Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
2974504_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 132
I brev af 17. januar 2025 har udvalget efter ønske fra Frederik Vad (S) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 132:
Vil ministeren oplyse den årlige udvikling i antallet af henholdsvis grund-
skoler og gymnasier med over 30 pct. elever med MENAPT-oprindelse i
perioden 2014 til 2024? Vil ministeren desuden oplyse, hvilke grundskoler
og gymnasier, der er tale om? Grundskoler må gerne blive afgrænset til
folkeskoler, friskoler og private grundskoler.
Svar:
Antallet af folkeskoler, frie grundskoler og gymnasier med over 30 pct.
elever med MENAPT-oprindelse fremgår af tabel 1. For folkeskoler og frie
grundskoler oplyses antal skoler i skoleårene 2014/2015-2023/2024. For
gymnasierne fremgår skoleåret 2024/2025 også. På nuværende tidspunkt
er det ikke muligt at opgøre antal af folkeskoler og frie grundskoler for
skoleåret 2024/2025, da elevtallet i grundskolen først opdateres i august
2025.
I tabellerne 2-4 fremgår det, hvilke folkeskoler, frie grundskoler og gym-
nasier, der har over 30 pct. elever med MENAPT-oprindelse i hvert af de
enkelte skoleår.
Børne- og Undervisningsministeriet
5. februar 2025
Sagsnr.: 25/01619
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm., om den årlige udvikling i antallet af henholdsvis grundskoler og gymnasier med over 30 pct. elever med MENAPT-oprindelse i perioden 2014 til 2024
2974504_0002.png
Tabel 1: Antal af folkeskoler, frie grundskoler og gymnasier med over 30
pct. elever med MENAPT-oprindelse, 2014/2015-2024/2025
Skoleår
2014/2015
2015/2016
2016/2017
2017/2018
2018/2019
2019/2020
2020/2021
2021/2022
2022/2023
2023/2024
2024/2025
Folkeskoler
39
45
46
41
40
37
30
27
21
23
-
Frie grundskoler
34
34
31
30
28
27
27
27
25
23
-
Gymnasier
9
12
13
15
16
17
17
18
20
19
14
Side 2/9
Anm.: MENAPT-oprindelse omfatter følgende oprindelseslande: Syrien, Kuwait, Libyen, Saudi-Arabien,
Libanon, Somalia, Irak, Qatar, Sudan, Bahrain, Djibouti, Jordan, Algeriet, Forenede Arabiske Emirater, Tu-
nesien, Egypten, Marokko, Iran, Yemen, Mauretanien, Oman, Afghanistan, Pakistan og Tyrkiet. Palæstina,
Gaza, Vestbredden og Østjerusalem indgår i MENAPT-landene som oprindelse.
Andelen af elever med
MENAPT-oprindelse er beregnet ud af alle elever indskrevet på folkeskoler og frie grundskoler pr. 30.
september i skoleårene. Oprindelsesland er opgjort for elever, som er indvandrere eller efterkommere og
følger Danmarks Statistiks definition. Antal skoler er opgjort på afdelingsniveau.
Ministeriet har gennem-
ført en undersøgelse, der indikerede at 81 folkeskoleafdelinger i 2022 manglede at blive oprettet i Insti-
tutionsregisteret. Der er i foråret 2024 ligeledes gennemført en undersøgelse af kommunernes skole-
struktur, hvor det kunne konstateres, at der for en række kommuner fortsat findes afdelinger, der ikke er
oprettet i Institutionsregisteret.
Elevtallene bygger på et forløbsregister og rettes årligt bagud i tid. Op-
gørelsen af gymnasierne er opgjort på afdelingsniveau og omfatter elevbestanden på stx, hhx, htx og hf.
