Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
2994177_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 26. februar 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 215 (alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 215:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor imamen Abu Bilal, der er kendt for at opfordre
til drab på jøder og for at undervise i, at utroskab skal straffes med piskeslag og
stening, kan prædike i en dansk moské, når vi har en imamlov, der bør udelukke
den slags prædikanter? Der henvises til artiklen »Han er dømt for at opfordre til
drab på jøder
nu prædiker han i dansk stormoské«, bt.dk, den 23. februar 2025.
Svar:
1.
Den 31. maj 2016 indgik den daværende regering og bl.a. Dansk Folkeparti en
politisk aftale om initiativer rettet mod religiøse forkyndere, som søger at under-
grave danske love og værdier og understøtte parallelle retsopfattelser. Aftalen er
udmøntet i bl.a. lov nr. 1743 af 27. december 2016 om ændring af udlændingeloven
(Indførelse af en offentlig sanktionsliste over udenlandske religiøse forkyndere
m.fl., som kan udelukkes fra at indrejse) og lov nr. 1723 af 27. december 2016 om
ændring af straffeloven (Kriminalisering af udtrykkelig billigelse af visse strafbare
handlinger som led i religiøs oplæring).
For så vidt angår straffelovens § 136, stk. 3, som blev indført ved ovennævnte æn-
dring af straffeloven, har Udlændinge- og Integrationsministeriet indhentet et bi-
drag fra Justitsministeriet, der har oplyst følgende:
”Justitsministeriet
kan oplyse, at i det omfang en person som led i religiøs
oplæring udtrykkeligt billiger visse handlinger, kan det efter omstændig-
hederne være strafbart.
Med lov nr. 1723 af 27. december 2016 blev § 136, stk. 3, tilføjet til straf-
feloven. Efter bestemmelsen straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år
den, der som led i religiøs oplæring udtrykkeligt billiger handlinger, som
er omfattet af straffelovens §§ 114-114 j (terror og terrorlignende hand-
linger), 208 (bigami), 210 (incest), 216 (voldtægt), 222, 223 og 225, jf. §§
Side
1/2
24. marts 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Værdier og Medborgerskab
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 3354
3131109
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 215: Spm. om, hvorfor imamen Abu Bilal kan prædike i en dansk moské, når vi har en imamlov, der bør udelukke den slags prædikanter?
216, 222 og 223 (pædofili), §§ 237 (drab), 243-246 (voldshandlinger), 260
(tvang) og 261 (frihedsberøvelse). Med lov nr. 415 af 13. marts 2021 blev
straffelovens § 260 a (foreståelse af religiøse vielser af mindreårige) tilfø-
jet til rækken af opregnede bestemmelser.
Straffelovens § 136, stk. 3, kriminaliserer alene ytringer, der fremsættes
som led i religiøs oplæring. Det fremgår af bemærkningerne til bestem-
melsen, at der ved religiøs oplæring forstås, at oplæringen er religiøst be-
grundet og har et forkyndende element, jf. Folketingstidende 2016-17, A,
L 18 som fremsat, side 9. Derudover skal ytringen for at kunne være straf-
bar have en sådan karakter, at den er med til at legitimere den form for
strafbar handling, som ytringen angår. Der vil kun være tale om oplæring,
hvis den pågældende har en særlig religiøs autoritet i forhold vedkom-
mende, som ytringen fremsættes overfor.
Bestemmelsen omfatter ytringer, der er fremsat både i offentlige og ikke-
offentlige (lukkede) sammenhænge. På samme vis omfatter bestemmel-
sen både den udtrykkelige billigelse af en strafbar handling, som allerede
er begået, samt billigelsen af en strafbar handling, der endnu ikke er be-
gået, uagtet om handlingen rent faktisk senere begås.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i øvrigt henvise til justitsministerens
besvarelse af 27. august 2014 af spørgsmål nr. 654 (alm. del) UUI, 2013-14, hvoraf
det bl.a. fremgår, at den omtalte imam er meddelt dansk indfødsret. Den pågæl-
dende kan derfor ikke optages på den nationale sanktionsliste med indrejseforbud
til følge.
2.
Jeg mener, at det er rystende, at rabiate imamer udnytter deres autoritet til at
sprede hadefulde budskaber og til at modarbejde vores danske værdier. Det er ska-
deligt for sammenhængskraften i vores samfund, og det hører kort sagt ikke til i
Danmark.
Kaare Dybvad Bek
/
Tina Vester Hansen
Side
2/2