Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
2954030_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
6. december 2024
Strafferetskontoret
2024-16109
3548240
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål C
fra Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Side 1/10
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om talepapir fra samrådet 6/12-24 om hvorfor en bandeleder fem gange har modtaget advarsler om udvisning uden nogen konsekvens
Samrådsspørgsmål C:
Vil ministrene i lyset af sagen, der omtales i artiklen ”Sluppet for at
blive udvist fem gange – nu render farlig somalier rundt i Odenses
gader” fra TV2fyn den 21. oktober 2024:
- Redegøre for, hvordan det kan lade sig gøre, at en brutal bandeleder
som Osman Ali Osman – dømt for vold, torturagtige overfald og grove
forbrydelser – fem gange har modtaget advarsler om udvisning uden
nogen konsekvens?
- Redegøre for, hvordan kan en voldelig kriminel, der gang på gang
undgår udvisning, slippe for at møde i landsretten med en sygemelding
og dagen efter blive løsladt?
- Oplyse, hvordan regeringen kan forsvare det absurde system, hvor
en person med så mange advarsler, men ingen reelle udvisninger, frit
kan terrorisere gaderne i Danmark?
- Oplyse, hvordan hans to brødre, dømt for alvorlige forbrydelser som
overfald og vold, stadig kan være på fri fod i landet trods deres
udvisningsdomme?
- Oplyse, hvornår regeringen vil stoppe dette vanvid og tage ansvar
for, at disse farlige kriminelle ikke fortsætter deres destruktive hærgen
– eller har regeringen accepteret, at Danmark langsomt ødelægges
indefra af voldelige klaner, mens den ser passivt til?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Side 2/10
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om talepapir fra samrådet 6/12-24 om hvorfor en bandeleder fem gange har modtaget advarsler om udvisning uden nogen konsekvens
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålene.
Dagens samråd handler om en konkret straffesag, som
lige nu verserer ved domstolene, og som har fået en del
opmærksomhed i medierne.
Jeg har fuld forståelse for, at sagen vækker både interesse
og
forargelse.
Samtidig
håber
jeg,
at
udvalgsmedlemmerne har forståelse for, at jeg af
principielle årsager er meget tilbageholdende med at gå
ind i straffesager, der verserer ved domstolene.
[Om behandlingen af straffesager]
Der er dog rejst nogle problemstillinger, som jeg gerne
vil svare generelt på. Det drejer sig blandt andet om,
hvordan tiltalte i nogle straffesager kan være på fri fod i
stedet for at være varetægtsfængslet.
Det er afgørende for samfundets tryghed, at personer, der
er mistænkt for alvorlig kriminalitet, bliver
varetægtsfængslet, når der er grundlag for det. Og det har
jeg tillid til, at anklagemyndigheden sørger for.
En afgørelse om varetægtsfængsling bliver truffet af
domstolene på baggrund af blandt andet en konkret
Side 3/10
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om talepapir fra samrådet 6/12-24 om hvorfor en bandeleder fem gange har modtaget advarsler om udvisning uden nogen konsekvens
2954030_0004.png
proportionalitetsvurdering. I den vurdering spiller
længden af den straf, man som tiltalt vil blive idømt, hvis
man senere findes skyldig, også en væsentlig rolle.
Der er også rejst spørgsmål om udeblivelse fra
retsmøder.
Det er klart, at man som tiltalt i en straffesag ikke skal
kunne slippe for at møde op i retten, hvis man reelt ikke
har lovligt forfald.
Derfor skærpede vi i 2021 dokumentationskravene for
lovligt forfald i straffesager, så lovligt forfald nu skal
dokumenteres – og ikke blot oplyses – forud for
retsmødet. Hvis der ikke kan dokumenteres lovligt
forfald, kan straffesagen efter omstændighederne
fremmes til dom, uden at tiltalte er til stede.
I år har vi i øvrigt også lempet kravene til, hvornår en
straffesag kan fremmes, hvis tiltalte udebliver fra et
retsmøde, ligesom vi har gjort det muligt at behandle en
bødesag som en tilståelsessag, hvis tiltalte udebliver.
