Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
2985378_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. marts 2025
Straffuldbyrdelseskontoret
Nikolaj Mielcke Siekstele
2025-01499
3605941
Besvarelse af spørgsmål nr. 164 (Alm. del) fra Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 164 (Alm. del), som
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til
justitsministeren den 3. februar 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
ikkemedlem af udvalget (MFU) Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Anna Seneberg Winkel
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: MFU spm. om, om kriminalforsorgen, der driver Udrejsecenter Kærshovedgård, har kendskab til, at beboere fra udrejsecentret er blevet anholdt i Aalborg i 2024
Spørgsmål nr. 164 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om kriminalforsorgen, der driver
Udrejsecenter Kærshovedgård, har kendskab til, at beboere fra
udrejsecentret er blevet anholdt i Aalborg i 2024? Vil ministeren
desuden redegøre for, om kriminalforsorgen har kendskab til, at
beboere fra Kærshovedgård er blevet sendt tilbage til
Kærshovedgård fra Aalborg og omegn i 2024 efter kontakt med
danske myndigheder?”
Svar
:
1.
Justitsministeriet bemærker indledningsvis, at ministeriet har forstået
spørgsmålet således, at der spørges specifikt til kriminalforsorgens
kendskab til en række forhold vedrørende beboere på udrejsecenter
Kærshovedgård. Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet derfor indhentet en udtalelse fra Direktoratet for
Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1. Direktoratet for Kriminalforsorgen skal indledningsvist
bemærke, at kriminalforsorgen driver Udrejsecenter
Kærshovedgård på vegne af Udlændingestyrelsen.
Beboerne på udrejsecenteret er ikke frihedsberøvede og kan
derfor frit komme på og gå fra centeret. Beboerne vil imidlertid
som udgangspunkt være underlagt opholdspligt efter reglerne i
hjemrejseloven, hvilket betyder, at de har pligt til at bo og
overnatte på centeret.
2.
Direktoratet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag
fra Kriminalforsorgen Vest, som Udrejsecenter Kærshovedgård
organisatorisk hører under.
Kriminalforsorgsområdet har oplyst, at Udrejsecenter
Kærshovedgård ikke har kendskab til, at beboere fra
udrejsecenteret er blevet anholdt i Aalborg i 2024.
Kriminalforsorgsområdet har desuden oplyst, at hvis en beboer
på Udrejsecenter Kærshovedgård bliver anholdt eller
varetægtsfængslet, vil politiet som udgangspunkt underrette
udrejsecenteret. Udrejsecenteret vil dog ikke få oplyst, hvor
anholdelsen har fundet sted.
Side 2/4
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: MFU spm. om, om kriminalforsorgen, der driver Udrejsecenter Kærshovedgård, har kendskab til, at beboere fra udrejsecentret er blevet anholdt i Aalborg i 2024
3.
Der er mellem Udlændingestyrelsen og kriminalforsorgen
indgået en samarbejdsaftale, som bl.a. nærmere beskriver
kriminalforsorgens opgaver som indkvarteringsoperatør.
Af samarbejdsaftalen fremgår det bl.a., at kriminalforsorgen
løbende skal sikre opdatering i Udlændingestyrelsens
Indkvarterings- og YdelsesBeregningSystem (IBS).
Kriminalforsorgen skal i IBS bl.a. registrere en beboer som
udeblevet fra udrejsecenteret, hvis personalet bliver bekendt
med, at den pågældende ikke længere opholder sig på centeret.
Når politiet underretter udrejsecenteret om, at en beboer er
blevet varetægtsfængslet, vil Udrejsecenter Kærshovedgård
udskrive den pågældende beboer i IBS.”
2.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har
oplyst følgende:
”Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for
besvarelsen indhentet et bidrag fra Hjemrejsestyrelsen, som har
oplyst følgende:
Hjemrejsestyrelsen træffer afgørelse om pålæg af
henholdsvis opholds-, underretnings- og meldepligt
for udlændinge med ulovligt ophold i Danmark.
Opholdspligten indebærer, at en udlænding skal
tage ophold på et bestemt indkvarteringssted. Det
betyder, at udlændingen som udgangspunkt skal bo
og overnatte på indkvarteringsstedet. Det beror på
en konkret vurdering, om en udlænding har opholdt
sig uden for indkvarteringsstedet i et sådant omfang,
at udlændingen har overtrådt sin opholdspligt.
Underretningspligten er en supplerende, men
selvstændig pligt til opholdspligten som pålægges
bl.a. udlændinge, der er domsudviste eller på tålt
ophold. Underretningspligten indebærer, at en
udlænding
skal
give
underretning,
hvis
vedkommende
opholder
sig
uden
for
indkvarteringsstedet i tidsrummet mellem kl. 23.00
og kl. 6.00 om morgenen.
Meldepligten indebærer, at en udlænding skal give
møde inden for et bestemt tidsrum og på et bestemt
sted. Meldepligten skal som udgangspunkt aflægges
Side 3/4
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 164: MFU spm. om, om kriminalforsorgen, der driver Udrejsecenter Kærshovedgård, har kendskab til, at beboere fra udrejsecentret er blevet anholdt i Aalborg i 2024
tre gange om ugen, idet udlændinge på tålt ophold
dog skal aflægge meldepligten dagligt.
Hjemrejsestyrelsen politianmelder udlændinge, der
ikke overholder deres kontrolforpligtelser, herunder
udebliver fra Udrejsecenter Kærshovedgård. Det
sker i såkaldte månedsrul, hvor alle overtrædelser i
en måned anmeldes i den følgende måned til
politiet.
Hjemrejsestyrelsens
anmeldelsesarbejde
vedrørende
beboerne
Udrejsecenter
Kærshovedgård tager udgangspunkt i de foretagne
registreringer af henholdsvis ind- og udgange og
aflæggelse af meldepligt på centeret, der
sammenholdes med øvrige sagsoplysninger om de
konkrete udlændinge og deres færden.”
Side 4/4