Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
2937688_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. november 2024
Strafferetskontoret
Camilla Ørskov
Christiansen
2024-12585
3458479
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A
fra Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Samrådsspørgsmål A:
Hvad agter regeringen at gøre for at hjælpe de mange piger og kvinder i
islamistiske miljøer, der udsættes for social kontrol, fastholdes i religiøse
ægteskaber mod deres vilje, giftes væk som mindreårige ved islamiske
vielser, sendes på genopdragelsesrejser mv., og agter regeringen at skærpe
straffene for dem, der begår disse forbrydelser mod kvinder, eller indføre
øget overvågning og kontrol med imamer og moskéer, så flere fremover
straffes samt straffes hårdere for disse forbrydelser?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susie Jessen (DD), Betina Kastbjerg
(DD) og Peter Skaarup (DD).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/9
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/11-24, jf. samrådsspm. A?
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet og for spørgsmålene.
Lad mig starte med at slå helt fast: Vi skal under ingen
omstændigheder
tolerere
negativ
social
kontrol,
genopdragelsesrejser eller tvangsægteskaber i Danmark.
Når piger og kvinder f.eks. tvinges ind i ægteskaber mod
deres vilje, er det ikke kun en krænkelse af deres frihed
– det er et direkte overgreb. Og det er uacceptabelt og
dybt bekymrende, at det finder sted i Danmark.
Vi har allerede taget flere konkrete skridt fra regeringens
side for at bekæmpe tvangsægteskaber. Der er ingen tvivl
om, at vi skal fortsætte den kamp, og det kommer vi også
til at gøre.
Det kommer jeg tilbage til.
Jeg vil starte med at redegøre for den strafferetlige
lovgivning på området. Herefter vil jeg komme ind på
politiets indsatser, som kan modvirke den negative
sociale kontrol, der bliver udøvet mod piger og kvinder.
Side 2/9
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/11-24, jf. samrådsspm. A?
2937688_0003.png
[Straffelovgivning på området]
Allerførst er det vigtigt at sige, at når piger og kvinder i
islamistiske miljøer udsættes for social kontrol, så har
myndighederne juridiske værktøjer. Når de tvinges ind i
religiøse ægteskaber eller giftes væk som mindreårige, er
der altså ikke tale om et retstomt rum.
Det er desværre ikke altid det samme som, at politiet ser
mange anmeldelser, eller at mange sager kommer for
domstolene, men vi har bestemmelser i straffeloven, der
kriminaliserer sådanne handlinger.
Og der har igennem lang tid været et stærkt fokus på
området.
I 2021 ændrede vi straffeloven for at styrke indsatsen
mod negativ social kontrol, da vi eksplicit skrev ind i
bestemmelsen om psykisk vold, at negativ social kontrol
kan udgøre psykisk vold.
I samme ombæring præciserede vi, at brug af ægteskabs-
og skilsmissekontrakter i sig selv kan udgøre psykisk
vold. Det kan f.eks. være tilfældet, når kontrakterne
fastholder en person i et ægteskab med henvisning til
Side 3/9
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/11-24, jf. samrådsspm. A?
forestillinger om ærbarhed eller familiestatus – eller når
kontrakterne på anden vis har til formål at presse en
person til bestemte livsbeslutninger.
Vi har også gjort det forbudt at forestå eller medvirke til
ægteskabslignende forhold med mindreårige. For vi vil
ikke tillade, at piger og kvinder bliver tvunget ind i
ægteskaber. De skal selv have ret til at bestemme over
deres liv og deres fremtid.
Ulovlig tvang kan normalt straffes med 2 års fængsel.
Men strafferammen er fordoblet, hvis der er tale om
tvangsægteskaber eller fastholdelse i ægteskaber ved
tvang.
Med lovændringerne sendte vi et klart signal om, hvor
alvorligt vi ser på det indgreb i den personlige frihed,
som et tvangsægteskab er. Konsekvenserne af et
tvangsægteskab kan være både vidtrækkende og
langvarige for de mennesker, det går ud over. Derfor skal
straffen afspejle forbrydelsens grovhed.
Det er også strafbart at lade sit barn tage del i
genopdragelsesrejser.
Side 4/9
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/11-24, jf. samrådsspm. A?
2937688_0005.png
Det kan være udlandsophold af kortere eller længere
varighed, der bringer barnets sundhed eller udvikling i
alvorlig fare.
Det er desuden strafbart som led i religiøs oplæring
udtrykkeligt at billige bl.a. psykisk vold, ulovlig tvang og
flerkoneri.
Endelig er det sådan, at ethvert forsøg på eller medvirken
til overtrædelse af de bestemmelser, jeg har nævnt, også
er strafbart.