Kilde:
Børne- og Undervisningsministeriet
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm., om den årlige udvikling i antallet af henholdsvis grundskoler og gymnasier med over 30 pct. elever med MENAPT-oprindelse i perioden 2014 til 2024
2974504_0003.png
Tabel 2: Folkeskoler med over 30 pct. elever med MENAPT-oprindelse,
2014/2015-2023/2024
Afdelingsnavn
Beliggen-
hedskom-
mune
Helsingør
Greve
Esbjerg
København
Slagelse
Herning
Brøndby
Aarhus
Høje-Taastrup
Odense
København
Næstved
Aarhus
Aarhus
Gladsaxe
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
2014/2015
2015/2016
2016/2017
2017/2018
2018/2019
2019/2020
2020/2021
2021/2022
2022/2023
2023/2024
Side 3/9
10.klasse/Helsin-
gør//Ungdomsskolen
Arenaskolen
Bakkeskolen Cosmos
Blågård Skole
Broskolen
Brændgårdskolen
Brøndby Strand Skole
Center-10, Aarhus High
School
Charlotteskolen
Ejerslykkeskolen
Ellebjerg Skole
Ellebækskolen, afd. Kal-
byris
Ellehøjskolen
Ellekærskolen
GXU - Gladsaxe 10.
Klasse og Ungdoms-
skole, 10. klasse afdelin-
gen
Gildbroskolen
Gribskov10
Grøndalsvængets Skole
H. C. Andersen Skolen
Hasle Skole
Humlehøj-Skolen
Københavns Kommunes
Ungdomsskole 10. vest
Københavns Kommunes
Ungdomsskole Amager
10
Københavns Kommunes
Ungdomsskole V 10
Københavns Kommunes
Ungdomsskole Ø 10
LINIE10
Langmarkskolen
Limfjordsskolen Struer
x
Ishøj
Gribskov
København
Odense
Aarhus
Sønderborg
København
København
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
København
København
Høje-Taastrup
Horsens
Struer
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm., om den årlige udvikling i antallet af henholdsvis grundskoler og gymnasier med over 30 pct. elever med MENAPT-oprindelse i perioden 2014 til 2024
2974504_0004.png
Lykkebo Skole
Læssøesgades Skole
Løvvangskolen
Munkevængets Skole
Mølleholmskolen
Møllevangskolen
NOVAskolen
Nørre Fælled Skole
Nørrevangsskolen og
UNX-Ung Nord10
Odinskolen
Ole Rømer-Skolen
Ole Rømer-Skolen, Afd.
Selsmose
Ole Rømer-Skolen, afd.
Gadehaven
Peder Lykke Skolen
Præstegårdsskolen Ur-
ban
Rådmandsgades Skole
Seminarieskolen
Skjoldhøjskolen
Skolen på Amagerbro
Skovbrynet skole
Strandgårdskolen
Sødalskolen
Sølystskolen
Søndervangskolen
Søren Kanne-Skolen
Søren Kanne-Skolen, af-
deling Søndre
Tagensbo Skole
Tingbjerg Skole
Tornhøjskolen
Tovshøjskolen
Unge2-projektet
Ungecentret - 10. klasse
Vejlebroskolen
Vestergårdsskolen
Vorrevangskolen
Østerbroskolen
København
Aarhus
Aalborg
Kolding
Høje-Taastrup
Aarhus
Vejle
København
Randers
Odense
Høje-Taastrup
Høje-Taastrup
Høje-Taastrup
København
Esbjerg
København
Aalborg
Aarhus
København
Gladsaxe
Ishøj
Aarhus
Silkeborg
Aarhus
Norddjurs
Norddjurs
København
København
Aalborg
Aarhus
Ballerup
Sønderborg
Ishøj
Aarhus
Aarhus
Guldborgsund
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Side 4/9
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm., om den årlige udvikling i antallet af henholdsvis grundskoler og gymnasier med over 30 pct. elever med MENAPT-oprindelse i perioden 2014 til 2024
Anm.: x indikerer, at skolen i det pågældende år havde over 30 pct. elever med MENAPT-oprindelse.
