Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
B 18
Offentligt
MINISTERIET FOR GRØN TREPART
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024
403
Den 21. november 2024
Ministeren for Grøn Treparts besvarelse af spørgsmål nr. 1 stillet af Carl Valentin (SF) ifm.
beslutningsforslag B 18 om kommunernes bemyndigelse til at kunne afslå ansøgninger om udvidelse af
husdyrproduktion fremsat af Søren Egge Rasmussen (EL) m.fl.
Spørgsmål nr. 1
”Kan
ministeren redegøre for, hvilke muligheder husdyrbrugloven giver et givent byråd angående at
kunne sige til eller fra i forhold til udvidelse af svinefarme?”
Svar
Husdyrbrugloven har til formål at værne om natur, miljø og landskab, så udviklingen af
husdyrproduktion og anvendelsen af gødning kan ske på et bæredygtigt grundlag. Reguleringen skal
dermed værne om omgivelserne og samtidigt sikre forudsigelige rammer for erhvervet, der gør det
muligt at udvikle produktionen, så den fortsat er både økonomisk og miljømæssig bæredygtig.
Ved godkendelse af husdyrbrug består den helt centrale beskyttelse af naboerne i de
beskyttelsesniveauer, der er fastlagt i regler og praksis, og som følger af Miljø- og Fødevarenævnets
behandling af klagesager. Der er dels tale om et generelt beskyttelsesniveau i forhold til ammoniak og
lugt, dels om et beskyttelsesniveau i forhold til de miljømæssige påvirkninger vedr. støj fra trafik,
landskab, støv, fluegener mv.
Sidstnævnte baserer sig på en konkret kommunal vurdering. Kommunen har som lokal myndighed
viden om lokale forhold, der skal inddrages, når der træffes afgørelse om godkendelse af husdyrbrug.
Dette er blevet præciseret i 2021 i vejledningen til kommunerne om husdyrreglerne.
Kommunalbestyrelsen skal give afslag, hvis husdyrbruget med det ansøgte medfører væsentlig
påvirkning af miljøet, som ikke kan imødegås med vilkår om indretning og drift, f.eks. anvendelse af
ammoniakreducerende teknologi. En overskridelse af beskyttelsesniveauerne, og den praksis, der har
udviklet sig, betragtes som en væsentlig påvirkning. Kommunerne skal derfor give afslag, når
beskyttelsesniveauerne ikke kan overholdes via vilkår i den konkrete sag. Omvendt kan kommunen ikke
give afslag, såfremt beskyttelsesniveauer kan overholdes via vilkår, som sikrer, at der ikke opstår
forurening eller væsentlige gener.
Jeppe Bruus
/
Mathias Nørgård