Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
2949899_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspm. D (alm. del)
UUI
Hvornår:
28. november 2024 kl. 14:00
DET TALTE ORD GÆLDER
5. november 2024
Tekst:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor staten Iran ikke er på
forbudslisten over udenlandske donationer, især med
tanke på, at Iran har doneret penge til moskéer i Danmark,
og at Iran er på PET’s liste over lande, der udfører ulovlig
efterretningsvirksomhed i Danmark, hvilket udgør en po-
tentiel fare for herboende iranere og kurdere?
Sags nr.
Akt-id
2024 - 16877
2867113
Svar:
Tak for spørgsmålet.
[Indledning]
Indledningsvist vil jeg understrege, at det centralt for re-
geringen, at vi har et stærkt værn mod den helt uacceptable
antidemokratiske påvirkning, som vi desværre ser fra for-
skellige sider i disse år.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/11-24, jf. samrådsspm. D?
2
Og jeg har – som mange andre – fulgt med i de artikler i
de seneste måneder, der har beskrevet forhold omkring
især Imam Ali Moskeen og relationerne til den iranske
stat.
Jeg synes, at der er god grund til at være opmærksom og
tage de udfordringer, der kan følge med, meget alvorligt.
Jeg vil dog samtidig sige, at der overordnet set ikke er tale
om ny viden – moskeens bånd til den iranske stat er vel-
kendte.
[Donationsloven]
Når det er sagt, så vedrører det spørgsmål, som jeg skal
besvare i dag, lov om forbud mod modtagelse af donatio-
ner fra visse fysiske og juridiske personer – også kendt
som donationsloven.
Jeg vil derfor først sige noget om lovens indhold.
Efter loven kan fysiske eller juridiske personer, som mod-
arbejder eller underminerer demokrati og grundlæggende
friheds- og menneskerettigheder optages på en offentlig
forbudsliste, hvis der er en vis sandsynlighed for, at den
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/11-24, jf. samrådsspm. D?
3
pågældende har til hensigt at foretage en donation til en
eller flere modtagere i Danmark.
Det er mig som minister, der træffer afgørelse om opta-
gelse på listen på baggrund af en indstilling fra Udlændin-
gestyrelsen.
De juridiske personer, som kan optages på forbudslisten
omfatter bl.a. udenlandske statslige myndigheder og stats-
ligt styrede organisationer og virksomheder. Det er derfor
muligt at optage disse på listen, hvis det på baggrund af
konkrete oplysninger kan antages, at de modarbejder eller
underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder. Der skal samtidig være en vis sand-
synlighed for, at de påtænker at foretage donationer til
modtagere i Danmark.
Optagelse på forbudslisten forudsætter, at det er muligt at
foretage en entydig identifikation og afgrænsning af den
juridiske person.
Inden Udlændingestyrelsen afgiver sin indstilling til ud-
lændinge- og integrationsministeren, hører styrelsen
Udenrigsministeriet om, hvorvidt optagelse af den fysiske
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/11-24, jf. samrådsspm. D?
4
eller juridiske person på den offentlige forbudsliste vil
kunne få væsentlige udenrigspolitiske konsekvenser.
I så fald undlader udlændinge- og integrationsministeren
at optage den pågældende på forbudslisten.
[Retsvirkninger]
Når en fysisk eller juridisk person er optaget på forbudsli-
sten, er det forbudt for enhver at modtage donationer, som
samlet overstiger 10.000 kr. inden for 12 måneder, fra den
pågældende person.
Overtrædelse straffes med bøde, og den modtagne støtte
vil kunne konfiskeres efter straffelovens almindelige reg-
ler herom.
[Om Iran og forbudslisten]
Hvorfor er Iran så ikke optaget på forbudslisten?
Jeg har meget lidt til overs for den iranske stat, men ord-
ningen giver ikke mulighed for at forbyde donationer fra
alle afsendere i et helt land.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/11-24, jf. samrådsspm. D?
5
Udenlandske statslige myndigheder og statsligt styrede
organisationer og virksomheder kan som nævnt optages
på listen.
Det forudsætter derfor, at Udlændingestyrelsen for hver
enkelt myndighed eller organisation skal vurdere, om de
konkret opfylder lovens kriterier. Det er med andre ord
ikke muligt for Udlændingestyrelsen at indstille, at et helt
land
en bloc
optages på forbudslisten.
