Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
3000409_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 14. marts 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 234 (Alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 234:
Vil ministeren redegøre for, om en udlænding på midlertidigt ophold i Danmark kan
ende med at have været her så længe, at vedkommende ikke længere kan hjem-
sendes, og i så fald oplyse cirka hvornår dette tidspunkt indtræffer?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har forstået spørgsmålet således, at det
vedrører spørgsmålet om, hvornår en udlænding med opholdstilladelse efter ud-
lændingelovens § 7 (asyl) eller en familiesammenført til en sådan udlænding kan få
inddraget eller nægtet forlænget sin opholdstilladelse under henvisning til varighe-
den af den pågældendes ophold i Danmark.
2.
Det er et grundlæggende princip i Danmark, at en opholdstilladelse som flygtning
eller familiesammenført til en flygtning kun er midlertidig. Det betyder, at en ud-
lænding skal vende hjem til sit hjemland eller tidligere opholdsland, når forholdene
tillader det, eller i øvrigt når der ikke længere er et behov for beskyttelse.
Dette princip blev indført første gang ved lov nr. 153 af 18. februar 2015, hvor § 7,
stk. 3, blev indsat i udlændingeloven. Princippet blevet videreført og udvidet ved
lov nr. 174 af 27. februar 2019 til også at gælde for opholdstilladelser meddelt efter
udlændingelovens § 7 stk. 1, (konventionsstatus) og § 7, stk. 2, (beskyttelsesstatus).
Det fremgår således af den gældende udlændingelovs § 7, stk. 1-3 (asyl), at op-
holdstilladelse gives med henblik på midlertidig ophold.
Lov nr. 174 af 27. februar 2019 indebar endvidere, at der blev indsat en ny bestem-
melse i udlændingeloven i form af § 19 a, hvorefter inddragelse eller nægtelse af
forlængelse af en opholdstilladelse til flygtninge og familiesammenførte til herbo-
ende flygtninge kun skal undlades, hvis det er i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Side
1/2
3. april 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 4303
3146035
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 234: MFU spm., om en udlænding på midlertidigt ophold i Danmark kan ende med at have været her så længe, at vedkommende ikke længere kan hjemsende
Udlændingemyndighederne skal således generelt i sager om inddragelse eller næg-
telse af forlængelse af opholdstilladelser, som er meddelt flygtninge og familiesam-
menførte til flygtninge, tillægge hensyn såsom udlændingens tilknytning til Dan-
mark mindst mulig betydning ved vurderingen af, om opholdstilladelsen kan ind-
drages eller nægtes forlænget.
3.
I sager om inddragelse eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse til flygt-
ninge og familiesammenførte til herboende flygtninge tager udlændingemyndighe-
derne således stilling til, om en inddragelse eller nægtelse af forlængelse vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser. Det er i den forbindelse særligt
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 8, der er relevant.
I denne vurdering indgår elementer som udlændingens tilknytning til opholdslan-
det, herunder opholdstiden, alderen på indrejsetidspunktet, familieforhold i op-
holdslandet, herunder om udlændingen har ægtefælle/samlever og børn, samt øv-
rige tilknytningsfaktorer i form af arbejde, uddannelse e.l. Endvidere indgår udlæn-
dingens tilknytning til sit oprindelsesland, herunder opvækst, bopælstid og senere
ophold og besøg, om udlændingen taler sproget, er fortrolig med kulturen, og om
udlændingen har familiemedlemmer eller anden tilknytning til personer i oprindel-
seslandet.
Det følger bl.a. af bemærkningerne til udlændingelovens § 19 a, at det må antages,
at jo længere en udlændings lovlige ophold i Danmark er, desto større tilknytning
vil den pågældende have opnået til Danmark.
Det har ligeledes betydning for, hvilken vægt længden af et lovligt ophold skal til-
lægges, om en udlænding har opholdt sig i opholdslandet under sine formative år
af sin barn- og ungdom, eller om udlændingen først er kommet til opholdslandet
efter, at vedkommende er fyldt 18 år.
Varigheden af et lovligt ophold i Danmark kan ikke i selv føre til, at en opholdstilla-
delse, som er meddelt flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, ikke skal ind-
drages eller nægtes forlænget.
Der henvises i det hele til Folketingstidende 2018-19, tillæg A, L 140 som fremsat,
pkt. 2.3.2.1.1.1.
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
2/2