Tak til Enhedslisten for at fremsætte beslutningsforslaget. Det er jo altid godt at få anledning til at drøfte det, som ligger os på sinde, nemlig hvordan vi får meget mere natur og en grøn omstilling af vores fødevareproduktion. Enhedslisten og forslagsstillerne her ønsker at give kommunerne bemyndigelse til ud fra en helhedsvurdering, som det er blevet sagt, at kunne afslå ansøgninger om udvidelse af husdyrproduktion. Den her sag er ikke ny. Det er faktisk en genbehandling af to beslutningsforslag med stort set samme indhold, B 113 fra 2020 og B 18 fra 2021, som også handlede om at kunne afslå ansøgninger og om muligheden for at give kommunal vetoret.
Ligesom min forgænger fra dengang, den daværende miljøminister fru Lea Wermelin, vil jeg gerne starte med at gøre lidt rede for hovedindholdet i husdyrreguleringen, for der er nogle af de antagelser, der også ligger i beslutningsforslaget, som er relevante i forhold til den lovgivning, vi har. Lad mig derfor starte med at slå fast, at husdyrbrugloven er udtryk for en afbalancering af ofte modsatrettede hensyn, der er til henholdsvis erhverv og omgivelser ved etablering, ændring eller udvidelse af husdyrproduktion. Reguleringen skal værne om omgivelserne, f.eks. miljøet og naboerne, og samtidig med det skal den sikre forudsigelige rammer for erhvervet, så produktionen løbende kan udvikles til at være både økonomisk, men selvfølgelig også miljømæssigt bæredygtig.
Ligesom i de tidligere beslutningsforslag anfører forslagsstillerne her, at den ændring, der var af husdyrbrugloven tilbage i 2017, har frataget kommunerne adgangen til at inddrage en række lokale hensyn til miljø, klima, trafik, planlægning m.v. og i sidste ende dermed også muligheden for at kunne meddele afslag. Det er jo ikke helt præcist sådan, det forholder sig, så lad mig prøve kort at redegøre for nogle af de overordnede linjer i hovedloven og de ændringer, der siden er kommet til.
Hovedloven trådte i kraft tilbage i 2007 med lovforslaget L 55, der dengang blev vedtaget af Venstre, DF, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre. Med etableringen her er der det grundprincip, at der ved godkendelse af eller tilladelse til husdyrbrug skal være en sikkerhed for, at der ikke sker væsentlig påvirkning af omgivelserne, idet man primært via vejledning etablerede retningslinjer for beskyttelsesniveauet for ammoniak, lugt , støj m.v. som skulle overholdes.
Ved ændringen af husdyrbrugloven tilbage i 2011 etablerede man rammerne for de nationalt fastsatte beskyttelsesniveauer, som vi kender i dag. Herved blev kommunernes mulighed for at fastsætte særlige lokale beskyttelsesniveauer for udledninger af især ammoniak fra husdyranlæg begrænset. Baggrunden for det var, at der på baggrund af de vejledende retningslinjer havde udviklet sig en meget uensartet praksis fra kommune til kommune. Og kommunerne brugte meget tid på at fastsætte de lokale beskyttelsesniveauer, så der var lange sagsbehandlingstider i sager om udvidelse eller ændring af husdyrbrug.
Omfanget af kommunernes vurderinger blev også begrænset med ændringen af loven tilbage i 2017. Men dette vedrører dog kun kommunernes mulighed for at foretage konkrete vurderinger i forhold til udbringningaf husdyrgødning på arealerne. Med lovændringen løftede man beskyttelsesniveauerne for udbringning af husdyrgødning på markerne helt ud af de konkrete afgørelser og overførte dem til nationalt fastsætte generelle regler. Lovgivningen, som vi kender i dag med centralt fastsatte beskyttelsesniveauer, sikrer, at landbrugerne bliver behandlet ens på tværs af kommunegrænser. Det har så også bidraget til markant kortere sagsbehandlingstider.