Skolerne har ikke nødvendigvis elevaktivitet i alle de år som fremgår af tabelen. MENAPT-oprindelse
omfatter følgende oprindelseslande: Syrien, Kuwait, Libyen, Saudi-Arabien, Libanon, Somalia, Irak, Qatar,
Sudan, Bahrain, Djibouti, Jordan, Algeriet, Forenede Arabiske Emirater, Tunesien, Egypten, Marokko, Iran,
Yemen, Mauretanien, Oman, Afghanistan, Pakistan og Tyrkiet. Palæstina, Gaza, Vestbredden og Østjeru-
salem indgår i MENAPT-landene som oprindelse.
Andelen af elever med MENAPT-oprindelse er beregnet
ud af alle elever indskrevet på folkeskoler pr. 30. september i skoleårene. Oprindelsesland er opgjort for
elever, som er indvandrere eller efterkommere og følger Danmarks Statistiks definition. Skolerne er op-
gjort på afdelingsniveau.
Ministeriet har gennemført en undersøgelse, der indikerede at 81 folkeskoleaf-
delinger i 2022 manglede at blive oprettet i Institutionsregisteret. Der er i foråret 2024 ligeledes gennem-
ført en undersøgelse af kommunernes skolestruktur, hvor det kunne konstateres, at der for en række
kommuner fortsat findes afdelinger, der ikke er oprettet i Institutionsregisteret.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet.
Side 5/9
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm., om den årlige udvikling i antallet af henholdsvis grundskoler og gymnasier med over 30 pct. elever med MENAPT-oprindelse i perioden 2014 til 2024
2974504_0006.png
Tabel 3: Frie grundskoler med over 30 pct. elever med MENAPT-oprindelse,
2014/2015-2023/2024
Afdelingsnavn
Beliggen-
hedskom-
mune
København
København
København
København
København
Helsingør
Odense
Odense
København
Ballerup
København
København
Aarhus
Roskilde
Odense
København
Helsingør
Hillerød
Aarhus
Høje-Taastrup
København
København
Aarhus
København
Odense
Roskilde
Odense
København
Aarhus
København
Slagelse
2014/2015
2015/2016
2016/2017
2017/2018
2018/2019
2019/2020
2020/2021
2021/2022
2022/2023
2023/2024
Side 6/9
Ahi International School
Al Hikma Skolen
Al Quds Skole
Al-Hilal Skolen
Al-Huda Skolen
Al-Irchad Skolen
Al-Salahiyah Skolen
Al-Salam Skolen*
Amager's International
School
Ballerup Privatskole*
Copenhagen City School
DIA Privatskole
Den Moderne Kulturelle
skole
Freds Skole
Fyns Privatskole*
Hay Skolen
Helsingør Privatskole
Hillerød Privatskole
Højbjerg Privatskole
Høje Taastrup Privat-
skole
Iqra Privatskole*
Jinnah International
School
Lykke Skolen*
Nord-Vest Privatskole*
Odense Privatskole
Ros Privatskole
Roser Skole*
Salix Skole
Selam Privatskole
Sjællands Privatskole
Slagelse Privatskole*
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm., om den årlige udvikling i antallet af henholdsvis grundskoler og gymnasier med over 30 pct. elever med MENAPT-oprindelse i perioden 2014 til 2024
2974504_0007.png
Svanevej Privatskole
Unity Skolen
Vejle Privatskole
Øresunds Internationale
Skole
Østerbro Privatskole*
København
Glostrup
Vejle
København
København
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Side 7/9
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Anm.: x indikerer, at skolen i det pågældende år havde over 30 pct. elever med MENAPT-oprindelse.
Skolerne har ikke nødvendigvis elevaktivitet i alle de år som fremgår af tabelen. * indikerer at skolen ikke
længere er aktiv i skoleår 2023/2024. MENAPT-oprindelse omfatter følgende oprindelseslande: Syrien,
Kuwait, Libyen, Saudi-Arabien, Libanon, Somalia, Irak, Qatar, Sudan, Bahrain, Djibouti, Jordan, Algeriet,
Forenede Arabiske Emirater, Tunesien, Egypten, Marokko, Iran, Yemen, Mauretanien, Oman, Afghanistan,
Pakistan og Tyrkiet. Palæstina, Gaza, Vestbredden og Østjerusalem indgår i MENAPT-landene som oprin-
delse.
