Både kvartalsvis og årligt udgiver NSK rapporter, der beskriver rocker- og bandesituationen i Danmark. Rapporterne indeholder både oplysninger om politiets strategiske indsats på rocker-bande-området og forskellige nøgletal for området. Det indebærer bl.a. oplysninger om konflikter i bandemiljøet, skudepisoder, rocker- og bandemedlemmers kriminalitet og meget andet. Alle rapporterne helt tilbage fra 2007 ligger offentligt tilgængeligt på politiets hjemmeside.
Herudover har Justitsministeriets Forskningskontor senest i juni i år oversendt en opgørelse til Folketingets Retsudvalg over registrerede bandemedlemmers herkomst. Vi har altså allerede i dag et offentliggjort overblik over bandemedlemmernes herkomst. Så samlet set indeholder den svenske opgørelse ikke væsentlige oplysninger, som ikke allerede i dag er tilgængelige, for så vidt angår danske forhold. Derfor er det altså også politiets vurdering, at en sådan rapport ikke vil have en operativ værdi for politiet, hverken til efterforskning eller til efterretning. Vi skal bruge politiets ressourcer rigtigt, og at bruge politiressourcer på at udarbejde en rapport, der i vidt omfang indeholder oplysninger, som allerede er offentligt tilgængelige, synes jeg ikke er den rigtige vej at gå, og derfor mener jeg ikke, at vi skal gå videre med udarbejdelse af denne rapport i Danmark.
Som sagt er regeringen grundlæggende enig med forslagsstillerne i, at det er relevant løbende at få undersøgt brugen af muliggørere i den offentlige og private sektor i Danmark. Jeg håber derfor, at regeringen sammen med Folketingets partier under udvalgsbehandlingen kan nå til enighed om en beretningstekst, hvorefter partierne er enige om at undersøge, om f.eks. Det Kriminalpræventive Råd kan udarbejde en lignende rapport om muliggørere i Danmark, hvilket vil kræve ekstern finansiering. Derfor ser jeg nu frem til det videre arbejde og håber, vi sammen kan lande en fornuftig løsning på beslutningsforslaget. Tak for ordet.