Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
2935587_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspm. A (alm. del)
UUI
Hvornår:
12. november kl. 13.15-14.30
DET TALTE ORD GÆLDER
31. oktober 2024
Tekst:
Hvad agter regeringen at gøre for at hjælpe de mange pi-
ger og kvinder i islamistiske miljøer, der udsættes for so-
cial kontrol, fastholdes i religiøse ægteskaber mod deres
vilje, giftes væk som mindreårige ved islamiske vielser,
sendes på genopdragelsesrejser mv., og agter regeringen
at skærpe straffene for dem, der begår disse forbrydelser
mod kvinder, eller indføre øget overvågning og kontrol
med imamer og moskéer, så flere fremover straffes samt
straffes hårdere for disse forbrydelser?
Sags nr.
Akt-id
2024 - 15013
2837964
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/11-24, jf. samrådsspm. A?
2935587_0002.png
2
Svar:
Tak til Danmarksdemokraterne for at sætte fokus på
negativ social kontrol og for muligheden for at drøfte
dette vigtige emne.
Det er afgørende, at vi kan tage debatten og tale åbent
om problemerne. Vi må ikke være berøringsangste,
hvis vi skal løse problemerne med negativ social kon-
trol.
Jeg vil indledningsvist gerne sætte et par ord på den
første del af spørgsmålet, der går på, hvad regeringen
agter at gøre for at hjælpe de piger og kvinder, der ud-
sættes for negativ social kontrol.
Herefter vil jeg give ordet videre til justitsministeren,
der vil redegøre for straffelovens bestemmelser og
sætte rammen for de strafferetlige problemstillinger,
som spørgsmålet leder op til.
Endelig vil kirkeministeren redegøre for den del af
spørgsmålet, der omhandler trossamfundsloven og an-
erkendte trossamfund.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/11-24, jf. samrådsspm. A?
3
[Generelt
om negativ social kontrol]
Helt indledningsvist vil jeg gerne fremhæve, at fore-
byggelse af negativ social kontrol og æresrelaterede
konflikter er placeret højt på regeringens dagsorden.
Det er vigtigt, at vi som samfund slår hårdt ned på pa-
rallelsamfund, der søger at opretholde værdier og leve-
regler, der står i skarp kontrast til de grundlæggende
værdier, som det danske samfund er bygget på. Paral-
lelsamfund truer både det etablerede danske samfund
og det enkelte menneskes helt grundlæggende friheds-
rettigheder.
Selvbestaltede regimer, der er baseret på ære, skam og
kontrol, udgør en direkte trussel mod individets fri-
hedsrettigheder og ligestilling og hører ingen steder
hjemme i Danmark.
[Initiativer
mod negativ social kontrol og æresrelaterede
konflikter]
Når vi i dag kan tale åbent om problemer med negativ
social kontrol, viser det mig, at vi er nået langt med at
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/11-24, jf. samrådsspm. A?
4
sikre et større og vedholdende fokus på forståelse af
begrebet og omfanget af negativ social kontrol.
I februar åbnede Nationalt Center mod Æresrelaterede
Konflikter – i daglig tale kaldet MÆRK. MÆRK skal
samle og styrke indsatsen med at forebygge og be-
kæmpe negativ social kontrol og æresrelaterede kon-
flikter.
MÆRK understøtter samtidig, at indsatsen er en prio-
riteret opgave – både i kommuner, i civilsamfundet og
på tværs af myndigheder.
Derudover yder sikkerhedskonsulenterne specialiseret
rådgivning til alle landets kommuner og borgere i sager
om æresrelaterede konflikter.
Sikkerhedskonsulenterne indgår også i koordinations-
enheden mod genopdragelsesrejser og ufrivillige ud-
landsophold, hvor de er med til at sikre, at relevante
myndigheder samarbejder, så personer, der mod deres
vilje opholder sig i udlandet, kan komme hjem i trygge
rammer.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/11-24, jf. samrådsspm. A?
5
De senere år er der med bred politisk opbakning også
gennemført en række lovændringer, der skal dæmme
op for negativ social kontrol. Der er således taget
skridt, så lovgivningen i højere grad afspejler alvorlig-
heden af negativ social kontrol og det faktum, at den
kan snige sig ind alle steder.
Justitsministeren vil komme nærmere ind på den regu-
lering, der har fundet sted i strafferetligt regi, og kirke-
ministeren vil redegøre for den regulering, der følger
af trossamfundsloven.
På mit område kan jeg oplyse, at hvis en udlænding
udøver negativ social kontrol, kan og bør det have kon-
sekvenser for pågældendes opholdsgrundlag.
Udøvelse af negativ social kontrol kan bl.a. have kon-
sekvenser i forhold til muligheden for at opnå tidsube-
grænset opholdstilladelse, familiesammenføring mv.,
ligesom en fængselsstraf kan medføre udvisning af
Danmark.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/11-24, jf. samrådsspm. A?
6
Med de initiativer har vi sendt et klart signal om, at fo-
rebyggelse og bekæmpelse af negativ social kontrol er
et fokuspunkt for regeringen.
Vi er godt på vej, men vi er bestemt ikke i mål.
[Regeringens
fremtidige tiltag]
Jeg ser derfor også frem til, at Kommissionen for den
glemte kvindekamp ved udgangen af 2024 (4. kvartal i
år) vil aflevere sine anbefalinger til, hvordan Danmark
kan sikre, at kvinder med minoritetsbaggrund kan nyde
de samme rettigheder og friheder som andre danske
kvinder og mænd.
Derudover har flere aktører meldt sig på banen med an-
befalinger til, hvordan vi kan bekæmpe negativ social
kontrol.
Vi skal være lydhøre, når personer med personlige er-
faringer og unik indsigt i relevante miljøer kommer
med vigtige input og anbefalinger.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/11-24, jf. samrådsspm. A?
7
Derfor vil regeringen også fortsat se på initiativer, der
kan styrke indsatsen mod negativ social kontrol.
Jeg tror på, at vi med de initiativer, vi har igangsat på
området 2024, og med et fortsat fokus vil rykke os tæt-
tere på målet om at få bugt med den negative sociale
kontrols mørke lommer.
Men der skal ikke herske nogen tvivl om, at der er tale
om et langt sejt træk, hvor alle aktører – Regeringen,
Folketinget, kommunerne, uddannelsesinstitutionerne
og civilsamfundet – er nødt til at gøre en indsats og
hjælpe til, hvis minoritetsetniske kvinder skal kunne
leve et frit og trygt liv i Danmark.
[Overgang
til justitsministeren]
Jeg vil nu give ordet videre til justitsministeren.
Tak for ordet.