Straffesager skal nemlig ikke trækkes unødigt i langdrag.
[Om udvisning af kriminelle udlændinge]
Når det handler om udlændinge, som begår kriminalitet i
Danmark, er regeringens holdning klar: De hører ikke
hjemme i Danmark.
Side 4/10
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om talepapir fra samrådet 6/12-24 om hvorfor en bandeleder fem gange har modtaget advarsler om udvisning uden nogen konsekvens
2954030_0005.png
Udlændinge- og integrationsministeren har netop været
inde på spørgsmålet. Jeg vil gerne supplere med at
fortælle lidt om anklagemyndighedens fokus på
udvisningsområdet.
I dag er reglerne nemlig sådan, at anklagemyndigheden
alene skal undlade at nedlægge påstand om udvisning,
hvis det samlet set vurderes, at en udvisning med
sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Hvis der er tvivl om, hvorvidt en ubetinget udvisning vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser,
skal anklagemyndigheden nedlægge påstand om
udvisning.
Med
andre
ord
kommer
anklagemyndighedens
eventuelle
tvivl
om
udvisningsspørgsmålet ikke den kriminelle udlænding til
gode.
Herefter vil det være op til domstolene konkret at
vurdere, om udvisning vil være inden for rammerne af
Danmarks internationale forpligtelser.
Derudover udarbejdede Rigsadvokaten i marts 2022 en
udvisningspakke med otte initiativer, som har bidraget til
et generelt kvalitetsløft af udvisningsområdet. Og det er
fortsat et område, som anklagemyndigheden har et stort
fokus på.
Side 5/10
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om talepapir fra samrådet 6/12-24 om hvorfor en bandeleder fem gange har modtaget advarsler om udvisning uden nogen konsekvens
For der må ikke være nogen tvivl om, at alle muligheder
for udvisning er afprøvet. Og jeg har tillid til, at
anklagemyndigheden gør lige netop dét, når sagerne
føres ved domstolene.
[Om sagsbehandlingstiderne ved domstolene]
Dog har lange sagsbehandlingstider ved domstolene
gennem en årrække desværre været en udfordring i
Danmark. Det er skidt. For som jeg også har sagt før, er
forsinket retssikkerhed lig med nægtet retssikkerhed. En
rettidig og effektiv sagsbehandling er afgørende for alle
involverede i sagen. Det gælder ikke mindst for ofrene.
Derfor er jeg også glad for, at regeringen og samtlige
partier i Folketinget i november sidste år indgik en
flerårsaftale om domstolenes økonomi for 2024-2027.
Det er en aftale med en samlet økonomisk ramme på 2,3
mia. kr. over perioden. Med aftalen gennemfører vi et
væsentligt løft af domstolene, så vi bl.a. kan håndtere de
stigende sagsbehandlingstider og mangel på
retssalskapacitet. Konkret får domstolene bl.a. mulighed
for at ansætte flere dommere.
Vi har desuden gennemført en række andre ændringer af
retsplejen. Ændringer der har til formål at nedbringe
domstolenes sagsbehandlingstider uden at gå på
kompromis med retssikkerheden.
Side 6/10
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om talepapir fra samrådet 6/12-24 om hvorfor en bandeleder fem gange har modtaget advarsler om udvisning uden nogen konsekvens
[Om bandepakke IV og strafreformen]
Som jeg nævnte indledningsvis, er jeg tilbageholdende
med at gå ind i den konkrete straffesag. Men når det er
sagt, er der ingen tvivl om, at den form for personfarlig
bandekriminalitet, som omtales i den artikel, spørgeren
refererer til, er dybt alvorlig.
Den type adfærd, der beskrives – vold, torturagtige
overfald og grove forbrydelser – hverken kan eller skal
vi acceptere. Sådanne forbrydelser går ikke kun ud over
den
enkelte,
men
undergraver
også
sammenhængskraften og trygheden i vores samfund til
skade for os alle.
Kampen mod organiseret bandekriminalitet er derfor en
af regeringens allervigtigste prioriteter.