Medvirken til ulovlig tvang kan f.eks. være at give råd
eller opfordre til tvang, hjælpe på anden måde, stille
lokaler til rådighed eller udnytte sin autoritet over for
offeret for at gøre tvang mulig.
Vi har altså et ganske betydeligt strafferetligt værn mod
den
her
type
forbrydelser
desværre
sker
overtrædelserne ofte i lukkede miljøer, og derfor
kommer de kun sjældent til myndighedernes kendskab.
I det lys skal vi selvfølgelig også hele tiden se på, om vi
kan gøre endnu mere for at bekæmpe kriminalitet, der
foregår i sådanne miljøer.
Side 5/9
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/11-24, jf. samrådsspm. A?
Senest har jeg bedt mit embedsværk om at undersøge
mulighederne for at kriminalisere mæglingsråd. Netop
fordi vi ikke skal acceptere, at imamer eller andre
deltager i illegitime mæglinger om alvorlig kriminalitet.
Samtidig er det vigtigt, at vi ser på den forebyggende
indsats og håndhævelse. Vi skal sikre, at myndighederne,
herunder politiet, har de nødvendige værktøjer til både at
forebygge og håndhæve de regler, vi allerede har på
området.
[Politiets indsats mod negativ social kontrol]
Der er allerede adskillige værktøjer, som understøtter
politiets indsats mod negativ social kontrol rettet mod
piger og unge kvinder.
Politiet arbejder tæt sammen med kommuner, lokale
foreninger, klubber og fritidstilbud i bl.a. de særligt
udsatte områder for at opspore og forebygge, at unge
kvinder udsættes for social kontrol m.v.
Hvis en ung kvinde henvender sig til politiet, men ikke
ønsker at indgive en anmeldelse, har politiet flere
muligheder. Politiet kan efter omstændighederne bl.a.
Side 6/9
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/11-24, jf. samrådsspm. A?
holde kontakt til kvinden eller hjælpe hende med en
eventuel senere anmeldelse.
Desuden vil politiet kunne gå i dialog med kommunen,
hvis der skal igangsættes en indsats uden for det
strafferetlige område, f.eks. med henblik på at etablere et
samarbejde med sikkerhedskonsulenter i kommunen
eller hjælpe med henvisning til relevante hjælpe- og
beskyttelsestiltag.
Derudover vil jeg gerne fremhæve de specialiserede
teams, som vi indførte med den seneste flerårsaftale for
politiet og anklagemyndigheden. De specialiserede
teams kan man nu finde i alle politikredse. De har bl.a.
fokus på æresrelaterede forbrydelser og har til opdrag at
løfte kvaliteten i politiets behandling af den slags sager.
Vi har desuden gennemført en styrkelse af politiets efter-
og videreuddannelsestilbud ved at indføre kurser, som
bl.a. er målrettet håndteringen af æresrelaterede
forbrydelser.
Det har vi gjort, så flere polititjenestemænd tilegner sig
aktuel viden om kompleksiteten i den her type sager og
om gerningspersonernes motiver og adfærdsmønstre.
Side 7/9
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/11-24, jf. samrådsspm. A?
Derudover bliver polititjenestemændene klædt på til at
håndtere de berørte piger og kvinders traumereaktioner.
Herudover har vi indført nye it-understøttende løsninger,
som skal hjælpe politiet med en løbende og systematisk
fremsøgning
forbrydelser.
Det er også vigtigt for mig at sige, at det ikke gør et
tvangsægteskab mindre kriminelt, at parterne ikke
anmelder det til politiet.
Politiet har stadig mulighed for at indlede en
efterforskning af egen drift, hvis politiet bliver
opmærksom på, at der foregår noget strafbart.
Politiet kan dog ikke på egen hånd løse hele opgaven
med negativ social kontrol og relaterede forbrydelser, der
udøves imod piger og kvinder.
Problemstillingen kalder på en bred indsats. Både fra
Christiansborg, fra vores myndigheder og fra alle aktører
i lokalsamfundet – også de religiøse.
af
bl.a.
sager
om
æresrelaterede
Side 8/9
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/11-24, jf. samrådsspm. A?
2937688_0009.png
[Afrunding]
Vi skal ikke acceptere parallelsamfund og negativ social
kontrol. Det hører ingen steder hjemme i frit og
demokratisk samfund som vores.
Derfor er vi også opmærksomme på, om der er behov for
nye værktøjer i lyset af udviklingen.
Det
er
helt
afgørende
for
mig,
at
retten
til
selvbestemmelse gælder for alle i Danmark. Alle i vores
land har ret til at bestemme over deres liv og deres
fremtid. Til selv at bestemme, hvem de vil elske. Til selv
at bestemme, hvem de vil dele deres liv med.
Tak for ordet.
Side 9/9