Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
2986006_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 3. februar 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 169 (alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Rosa
Lund (EL) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 169:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange kvinder, som har opholdt sig på et krise-
center, der har fået inddraget deres opholdstilladelse for familiesammenførte, fordi
de har forladt deres mand, og vil ministeren redegøre for hvor mange kvinder, som
har været udsat for vold, misbrug eller anden overlast, der har benyttet sig af ud-
lændingelovens § 19, stk. 7 fra 2020 til nu, og som har fået afslag?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet et bidrag fra Udlændingestyrelsen, der har oplyst følgende:
”Udlændingestyrelsen har lagt til grund, at
spørgsmålet vedrører kvinder,
som efter ophold på et krisecenter har fået deres opholdstilladelse efter ud-
lændingelovens § 9, stk. 1, og § 9 c, stk. 1, inddraget eller nægtet forlænget,
fordi opholdsgrundlaget ikke længere er til stede som følge af samlivsophør,
og hvor kvinderne under sagens behandling har påberåbt sig at have været
udsat for vold mv.
I forbindelse med behandlingen af udlændingesager indhenter Udlændinge-
styrelsen en række oplysninger. Disse oplysninger findes fx i ansøgningsske-
maer, breve og dokumenter og indgår i styrelsens behandling af den kon-
krete ansøgning. Oplysningerne er gemt i udlændingemyndighedernes elek-
troniske sagsbehandlingssystem, men det er kun en delmængde af oplysnin-
gerne, der registreres som metadata i systemet, og som derfor kan udtræk-
kes til statistiske oversigter. Metadata kan fx være ansøgningsdato, ansøge-
rens navn, afgørelsens udfald og lignende.
Oplysninger om, hvorvidt en udlænding har haft ophold på et krisecenter, er
ikke registreret som metadata i udlændingemyndighedernes elektroniske
Side
1/3
5. marts 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Koncernstyring og Tilsyn
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 2033
3123690
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 169: MFU spm. om, hvor mange kvinder, som har opholdt sig på et krisecenter, der har fået inddraget deres opholdstilladelse for familiesammenførte
2986006_0002.png
sagsbehandlingssystem, og det er derfor ikke muligt at danne statistiske ud-
træk om dette. En sådan opgørelse vil derfor alene kunne udarbejdes efter
en manuel gennemgang af samtlige sager om inddragelse og nægtelse af for-
længelse af opholdstilladelser som familiesammenført til en ægtefælle eller
fast samlever.
I perioden 1. januar 2022 til 10. februar 2025 har Udlændingestyrelsen truffet
følgende antal afgørelser om forlængelse eller bevarelse med henvisning til
udlændingelovens § 19, stk. 7, vedrørende familiesammenførte kvinder, der
har påberåbt, at kvinden eller kvindens barn har været udsat for vold mv.
2022
35
2023
85
2024
74
2025*
7
Opholdstilladelsen er bevaret ef-
ter udlændingelovens § 19, stk. 7
*Perioden 1. januar til 10. februar 2025
I perioden 1. januar 2022 til 10. februar 2025 har Udlændingestyrelsen truffet
følgende antal afgørelser om inddragelse eller nægtelse af forlængelse ved-
rørende familiesammenførte kvinder der har påberåbt, at kvinden eller kvin-
dens barn har været udsat for vold mv.
2022*
12
2023*
7
2024
12
2025**
1
Opholdstilladelsen er inddraget
eller nægtet forlænget
*Udlændingestyrelsen har tidligere oplyst, at det forud for 1. januar 2024 ikke er muligt at
opgøre antallet af afgørelser om inddragelse eller nægtelse af forlængelse vedr. familiesam-
menførte til flygtninge, hvor den familiesammenførte har påberåbt sig at være omfattet af
udlændingelovens § 19, stk. 7. Dette er fortsat tilfældet, men Udlændingestyrelsen har til brug
for denne opgørelse foretaget en manuel gennemgang af en statistisk opgørelse over samtlige
afgørelser om inddragelse eller nægtelse af forlængelse, der er truffet over for denne gruppe
i perioden 2022-2023. Det har på den baggrund været muligt at danne en opgørelse for peri-
oden 2022-2023, der også omfatter afgørelser vedr. familiesammenførte til flygtninge
**Perioden 1. januar til 10. februar 2025
Udlændingestyrelsens afgørelser om inddragelse eller nægtelse af forlæn-
gelse af en opholdstilladelse på baggrund af familiesammenføring er ikke en-
delige og kan påklages til Udlændingenævnet.
Udlændingestyrelsen har fra 1. januar 2024 ændret sin registreringspraksis
på området for inddragelse og nægtelse af forlængelse, så styrelsen fra
denne dato har et forbedret datagrundlag til brug for opgørelser over sager,
hvor en familiesammenført kvinde har påberåbt sig at være udsat for vold
mv., og hvor opholdstilladelsen ikke er bevaret efter udlændingelovens § 19,
stk. 7, men i stedet er bevaret på baggrund af udlændingelovens § 26 eller
Danmarks internationale forpligtelser.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 169: MFU spm. om, hvor mange kvinder, som har opholdt sig på et krisecenter, der har fået inddraget deres opholdstilladelse for familiesammenførte
2986006_0003.png
Forud for 1. januar 2024 foreligger der ikke et tilstrækkeligt datagrundlag for
så vidt angår familiesammenførte til flygtninge, hvorfor opgørelserne for
2022 og 2023 alene omfatter sager vedrørende familiesammenførte til dan-
ske/nordiske statsborgere eller til udlændinge, der ikke er flygtninge.
2022**
45
2023**
30
2024
26
2025*
4
Opholdstilladelsen er ikke beva-
ret efter udlændingelovens §
19, stk. 7, men er i stedet beva-
ret på baggrund af udlændinge-
lovens § 26 eller Danmarks in-
ternationale forpligtelser***
*Perioden 1. januar til 10. februar 2025
** Opgørelserne for 2022 og 2023 omfatter alene sager vedrørende familiesammenførte til
danske/nordiske statsborgere eller til udlændinge, der ikke er flygtninge, og er derfor ikke
fuldt ud sammenlignelige med opgørelserne for 2024 og 2025
*** Der kan være tilfælde, hvor udlændingen har påberåbt sig udlændingelovens § 19, stk. 7,
og hvor styrelsen ikke har vurderet, om udlændingelovens § 19, stk. 7, finder anvendelse, idet
opholdstilladelsen på det foreliggende grundlag kunne bevares pba. udlændingens egne me-
ritter, jf. udlændingelovens § 26, stk. 1 (familiesammenførte til andre end flygtninge) eller
Danmarks internationale forpligtelser (familiesammenførte til flygtninge).
Der foreligger ikke et tilstrækkeligt datagrundlag til at foretage den ønskede
opgørelse for perioden forud for 1. januar 2022.
Opgørelserne ovenfor er baseret på løbende registreringer i udlændinge-
myndighedernes elektroniske sagsbehandlingssystem pr. 10. februar 2025
med efterfølgende manuelle rettelser. Generelt bemærkes, at de statistiske
oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemet er opbyg-
get som et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke som et egentligt
statistiksystem.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet vil undersøge muligheden for at foretage
en manuel gennemgang af de sager, hvor der er truffet afgørelse om inddragelse
eller nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse og vil svare supplerende, når der
foreligger et eventuelt resultat heraf.
Kaare Dybvad Bek
/
Anette Görtz
Side
3/3