Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
2996942_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 16. december 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 86 (Alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 86:
Vil ministeren kommentere artiklen »Løkke: Danske statsborgere i syriske fanglejre
vil ikke til Danmark«, kristeligt-dagblad.dk, 16. december 2024, herunder sætnin-
gen: »De personer med dansk statsborgerskab, der sidder tilbage i syriske fange-
lejre, ønsker ikke at vende hjem til Danmark«, og vil ministeren på baggrund heraf
redegøre for, om der kan være udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for
statens vitale interesser, hvis en person med dansk indfødsret nægter at forlade en
lejr i udlandet, som er kontrolleret af Islamisk Stat, og vil ministeren i bekræftende
fald overveje at meddele de pågældende fratagelse af dansk indfødsret i de til-
fælde, hvor de har ret til dobbelt statsborgerskab i et andet land? Ministeren bedes
i besvarelsen forholde sig til, om den kvinde med iransk statsborgerskab, der den
22. marts 2023 fik medhold i om, at hun ikke skulle fratages dansk indfødsret på
grund af en proportionalitetsafvejning, hvorefter der ikke kunne lægges vægt på
den tilknytning til Syrien, som hun har fået til Syrien ved at være indrejst uden tilla-
delse fra de syriske myndigheder og ved at have opholdt sig først i et område, der
dengang var kontrolleret af Islamisk Stat, og efterfølgende i al-Hol- og al-Roj-lej-
rene, stadig kan opholde sig i området af egen fri vilje og afvise at komme til Dan-
mark uden at forholdet ændrer væsentligt på proportionalitetsafvejningen, således
at det igen kan prøves at fratage hende indfødsretten?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har lagt til grund, at spørgsmålet vedrø-
rer indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, hvoraf det fremgår, at den, som har udvist en
handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser, af udlændinge-
og integrationsministeren kan fratages sin danske indfødsret, medmindre den på-
gældende derved bliver statsløs.
Der er i forarbejderne til bestemmelsen redegjort nærmere for vurderingen af, om
der er tale om en handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser.
Side
1/3
28. marts 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 19376
3064540
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm., om ministerens kommentar tik artiklen »Løkke: Danske statsborgere i syriske fangelejre vil ikke til Danmark«, kristeligt-dagblad.dk, 16. december 2024
Det fremgår således af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2019-20, tillæg A, lovforslag nr. L 38, pkt. 2.2.1., bl.a.:
”(…)
Ved vurderingen af, om der er tale om en handlemåde, som er til alvorlig
skade for landets vitale interesser, vil det kunne indgå, om handlemåden er kri-
minaliseret i straffelovens kapitel 12 og 13. Således vil eksempelvis tilslutning til
en væbnet styrke for en part, som kæmper mod den danske stat, terrorisme,
herunder træning, instruktion eller på anden måde oplæring af en person til at
begå eller fremme terrorhandlinger og handlinger, der sigter til ved udenlandsk
bistand, ved magtanvendelse eller trussel derom at forandre statsforfatningen
eller sætte den ud af kraft, kunne danne grundlag for administrativ fratagelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at det ikke vil være en betingelse, at vedkom-
mende er blevet dømt for overtrædelse af en eller flere bestemmelser i straffe-
lovens kapitel 12 og 13.
Det vil ikke ved vurderingen af handlemåden og afgørelsen om administrativ fra-
tagelse skulle vurderes, om den pågældende har gjort sig skyldig i overtrædelse
af en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13, herunder om der
foreligger det til domfældelse fornødne forsæt. Det vil således alene være ger-
ningsbeskrivelserne i kapitel 12 og 13, der kan inddrages i vurderingen af, om en
handlemåde er til alvorlig
skade for landets vitale interesser.”
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker for så vidt angår den del af
spørgsmålet, der vedrører Højesterets dom af 22. marts 2023 (sag BS-23360/2022-
HJR), at det i sagen ikke var bestridt, at den handlemåde, som den pågældende
kvinde har udvist ved at rejse til Syrien og tilslutte sig terrorbevægelsen Islamisk
Stat, er af en sådan alvor, at hun som udgangspunkt kan fratages sin danske ind-
fødsret. Den pågældende gjorde imidlertid gældende, at fratagelse af statsborger-
skab under de foreliggende omstændigheder er i strid med proportionalitetsprin-
cippet.
Højesteret finder i den forbindelse i dommen, at der i proportionalitetsafvejningen
ikke kan lægges vægt på den tilknytning til Syrien, som appellanten har fået til dette
land ved at være indrejst uden tilladelse fra de syriske myndigheder og have op-
holdt sig først i et område, der dengang var kontrolleret af Islamisk Stat, og efter-
følgende i al-Hol og al-Roj-lejrene.
På baggrund af Højesterets præmisser i dommen er det Udlændinge- og Integrati-
onsministeriets opfattelse, at heller ikke et fortsat ophold i Syrien kan tillægges
vægt ved proportionalitetsafvejningen.
Der henvises i øvrigt til Udlændinge- og Integrationsministeriets besvarelse af 3.
oktober 2024 af spørgsmål nr. 233 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm., om ministerens kommentar tik artiklen »Løkke: Danske statsborgere i syriske fangelejre vil ikke til Danmark«, kristeligt-dagblad.dk, 16. december 2024
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
3/3