Som tidligere miljøminister Lea Wermelin sagde i forbindelse med behandlingen af beslutningsforslag B 113 i 2020, har der i husdyrreguleringen aldrig været mulighed for at give afslag alene med henvisning til lokale planhensyn, en helhedsbetragtning eller lignende, så længe beskyttelsesniveauerne er overholdt. Hensynet til natur og naboer varetages igennem de nationalt fastsatte beskyttelsesniveauer for ammoniak, lugt og det forhold, at der ikke må komme væsentlig påvirkning af omgivelserne som følge af f.eks. støj, støv, fluegener m.v. Sidstnævnte baserer sig på en konkret kommunal vurdering. Kommunen har som lokal myndighed viden om lokale forhold, der skal inddrages, når der skal træffes afgørelse om godkendelse af husdyrbrug.
Kommunalbestyrelsen skal vurdere, om husdyrbruget med det ansøgte medfører væsentlig påvirkning af miljøet, som ikke kan imødegås med vilkår om indretning og drift, f.eks. anvendelse af ammoniakreducerende teknologi, og en overskridelse af beskyttelsesniveauerne og den praksis, der har udviklet sig, betragtes som en væsentlig påvirkning. Kommunerne skal give afslag, når beskyttelsesniveauerne ikke kan overholdes via vilkår i den konkrete sag. Og omvendt kan kommunerne ikke give afslag, såfremt beskyttelsesniveauerne kan overholdes via vilkår, der sikrer, at der ikke opstår forurening eller væsentlige gener lokalt. Kommunernes kompetence kan også læses ud af Miljø- og Fødevareklagenævnets praksis. I en konkret sag underkendte nævnet en afgørelse fra Esbjerg Kommune om miljøgodkendelse til udvidelse af et kvægbrug. Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at det ansøgte byggeri ikke var foreneligt med de landskabelige værdier i lokalområdet.
Efter Folketingets behandling af beslutningsforslag B 113 i 2020 bad daværende miljøminister, fru Lea Wermelin, Miljøstyrelsen om at opdatere deres vejledning på husdyrområdet, så det nu klart fremgår, at kommunerne har betydelige muligheder for at foretage konkrete vurderinger af den miljømæssige påvirkning af lokale forhold ved godkendelse af husdyrbrug. I forhold til afslag ud fra en helhedsvurdering er det ikke en god idé, fordi kommunernes mulighed for at kunne meddele afslag i sager om etablering og udvidelse husdyr ud fra en skønsmæssige helhedsvurdering bunder i, at man ønsker en anden udvikling eller ikke ønsker flere grise i kommunen, og der har det jo hidtil været sådan, at det har man anset for at skabe usikre vilkår for erhvervet.
Når det er sagt, har vi jo netop indgået en politisk aftale om implementering af den grønne trepart. Og i sommers indgik vi jo en grøn trepartsaftale sammen med Landbrug & Fødevarer, Danmarks Naturfredningsforening, kommunerne, Dansk Industri, Fødevareforbundet, Dansk Metal og ikke mindst regeringen. Det har vi så igennem efteråret forhandlet til at være en politisk aftale. Den sigter jo mod at skabe en bæredygtig fødevare- og landbrugsproduktion i det her land ved at tage de jorder ud af drift, der står og afgasser og forurener vores klima, og tage de jorder ud af drift, der forurener vores fjorde med for meget kvælstof, og plante en milliard træer over de næste 20 år, hvilket svarer til, at vi skal 38 gange rundt om jorden.
