Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
2968467_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samråd C (alm. del) UUI
Hvornår:
6. december 2024 – kl. 13:30
DET TALTE ORD GÆLDER
6. december 2024
Tekst:
Vil ministrene i lyset af sagen, der omtales i artiklen
”Sluppet for at blive udvist fem gange - nu render farlig
somalier rundt i Odenses gader” fra TV2fyn den 21. okto-
ber 2024:
- Redegøre for, hvordan det kan lade sig gøre, at en brutal
bandeleder som Osman Ali Osman – dømt for vold, tortu-
ragtige overfald og grove forbrydelser – fem gange har
modtaget advarsler om udvisning uden nogen konse-
kvens?
- Redegøre for, hvordan kan en voldelig kriminel, der
gang på gang undgår udvisning, slippe for at møde i lands-
retten med en sygemelding og dagen efter blive løsladt?
- Oplyse, hvordan regeringen kan forsvare det absurde sy-
stem, hvor en person med så mange advarsler, men ingen
reelle udvisninger, frit kan terrorisere gaderne i Danmark?
Sags nr.
Akt-id
2024 - 16902
2867629
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm., om talepapir fra samrådet 6/12-24 om hvorfor en bandeleder fem gange har modtaget advarsler om udvisning uden nogen konsekvens
2968467_0002.png
2
- Oplyse, hvordan hans to brødre, dømt for alvorlige for-
brydelser som overfald og vold, stadig kan være på fri fod
i landet trods deres udvisningsdomme?
- Oplyse, hvornår regeringen vil stoppe dette vanvid og
tage ansvar for, at disse farlige kriminelle ikke fortsætter
deres destruktive hærgen – eller har regeringen accepteret,
at Danmark langsomt ødelægges indefra af voldelige kla-
ner, mens den ser passivt til?
Svar:
Tak for at indkalde til dagens samråd.
[Indledning]
Der er i spørgsmålet henvist til en konkret udlænding og
til blandt andet spørgsmålet om udvisning i forbindelse
med en straffesag.
Det er en central værdi i Danmark, at vi har tillid til vores
myndigheder, og at domstolene træffer en rigtig afgørelse
i straffesager. Det står jeg – og regeringen – ved.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm., om talepapir fra samrådet 6/12-24 om hvorfor en bandeleder fem gange har modtaget advarsler om udvisning uden nogen konsekvens
3
Og det vil derfor nok ikke komme som en overraskelse for
spørgeren, at jeg ikke kommer til at forholde mig til de
konkrete sager, spørgeren henviser til.
Derimod vil jeg på samrådet i dag fokusere på de bagved-
liggende problemstillinger og udfordringer, som spørgs-
målet kredser om, og hvad regeringen gør i den forbin-
delse.
[Ministerens position]
Men lad mig starte et andet sted. For mig at se er de
forhold, som er beskrevet i artiklerne, et vidnesbyrd om,
at integrationen i alt for mange tilfælde er slået fejl.
Og at vi i dag betaler af på de fejltagelser i
udlændingepolitikken, som der desværre først blev rettet
op på, da problemerne var blevet så store, at de ikke
længere kunne ignoreres.
For indvandring fra især MENAPT-landene har historisk
været alt for stor, vi har været naive i vores tilgang til
kultur og parallelsamfund, og der har været for meget
berøringsangst.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm., om talepapir fra samrådet 6/12-24 om hvorfor en bandeleder fem gange har modtaget advarsler om udvisning uden nogen konsekvens
4
I dag er dansk udlændingepolitik heldigvis blevet
strammet godt og grundigt op, så vi undgår at gentage
fortidens fejl.
En del af det er selvfølgelig også en konsekvent indsats
over for kriminelle udlændinge. Det mener jeg, kun er
rimeligt, for det er – som jeg har sagt utallige gange før –
fuldstændig uacceptabelt, at der er udlændinge, som
misbruger deres ophold i Danmark til at begå kriminalitet.
Her er regeringens holdning klar: Regeringen ønsker at
udvise flest muligt kriminelle udlændinge inden for
konventionerne. Det fremgår også klart og tydeligt af
regeringsgrundlaget.
Og derfor har regeringen netop besluttet at skærpe
udvisningsreglerne.
Det vil vi helt konkret gøre ved at afskaffe den såkaldte
trappestigeordning for alle udlændinge, der idømmes en
ubetinget fængselsstraf.
