Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
2990321_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Besvarelse af samrådsspm. G
Hvornår:
12. marts 2025, kl. 16.15
DET TALTE ORD GÆLDER
12. marts 2025
Tekst:
Vil ministeren redegøre for, hvilke forbrydelser de 311
forsvundne udlændinge fra Udrejsecenter Kærshovedgård
samlet set er dømt for, og hvordan regeringen vil sikre, at
denne situation ikke underminimerer retsfølelsen i Dan-
mark? Hvordan kan ministeren hævde, at det nuværende
system virker, når flere udvisningsdømte kriminelle frit
kan forlade centret – og hvordan kan ministeren overbe-
vise borgerne i Ikast-Brande og resten af landet om, at re-
geringen tager deres utryghed alvorligt, når regeringen
ikke vil være med til at sætte en lås på Kærshovedgård?
Sags nr.
Akt-id
2025 - 286
3076643
Tale:
Tak for ordet og for at indkalde mig i dag.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at udlændinge uden
lovligt ophold er uønskede og skal udrejse af Danmark.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 226: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/3-25, jf. samrådsspm. G
2
Det har de pligt til, og det synes jeg, at de skal gøre så
hurtigt som overhovedet muligt.
Udlændinge uden lovligt ophold har dog ikke pligt til at
underrette myndighederne om, at de er udrejst af Dan-
mark, og heller ikke om hvilket land de er rejst til. Når en
udlænding udebliver fra et udrejsecenter, kan det derfor
skyldes, at den pågældende er udrejst af landet, uden at vi
ved det. Det synes jeg selvfølgelig er positivt. Men det er
klart, at der formentlig også er nogle, som tager til andre
europæiske lande, hvor det er nemmere at leve som afvist
asylansøger.
Det er min opfattelse, at det generelt går godt med hjem-
rejseindsatsen, og myndighederne fortsætter naturligvis
deres store indsats med at få udsendt så mange som mu-
ligt. Og hvis udlændinge uden lovligt ophold, som skal
udsendes, vælger at udrejse frivilligt uden myndigheder-
nes bistand, er det set fra min stol kun positivt.
[De 311 forsvundne udlændinge fra Kærshovedgård]
Jeg kan forstå, at Midt- og Vestjyllands Politi til Berling-
ske har oplyst, at 311 udlændinge er forsvundet fra Kærs-
hovedgård.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 226: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/3-25, jf. samrådsspm. G
2990321_0003.png
3
Justitsministeriet har oplyst, at de 311 forsvundne udlæn-
dinge samlet set er dømt for overtrædelse af 6.490 forhold.
Over halvdelen af forholdene er overtrædelser af reglerne
om pålagt melde-, opholds- og underretningspligt, i alt
3.529 forhold. Der er også mange overtrædelser af en
række andre særlove, blandt andet restaurationsloven, vå-
benloven og knivloven. Og så er der desværre også over-
trædelser i den allermest alvorlige del af spektret, bl.a.
drab og narkokriminalitet.
[Lås på Kærshovedgård]
De udvisningsdømte udlændinge, der er indkvarteret på
Kærshovedgård, har afsonet deres straf. De er derfor efter
endt afsoning blevet indkvarteret på Kærshovedgård.
Kærshovedgård er ikke et fængsel, og de indkvarterede er
ikke frihedsberøvede. Det er nu engang rammerne i et
retssamfund. Når man har afsonet sin straf, sidder man
ikke længere i fængsel.
Derfor kan vi heller ikke bare sætte en lås på Kærshoved-
gård.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 226: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/3-25, jf. samrådsspm. G
4
Sådan har det altid været. Der var heller ikke lås på Kærs-
hovedgård, da det blev oprettet i 2016 [af Inger Støjberg
med DF som støtteparti].
Og det kommer ikke til at ændre sig, uanset hvor mange
gange der bliver spurgt til det. Vi kan ikke inden for ram-
merne af vores internationale forpligtelser generelt fri-
hedsberøve udlændinge uden lovligt ophold.
Og jeg ser derfor forsat ikke en lås på Kærshovedgård som
et seriøst bud i snakken om, hvad vi skal gøre med de ud-
lændinge, der er her ulovligt.
