Til beslutningsforslag nr.
B 22
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 15. januar 2025
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om danskkrav for fuld kontanthjælp
[af Steffen Larsen (LA), Peter Skaarup (DD), Brigitte Klintskov Jerkel (KF) og Nick Zimmermann (DF)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, M, EL, RV og ALT)
indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste)
behandling.
Et
mindretal
i udvalget (DD, LA, KF og DF) indstiller
beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslisten er meget skeptisk over for beslutningsfor-
slagets ønske om at indføre et danskkrav for fuld kontant-
hjælp. Forslaget indebærer, at kontanthjælpsmodtagere, som
ikke opfylder et specifikt danskkrav, fra den 1. januar 2026
får reduceret deres ydelse med 1.600 kr. om måneden. En-
hedslisten finder denne tilgang dybt problematisk af flere
grunde:
Beslutningsforslaget bygger på en sanktionstilgang, hvor
reduktion i ydelser bruges som middel til at motivere borge-
re til at opnå bedre danskkundskaber. Enhedslisten finder
denne logik fejlagtig og kontraproduktiv. Erfaring og forsk-
ning viser, at straf og økonomiske sanktioner ikke styrker in-
tegrationen, men derimod skaber yderligere marginalisering
og pres på allerede udsatte grupper. Borgere, der står uden
for arbejdsmarkedet, har ofte komplekse udfordringer som
psykiske lidelser, kognitive vanskeligheder eller ordblind-
hed, som gør det vanskeligt at opfylde kravene.
Forslaget vil især ramme sårbare borgere med begrænse-
de danskkundskaber, som ofte allerede kæmper med sociale,
helbredsmæssige og økonomiske udfordringer. At fratage
dem en del af deres økonomiske sikkerhedsnet vil forvær-
re deres situation og skubbe dem endnu længere væk fra
arbejdsmarkedet og det danske samfund.
I stedet for at reducere barrierer for at deltage på arbejds-
markedet og i samfundet lægger beslutningsforslaget yderli-
gere hindringer i vejen. Et højt sprogligt krav, der sammen-
lignes med danskprøve 3, er urealistisk at opnå for mange
og vil bidrage til eksklusion snarere end inklusion.
Enhedslisten foreslår en helt anden tilgang, der fokuserer
på at støtte borgere frem for at straffe dem. Dette kunne in-
kludere målrettede danskkurser, der tager højde for individu-
elle behov, og en styrkelse af job- og uddannelsesindsatser,
der skaber reelle muligheder for integration på arbejdsmar-
kedet.
Enhedslisten opfatter beslutningsforslaget som et udtryk
for en hård og ekskluderende tilgang, der risikerer at skabe
flere problemer, end det løser. Enhedslisten vil derfor stem-
me imod beslutningsforslaget og opfordrer Folketinget til at
vælge en vej, der understøtter borgerne frem for at skabe
barrierer.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 1. november 2024
og var til 1. behandling den 10. december 2024. Beslut-
ningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling
i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 1 møde.
AX030924