Det er en kæmpemæssig opgave, og det kommer selvfølgelig til at påvirke, hvordan man skal drive landbrug og husdyrproduktion i det her land fremover. Det er det, der er hele formålet, altså at skabe en bæredygtig landbrugs- og fødevareproduktion. Det involverer selvfølgelig også, at når man udvikler sin produktion, om det er så er en griseproduktion eller en kvægproduktion, eller det er mælk eller slagtekvæg, så skal man producere bæredygtigt med skærpede hensyn til, at man ikke forurener, når man producerer. Al den teknologiudvikling og den forskning, vi investerer i, handler netop om at sørge for, hvordan det kan komme til at ske, at du faktisk har en fødevareproduktion, der ikke forurener omgivelserne. Og værdien af den aftale, værdien af det arbejde, der skal lægges, tager helt sigte på, at man faktisk får en kommunal planlægning, hvor man kigger på, helt konkret til næste år, i 2025, hvad det er for nogle jorder, der skal ud af drift. Hvad er det for nogle lavbundsjorder, der står og afgasser? Hvad er det for nogle kvælstofjorder, der forurener vores fjorde og kystvande? Hvor er det, skoven skal være? Hvordan får vi meget mere biodiversitet? Hvordan sikrer vi, at vi som danskere får meget mere adgang til naturen? Hvordan sikrer vi, at daginstitutioner og skoler får mulighed for at bruge en skov i deres lokalområde? Hvordan sikrer vi, at der bliver meget mere urørt skov, der gør, at der kommer biodiversitet? Hvordan sikrer vi, at der kommer insekter på de arealer, der i dag er dyrket, men hvor der er lavbund og drænet, altså når drænene kappes og der kommer vand? Hvordan sikrer vi, at der går kvæg og græsser på de arealer, hvor der er græs, så vi får gode vilkår for meget mere insektliv? Alt det er jo det, der er kernen af det, vi skal i den grønne trepart.
Hvorfor stå og sige alt det i forbindelse med det her beslutningsforslag, som man godt kunne argumentere for måske er på kanten af, hvad det egentlig er hr. Søren Egge Rasmussen lige om lidt vil stille spørgsmål til? Det er, fordi det jo er en del af det at sikre, at vi har lokal kommunal planlægning omkring, hvordan vi får de arealer ud af drift, der skal ud af drift, og hvordan vi sikrer en bedre sammenhæng imellem det, der foregår lokalt i forhold til at beskytte vores miljø og tage klimahensyn.
Betyder det, at der vil være en skærpet dialog med Landbrug & Fødevarer og fødevareproducenter og griseproducenter? Ja, det gør det da. For i forhold til de arealer, der i dag bliver brugt til at producere foder til dyr – nu er det ikke så meget grise, men mere kvæg, der går og græsser – er man nødt til at planlægge anderledes, end man har gjort hidtil. Så det er jeg da helt sikker på også bliver en del af drøftelsen, når man er i dialog med det lokale erhverv.
Endelig har forslagsstillerne også anført, at der skulle være voksende dokumentation for, at der er sundhedsrisici forbundet med at bo i nærheden af husdyrbrug. Det er klart, at det jo er en helt fair og relevant debat, og der er også gennem årene lavet studier og undersøgelser og sat forskellige initiativer i værk igennem Miljøministeriet og Miljø- og Fødevareudvalget, i en tæt dialog, hvilket jo også en del af de tidligere beslutningsforslag, der har været fremsat.
Når alt det er sagt, synes jeg faktisk, at det er en relevant drøftelse. Det er noget, som fylder meget, i forhold til hvordan den lokale planlægning skal være. Det er noget af det, man skal tage på sig i kommunerne, i Landbrug & Fødevarer og hos Danmarks Naturfredningsforening, men jo på en måde, hvor vi udvikler og ikke afvikler. Og det er så måske summen af, hvorfor vi så ender med ikke at støtte det her.
For underliggende her ligger der også et spørgsmål om, om vi i virkeligheden kan lave nogle politiske initiativer, der sikrer, at vi afvikler den animalske produktion. Det anerkender vi er en fair politisk dagsorden, men hele sigtet med at lave den gigantiske arealomlægning handler om, hvordan vi får en bæredygtig produktion. Betyder det, at der kommer færre dyr og mindre animalsk produktion i Danmark som resultat af den grønne trepart? Ja, det gør det. For når man reducerer landbrugsarealet med 15 pct., vil det i sig selv alt andet lige føre til færre dyr. Når vi har en afgift, vil det også påvirke gøre, at der kommer en mindre husdyrproduktion. Det ændrer ikke ved, at sigtet for regeringen og for parterne her ikke har været, at vi skulle afskaffe den animalske produktion, ligesom grunden til, at vi er imod det her, handler om at anerkende, at der skal være lokal planlægning, men også at sikre, at det kan gå hånd i hånd med en bæredygtig omstilling af erhvervet. På den baggrund kan regeringen ikke støtte beslutningsforslaget.