Jeg har endnu ikke modtaget indstillinger om optagelse af
iranske donatorer på forbudslisten, herunder statslige
myndigheder, og har derfor ikke haft mulighed for at
træffe afgørelse om at optage dem på forbudslisten.
Skulle jeg modtage en sådan indstilling, er jeg – som jeg
tidligere har tilkendegivet – naturligvis indstillet på at op-
tage enhver fysisk eller juridisk person, som Udlændinge-
styrelsen vurderer bør optages på forbudslisten, såfremt
lovens betingelser i øvrigt er opfyldt.
[Udlændingestyrelsens konkrete undersøgelser]
Normalt er jeg af principielle årsager meget tilbagehol-
dende med at gå ind i enkeltsager. Det gælder også på
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/11-24, jf. samrådsspm. D?
6
dette område, hvor der også er et særligt hensyn at tage til
Udlændingestyrelsens mulighed for at oplyse sagerne,
uden at de organisationer og personer, der undersøges,
nødvendigvis er klar over det. Henset til den store bevå-
genhed og Folketingets interesse og at meget i forvejen er
kendt, vil jeg dog i denne sammenhæng gøre en undta-
gelse og gå lidt nærmere ind i, hvad udlændingemyndig-
hederne konkret har foretaget sig i denne henseende.
Udlændingestyrelsens Center for Dokumentation og Ind-
sats mod Ekstremisme har løbende undersøgt, om iranske
donatorer kan optages på forbudslisten. Denne undersø-
gelse beror på indhentede oplysninger fra andre myndig-
heder samt fra en række danske og udenlandske offentlig
tilgængelige kilder.
Udlændingestyrelsen har derudover oplyst, at styrelsen
ikke har identificeret overførsler direkte fra iranske myn-
digheder eller tilknyttede diplomatiske repræsentationer
til Danmark i de data, som Udlændingestyrelsen har ind-
hentet fra andre myndigheder.
Udlændingestyrelsen har identificeret donatorer med til-
knytning til Iran, men har imidlertid ikke vurderet, at de
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/11-24, jf. samrådsspm. D?
7
pågældende har opfyldt kriteriet om, at de pågældende
skal modarbejde eller underminere demokrati og grund-
læggende friheds- og menneskerettigheder.
Generelt kan jeg oplyse, at Udlændingestyrelsen vil kunne
indstille en fysisk eller juridisk person til optagelse på for-
budslisten, selvom styrelsen i første omgang ikke har vur-
deret, at betingelserne i loven var opfyldt. Det kan være
relevant, hvis styrelsen kommer i besiddelse af nye oplys-
ninger om den pågældende.
Udlændingestyrelsen har derudover oplyst, at styrelsen
proaktivt løbende monitorerer mulige modtagermiljøer i
Danmark, herunder Dansk Shiamuslimsk Trossamfund,
som driver Imam Ali Moskeen.
[Handlingsspor]
For så vidt angår spørgsmålets konkrete henvisning til
kurdere og iraneres sikkerhed i Danmark, vil jeg for en
god ordens skyld bemærke, at formålet med loven ikke i
første omgang er at modvirke spionagetruslen mod Dan-
mark – det har vi anden lovgivning og andre myndigheder
til, der hører under justitsministeren.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/11-24, jf. samrådsspm. D?
8
Samtidig er det klart, at enhver, som donerer penge til
modtagere i Danmark, og samtidig modarbejder demo-
krati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder
bør optages på forbudslisten.
Men jeg minder for en god ordens skyld om, at myndig-
hederne altid skal operere inden for gældende lovgivning,
og at der under lovens vedtagelse var stor opmærksomhed
fra bl.a. radikal side på, at retssikkerhedsmæssige hensyn
blev tilstrækkeligt tilgodeset.
Men der er altid grund til at overveje, om gældende regler
er gode nok, og om nettet er tilstrækkeligt finmasket. Jeg
har derfor bedt mit ministerium om at undersøge, om lo-
ven kan ændres, eller der kan indføres andre tiltag, som
styrker værnet mod antidemokratisk påvirkning gennem
donationer.
Og jeg hører altid gerne gode ideer fra Folketinget og an-
dre til, hvordan nettet kan strammes omkring de kræfter,
som prøver at undergrave vores samfund, påvirket af et
middelalderligt verdenssyn, som ganske enkelt ikke må
vinde.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/11-24, jf. samrådsspm. D?
9
Det er en kamp, som nu har stået på i nogen tid, og som
desværre langt fra er kæmpet færdig.
Derfor hilser jeg også denne debat velkommen.
Tak for ordet.