[Kontrolforpligtelser]
Beboerne på Kærshovedgård kan derfor – selvom de ikke
opholder sig i Danmark med min gode vilje – komme og
gå, så længe de overholder deres kontrolforpligtelser.
Som spørgeren ved, er de indkvarterede på Kærshoved-
gård, herunder de 311 forsvundne udlændinge, som ud-
gangspunkt pålagt kontrolforpligtelser. Det vil sige mel-
depligt og opholdspligt samt underretningspligt for perso-
ner på tålt ophold og domsudviste.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 226: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/3-25, jf. samrådsspm. G
5
Det er min klare opfattelse, at myndighederne fører en ef-
fektiv kontrol med, om udlændingene rent faktisk bor på
Kærshovedgård og overholder deres pligter.
[Spærrekort]
Hvis en udlænding udebliver fra sit indkvarteringssted,
anmoder Hjemrejsestyrelsen politiet om at nedsætte et så-
kaldt spærrekort, på baggrund af hvilket politiet efterlyser
udlændingen i Kriminalregistret.
[Brud på kontrolforpligtelserne]
De udlændinge, der ikke overholder deres forpligtelser,
bliver anmeldt og straffet for det.
I forhold til den strafferetlige vurdering kan jeg sige, at én
overtrædelse af henholdsvis opholds-, underretnings- eller
meldepligten hver tæller som en selvstændig overtrædelse
af kontrolforpligtelserne.
Dette betyder f.eks. for en kriminel udvist, at mellem 6 og
9 overtrædelser på en måned straffes med 60 dages fæng-
sel i førstegangstilfælde og 3 måneders fængsel i anden-
gangstilfælde.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 226: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/3-25, jf. samrådsspm. G
6
Under særligt skærpende omstændigheder kan overtræ-
delserne straffes med fængsel i indtil 4 år. Og vi har set
domme på flere års fængsel for overtrædelse af kontrol-
forpligtelserne.
[Tryghed omkring Kærshovedgård]
Der bliver også rejst et spørgsmål om utryghed for nabo-
erne. Regeringen er meget bevidst om, at lokalsamfundet
omkring Kærshovedgård løfter en stor byrde, og regerin-
gen er meget opmærksom på udfordringerne.
Vi har derfor også givet mulighed for, at naboerne om-
kring Kærshovedgård kan få en økonomisk kompensa-
tion.
Derudover er der i løbet af de seneste år blevet taget en
række initiativer for at styrke sikkerheden og trygheden på
og omkring Kærshovedgård.
Eksempelvis har kriminalforsorgen og Midt- og
Vestjyllands Politi sidste år intensiveret og systemati-
seret deres brug af såkaldte runderinger på udrejsecen-
tret og langs hegnet.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 226: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/3-25, jf. samrådsspm. G
7
Politiet har en døgnbemandet vagt på Kærshovedgård, og
politiet foretager tryghedsskabende patruljeringer i områ-
det omkring Kærshovedgård.
Vi kigger derudover løbende på yderligere tiltag, der kan
forbedre trygheden og den fysiske sikkerhed på centeret.
Vi har også sat penge af til lokale tryghedsskabende initi-
ativer for at give en håndsrækning til borgerne i området.
Det er vigtigt, at de lokale omkring centeret kan føle sig
trygge, hvorfor vi fortsætter med at arbejde på at skabe de
bedste betingelser for dette inden for de mulige rammer.
[Hjemrejseindsatsens positive resultater]
Jeg anerkender den byrde Kærshovedgård medfører for
lokalområdet. Men udrejsecenteret har en væsentlig funk-
tion i den danske hjemrejseindsats. Det virker, og jeg me-
ner ikke, at der skal sættes spørgsmålstegn ved udrejse-
centerets eksistensgrundlag.
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 226: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/3-25, jf. samrådsspm. G
8
Vi har formået at opnå mere end en halvering af antallet
af afviste asylansøgere i udsendelsesposition i Danmark
siden slutningen af 2020.
Og lande i hele Europa er inspirerede af den danske hjem-
rejseindsats. Derfor modtager vi også jævnligt delegati-
onsbesøg fra vores europæiske kollegaer, der ønsker at
lære af Danmark.
Så ja vores system virker. Og ja, vi tager naboernes tryg-
hed alvorligt.
Tak for ordet.