Trappestigeordningen blev indført med den første
udlændingelov i 1983. Hensynet dengang var, at
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm., om talepapir fra samrådet 6/12-24 om hvorfor en bandeleder fem gange har modtaget advarsler om udvisning uden nogen konsekvens
5
udlændinge med længerevarende ophold skulle nyde en
bedre beskyttelse mod udvisning.
For mig at se er det et misforstået hensyn. Kriminelle
udlændinge, der misbruger vores gæstfrihed til at begå
kriminalitet, hører ikke hjemme i Danmark.
Selvom trappestigeordningen løbende igennem årene er
blevet suppleret af flere og flere regler, der udvider
adgangen til udvisning ved visse former for kriminalitet,
er det stadig muligt at gå endnu længere inden for
konventionerne.
Og det er det, regeringen gør nu.
Ved at afskaffe trappestigeordningen sikrer vi nemlig, at
alle udlændinge, der idømmes en ubetinget frihedsstraf,
kan udvises.
Det vil herefter ene og alene være Danmarks
internationale forpligtelser, som udgør den retlige grænse
for, hvornår en udlænding, der idømmes en ubetinget
straf, skal udvises.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm., om talepapir fra samrådet 6/12-24 om hvorfor en bandeleder fem gange har modtaget advarsler om udvisning uden nogen konsekvens
2968467_0006.png
6
Det er kun, hvis det
med sikkerhed
vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser, at udvisning skal
undlades.
Denne vurdering foretages af domstolene på baggrund af
de konkrete omstændigheder i hver enkelt sag.
Hvis udvisning
med sikkerhed
vil være i strid med Dan-
marks internationale forpligtelser vil der i stedet skulle gi-
ves en advarsel om udvisning.
[Om advarsel om udvisning]
For mig at se er en advarsel om udvisning et nyttigt værk-
tøj for at kunne udvise flest muligt kriminelle udlændinge.
Har man som udlænding en advarsel i banken, og begår
man derefter ny kriminalitet, vil det indgå som et skær-
pende moment i den konkrete afvejning, at man tidligere
er advaret om muligheden for udvisning.
En advarsel om udvisning er derfor ikke en tom trussel.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm., om talepapir fra samrådet 6/12-24 om hvorfor en bandeleder fem gange har modtaget advarsler om udvisning uden nogen konsekvens
2968467_0007.png
7
Det er et tydeligt signal om, at vi i allerhøjeste grad gerne
vil udvise den pågældende, men at det kun er vores inter-
nationale forpligtelser, der gør, at udvisning ikke kan lade
sig gøre inden for rammerne af konventionerne
lige nu.
Men det kan jo ændre sig.
At en udlænding er blevet advaret om udvisning er rent
faktisk også et element, som Menneskerettighedsdomsto-
len lægger vægt på i de sager om udvisning af kriminelle
udlændinge, der har været anlagt mod Danmark.
Jeg mener derfor ikke, at betydningen af en advarsel skal
undervurderes.
Jeg er dog samtidig bevidst om, at der er tilfælde, hvor en
udlænding har modtaget flere advarsler om udvisning –
uden at være blevet udvist.
Og jeg kommer ikke til at sætte tal på, hvor mange advars-
ler, der skal til for at udvise en udlænding. Det er ikke ma-
tematik det her. Det er en samlet og konkret proportiona-
litetsvurdering, der foretages af domstolene i hver enkelt
sag.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm., om talepapir fra samrådet 6/12-24 om hvorfor en bandeleder fem gange har modtaget advarsler om udvisning uden nogen konsekvens
8
Det er min helt klare holdning, at det kun er rimeligt at
forvente, at udlændinge, der opholder sig her i landet, ta-
ger en advarsel om udvisning til alvorlig efterretning og
retter ind, hvis udlændingen er interesseret i at have en
fremtid i Danmark.
[Om udsendelse af udlændinge udvist ved dom]
Og netop det med at efterleve danske myndigheders afgø-
relser bringer mig til spørgsmålet om regeringens hjem-
rejsepolitik.
For det er kun rimeligt at forvente, at myndighedernes af-
gørelser efterkommes - særligt når vi taler om udlændinge,
som har begået kriminalitet af alvorlig karakter, og som
derfor udvises af Danmark.
En af mine vigtigste prioriteter som udlændinge- og inte-
grationsminister er at sikre, at Danmark har en ambitiøs
og velfungerende hjemrejsepolitik. Det mener jeg grund-
læggende, at regeringen er lykkes med.
Tak for ordet. Nu vil jeg give ordet videre til
justitsministeren.