Derfor anerkender jeg heller ikke præmissen om, at vi ser
passivt til. Tværtimod. Vi har gjort særdeles meget for at
sætte en stopper for bandernes hærgen.
Sidste år indgik vi en aftale med et bredt politisk flertal i
Folketinget om bandepakke IV. Jeg er meget glad for den
brede opbakning, som aftalen nyder i Folketinget,
herunder fra spørgerens eget parti.
Bandepakken indeholder 44 initiativer, der skal sætte
bredt ind mod bandernes uvæsen og sikre mærkbare
Side 7/10
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om talepapir fra samrådet 6/12-24 om hvorfor en bandeleder fem gange har modtaget advarsler om udvisning uden nogen konsekvens
konsekvenser for deres brutale vold. Lad mig bare nævne
et par af tiltagene.
Vi vil blandt andet have knivene ud af bandemiljøet.
Derfor har vi skærpet straffen for ulovlig besiddelse af
kniv.
Vi vil forhindre, at unge bliver lokket ind i organiseret
kriminalitet. Derfor har vi gjort det strafbart for
kriminelle at foretage handlinger, der er egnede til at
involvere børn og unge i kriminalitet.
Vi har også sat ind over for de bagmænd, der skummer
fløden gennem økonomisk kriminalitet. De skal mærke,
at deres handlinger har konsekvens. Derfor har vi gjort
det muligt at fordoble straffen for visse typer af
økonomisk kriminalitet, hvis de begås i relation til den
pågældendes tilknytning til en bande.
Vi etablerer også en ny national, tværfaglig
efterforskningsgruppe under National Enhed for Særlig
Kriminalitet, som målrettet skal gå efter bandernes
organiserede økonomiske kriminalitet.
Derudover har vi på en række områder givet politiet
bedre efterforskningsredskaber, der skal være med til at
fastholde presset på banderne.
I år har vi så strammet skruen yderligere med en række
tiltag, der også skal styrke indsatsen mod banderne.
Side 8/10
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om talepapir fra samrådet 6/12-24 om hvorfor en bandeleder fem gange har modtaget advarsler om udvisning uden nogen konsekvens
Baggrunden var flere voldsomme episoder i Danmark,
hvor unge personer fra Sverige var involveret.
Det drejer sig blandt andet om politiets mulighed for at
benytte ansigtsgenkendelsesteknologi i efterforskningen
af alvorlig personfarlig kriminalitet.
Derudover vil vi generelt styrke efterforskningsindsatsen
i Københavns Politi og NSK’s kapacitet på det digitale
område. I den forbindelse lægger regeringen op til at
afsætte de nødvendige midler til nye it-værktøjer til
dekryptering og specialiserede ressourcer til indsatsen
mod ”crime-as-a-service”.
I forlængelse af bandepakken og de yderligere tiltag, jeg
har nævnt, vil regeringen gennemføre en strafreform,
hvor vi sættere hårdere og mere konsekvent ind over for
alvorlig personfarlig kriminalitet.
Vi har set eksempler på, at kriminelle er blevet idømt alt
for lave straffe, og det vil vi lave om på. Vi vil blandt
andet skærpe straffen for grov vold, så den i langt højere
grad afspejler forbrydelsens grovhed.
[Afrunding]
Det er på den baggrund min klare opfattelse, at
regeringen sammen med Folketinget har taget flere
markante skridt. Vi har gennemført en lang række af
gode initiativer, der sikrer, at vi gennem hele
Side 9/10
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om talepapir fra samrådet 6/12-24 om hvorfor en bandeleder fem gange har modtaget advarsler om udvisning uden nogen konsekvens
straffesagskæden kan slå både hårdt og hurtigt ned på
kriminelle.
Og som sagt har regeringen endnu flere forslag på vej,
blandt andet med strafreformen.
For vi vil ikke acceptere bandekriminalitet i vores
samfund. Danmark skal være et trygt land at leve i.
Det er – og bliver – min vigtigste prioritet som
justitsminister.
Tak for ordet.
Side 10/10