Tak for ordet. Dette beslutningsforslag har til formål at give Folketingets samtykke til, at Danmark kan tilslutte sig ændringsforordningen af Schengengrænsekodeksen. Som følge af vores retsforbehold har Danmark ikke deltaget i vedtagelsen af ændringsforordningen, men da ændringsforordningen udgør en udbygning af Schengensamarbejdet, står vi altså her i dag. Ændringsforordningen vedrører Schengengrænsekodeksen og indeholder en række nye regler, ligesom forordningen indeholder en revision af en række gældende regler om grænsekontrol og grænseovervågning.
Når jeg står her og kigger på forslagene, ser de alt i alt jo rigtig fornuftige ud. Tiltagene giver nemlig en række nye redskaber til at imødegå ulovlig migration og grænseoverskridende kriminalitet i Europa. Derudover er der nogle af tiltagene, som jeg gerne vil kommentere på.
Ændringsforordningen indeholder et nyt afsnit i artikel 5, stk. 3, der beskriver, at medlemsstaterne kan træffe »de nødvendige foranstaltninger« for at opretholde sikkerheden og den offentlige orden, hvis et stort antal migranter forsøger at passere deres ydre grænse ulovligt og ved brug af vold. Derudover indsættes et nyt stk. 4 i artikel 5, hvorefter medlemsstaterne midlertidigt kan lukke bestemte grænseovergangssteder eller begrænse deres åbningstider, når omstændighederne kræver det.
Vi mener, at det er rigtig fornuftigt, at medlemslandene nu får mulighed for at foretage de nødvendige foranstaltninger, selv om vi synes, det er en lidt løs beskrivelse, men der er jo nogle gange gemt gode muligheder i bredere beskrivelser, og for at sikre orden og sikkerhed, hvis en stor gruppe migranter ønsker at krydse den danske grænse, og at medlemslandene nu kan lukke bestemte grænseovergange, hvis det er muligt. I den verden, vi lever i, og især efter Putin har opdaget, hvilket våben migration kan være, er det sikkerhedspolitisk rigtig påpasseligt at kigge på det her. Derfor vil vi i forbindelse med lovbehandlingen gerne spørge ind til, hvilke konkrete muligheder disse nye afsnit i grænsekodeksen sådan rent reelt giver Danmark. For det er vigtigt for os, at vi i Danmark har mulighed for at benytte initiativer, der sikrer de danske grænser, så vi har styr på, hvem der kommer til Danmark, og har styr på den ydre grænse i EU.
Ændringsforordningen berører også reglerne om mulighed for at indføre grænsekontrol ved de indre grænser i EU. Der indføres videre rammer for at forlænge den midlertidige grænsekontrol, så medlemsstater kan forlænge den midlertidige grænsekontrol, endnu længere end tilfældet er i dag. Dog bliver disse nye videre rammer fulgt op af skærpede krav til medlemsstaterne for at indføre den midlertidige grænsekontrol. Det mener vi egentlig grundlæggende er forkert. Det bør være op til den enkelte nationalstat selv at bestemme, men vi kan leve med det i denne kontekst, selv om vi mener, at grænsekontrol helt grundlæggende er en forudsætning for at være en nationalstat. Derfor så vi i Danmarksdemokraterne gerne, at Schengenreglerne blev ændret, så det enkelte medlemsland selv kunne fastlægge niveauet af grænsekontrol.
Når dette er sagt, vil jeg gerne understrege, at denne ændringsforordning af Schengen alt i alt er et skridt i den rigtige retning, men kun et skridt. Der skal gennemføres mere. Derfor er vores opfordring til regeringen og til EU-systemet generelt, at vi fortsætter med at gennemføre tiltag, der kan beskytte Europas indre og ydre grænser. På den baggrund kan jeg meddele, at Danmarksdemokraterne støtter beslutningsforslaget.