Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
2982214_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 27. januar 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 155 (Alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 155:
Vil ministeren kommentere artiklen "Bandeleder blev syg og undgik mulig udvis-
ning: Nu får han et år mere på fri fod”, på fyens.dk,
26. januar 2025, og herunder
sætningen: "Østre Landsret er presset på tid, og derfor begynder sagen først ved
landsretten 9. marts næste år -
17 måneder efter den skulle have været afgjort”?
Vil ministeren på baggrund heraf garantere, at sagsbehandlingstiden ikke efter
praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol kan have indflydelse på
udvisningsspørgsmålet i Landsretten, og i afkræftende fald oplyse, hvordan dette
er foreneligt med regeringens påståede ambition om, at kriminelle udlændinge an-
giveligt skal udvises i videst muligt omfang?
Svar:
1.
Jeg vil indledningsvist bemærke, at jeg af principielle grunde er meget tilbagehol-
dende med at udtale mig om konkrete sager, som er under behandling ved dom-
stolene.
Mere generelt kan jeg dog sige, at jeg naturligvis ikke synes, at det er hensigtsmæs-
sigt, at en lang sagsbehandlingstid ved domstolene kan føre til, at anklagemyndig-
heden afskæres fra at kunne nedlægge påstand om udvisning.
2.
Det kan generelt oplyses, at udvisningsreglerne overordnet er bygget op som en
såkaldt trappestigeordning, der indebærer, at jo længere tid en udlænding har op-
holdt sig her i landet, desto grovere kriminalitet (længere fængselsstraf) skal der til,
før den pågældende kan udvises. Det afhænger således af varigheden af en udlæn-
dings lovlige ophold i Danmark, hvilken bestemmelse i udlændingelovens §§ 22-24,
som hjemlen til udvisning skal findes i. Samtidig findes der i udvisningsreglerne en
udvidet adgang til udvisning ved en lang række kriminalitetsformer, der indebærer,
at varigheden af udlændingens ophold ikke har betydning for, om der er hjemmel
til udvisning, jf. herved § 22, nr. 4-8, § 23, nr. 1, jf. § 22, nr. 4-8, eller § 24, nr. 1, jf.
§ 22, nr. 4-8.
Side
1/3
25. februar 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 1614
3096900
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm., om ministerens kommentar til artiklen "Bandeleder blev syg og undgik mulig udvisning: Nu får han et år mere på fri fod, på fyens.dk, 26. januar 2025
Sagsbehandlingstiden hos domstolene kan i visse tilfælde have betydning for mu-
ligheden for at nedlægge påstand om udvisning. Det skyldes, at udvisningsreglerne
som nævnt ovenfor er bygget op efter en trappestigeordning, som betyder, at der
ved spørgsmålet om udvisning skal tages hensyn til længden af det lovlige ophold.
Sagsbehandlingstiden kan således få betydning i de tilfælde, hvor en udlænding
ikke har været varetægtsfængslet i perioden fra den pågældende har begået det
strafbare forhold og indtil domfældelse, da denne periode vil tælle med i beregnin-
gen af længden af det lovlige ophold, jf. udlændingelovens § 27, stk. 5.
Det betyder omvendt, at perioder, hvor en udlænding har været varetægtsfængslet
forud for en senere domfældelse, ikke medregnes som lovligt ophold i relation til
udvisningsreglerne.
Derudover kan sagsbehandlingstiden få betydning i de tilfælde, hvor der er begået
kriminalitet, som ikke er omfattet af den udvidede adgang til udvisning, der er in-
deholdt i udlændingelovens § 22, nr. 4-8.
Det bemærkes i den forbindelse, at udlændingelovens § 22, nr. 4-8, løbende er ble-
vet udvidet og i dag omfatter en lang række kriminalitetsformer, herunder forbry-
delser mod statens sikkerhed, narkotikakriminalitet, visse forbrydelser i familiefor-
hold, seksualforbrydelser, forbrydelser mod liv og legeme samt formueforbrydel-
ser. Ved disse kriminalitetsformer kan der således ske udvisning ved idømmelse af
ubetinget fængselsstraf
uanset varigheden af udlændingens ophold og længden
af den idømte straf.
Det betyder, at varigheden af det lovlige ophold
og dermed også sagsbehandlings-
tiden
i mange tilfælde ikke har betydning for muligheden for at nedlægge påstand
om udvisning.
3.
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil udvise flest muligt krimi-
nelle udlændinge inden for konventionerne.
Med henblik på at indfri denne del af regeringsgrundlaget vil regeringen i den kom-
mende tid fremsætte et lovforslag, som indebærer en skærpelse af udvisningsreg-
lerne ved at afskaffe trappestigeordningen ved idømmelse af ubetinget fængsels-
straf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for fri-
hedsberøvelse. Således vil kriminelle udlændinge, der idømmes en ubetinget fæng-
selsstraf altid skulle udvises, medmindre det med sikkerhed vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser.
Den foreslåede skærpelse af udvisningsreglerne vil medføre, at alle udlændinge,
der idømmes en ubetinget fængselsstraf, kan udvises, uanset varigheden af ophol-
det i Danmark.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 155: Spm., om ministerens kommentar til artiklen "Bandeleder blev syg og undgik mulig udvisning: Nu får han et år mere på fri fod, på fyens.dk, 26. januar 2025
Kaare Dybvad Bek
/
Katrine Maimann
Side
3/3