Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
2944931_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. november 2024
Stats-
og
Menneskeretskontoret
Charlotte Bitsch Junker
2024-14142
3495164
Besvarelse af spørgsmål nr. 34 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge-
og Integrationsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 34 (Alm. del), som Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den 30.
oktober 2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steffen Larsen (LA).
Peter Hummelgaard
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om udvisningsdømtes ret til familieliv efter EMRK art. 8
Spørgsmål nr. 34 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg:
”Vil det efter Danmarks internationale forpligtelser være muligt
at lave en ordning, hvor familiemedlemmer der er dømt for
henholdsvis alvorlig person farlig kriminalitet såsom voldtægt,
dømt efter bandeparagraffen eller dømt for terror, ikke skal
indgå i vurderingen af, hvorvidt udvisningen er i
overensstemmelse med den udvisningsdømtes ret til familieliv
efter EMRK art. 8?”
Svar:
Det er regeringens holdning, at kriminelle udlændinge i videst muligt
omfang bør udvises inden for rammerne af Danmarks internationale
forpligtelser. Udlændinge, der misbruger deres ophold i Danmark til at begå
kriminalitet, har efter regeringens opfattelse ikke noget at gøre i det danske
samfund.
Udvisningsspørgsmålet i straffesager skal vurderes i lyset af navnlig EMRK
artikel 8 om retten til privatliv og familieliv. Det vil efter Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols (Domstolen) praksis afhænge af en konkret
vurdering af den begåede kriminalitet og den tiltaltes personlige forhold, om
der i forbindelse med en dom i en straffesag skal ske udvisning. Det følger
af udlændingelovens § 26, stk. 2, at der skal ske udvisning, medmindre det
med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
For udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne, kan udvisning kun ske i
overensstemmelse med de principper, der efter EU-reglerne gælder for
begrænsning af retten til fri bevægelighed, jf. udlændingelovens § 26 b.
Domstolen har i dom af 23. juni 2008 i sagen
Maslov mod Østrig
opregnet
en række momenter, som indgår i vurderingen af, hvorvidt en udvisning er
i overensstemmelse med EMRK artikel 8. Momenter som kriminalitetens
art og grovhed, varigheden af udlændingens ophold i bopælslandet,
udlændingens familieforhold og fastheden af udlændingens sociale,
kulturelle og familiemæssige bånd med værtslandet og med modtagerlandet,
er i almindelighed afgørende for, om udvisning af en kriminel udlænding vil
være foreneligt med EMRK artikel 8. I sagen understregede Domstolen
derudover, at den vægt, der må lægges på de enkelte kriterier, varierer efter
den enkelte sags konkrete omstændigheder.
Side 2/3
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om udvisningsdømtes ret til familieliv efter EMRK art. 8
Det følger således af Domstolens praksis, at der skal foretages en konkret
vurdering af, om udvisning kan ske inden for rammerne af EMRK artikel 8.
Det er således ikke muligt, inden for rammerne af Danmarks forpligtelser
efter EMRK, generelt at fastlægge, at bestemte familieforhold ikke skal
tillægges betydning ved vurderingen.
Side 3/3