Andelen af elever med MENAPT-oprindelse er beregnet ud af alle elever indskrevet på frie grund-
skoler pr. 30. september i skoleårene. Oprindelsesland er opgjort for elever, som er indvandrere eller ef-
terkommere og følger Danmarks Statistiks definition. Skolerne er opgjort på afdelingsniveau. Elevtallene
bygger på et forløbsregister og rettes årligt bagud i tid.
Kilde:
Børne- og Undervisningsministeriet
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm., om den årlige udvikling i antallet af henholdsvis grundskoler og gymnasier med over 30 pct. elever med MENAPT-oprindelse i perioden 2014 til 2024
2974504_0008.png
Tabel 4: Gymnasier med over 30 pct. elever med MENAPT-oprindelse,
2014/2015-2024/2025
Afdelingsnavn
Beliggen-
hedskom-
mune
Frederiksberg
Frederiksberg
Herlev
Hvidovre
Hvidovre
Helsingør
Hvidovre
Høje-Taastrup
København
København
København
Odense
Albertslund
Hvidovre
Ishøj
Ishøj
Ishøj
Albertslund
Albertslund
Nyborg
København
Frederiksberg
Høje-Taastrup
Lyngby-Taar-
bæk
Aarhus
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
2014/2015
2015/2016
2016/2017
2017/2018
2018/2019
2019/2020
2020/2021
2021/2022
2022/2023
2023/2024
2024/2025
Side 8/9
Frederiksberg Gymna-
sium
H.C. Ørsted Gymnasiet,
Frederiksberg
Herlev Gymnasium og
HF
HF & VUC København
Syd
HF & VUC København
Syd, Hvidovre
HF & VUC Nordsjælland,
Helsingør afdeling
Hvidovre Gymnasium &
HF
Høje-Taastrup Gymna-
sium
International School of
Hellerup
Københavns Private
Gymnasium
Københavns åbne Gym-
nasium
Mulernes Legatskole
NEXT - Albertslund
Gymnasium
NEXT - Enghøj Gymna-
sium
NEXT - Sydkysten gym-
nasium
NEXT - Sydkysten Gym-
nasium
NEXT - Sydkysten gym-
nasium(stx)
NEXT - Vestskoven
Gymnasium
NEXT - Vestskoven
Gymnasium (htx/hhx)
Nyborg Gymnasium
Nørrebro Gymnasium
TEC, Frederiksberg
Taastrup City Gymna-
sium
U/NORD Lyngby Gym-
nasium
Viby Gymnasium
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 132: Spm., om den årlige udvikling i antallet af henholdsvis grundskoler og gymnasier med over 30 pct. elever med MENAPT-oprindelse i perioden 2014 til 2024
2974504_0009.png
VUC Lyngby
Ørestad Gymnasium
Århus Akademi
AARHUS GYMNASIUM,
Tilst
Aarhus HF & VUC, Aar-
hus afdeling
Aarhus Private Gymna-
sium
Lyngby-Taar-
bæk
København
Aarhus
Aarhus
Aarhus
Aarhus
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
x
Side 9/9
Anm.: x indikerer, at skolen i det pågældende år havde over 30 pct. elever med MENAPT-oprindelse.
Skolerne har ikke nødvendigvis elevaktivitet i alle de år som fremgår af tabelen. MENAPT-oprindelse om-
fatter følgende oprindelseslande: Syrien, Kuwait, Libyen, Saudi-Arabien, Libanon, Somalia, Irak, Qatar, Su-
dan, Bahrain, Djibouti, Jordan, Algeriet, Forenede Arabiske Emirater, Tunesien, Egypten, Marokko, Iran,
Yemen, Mauretanien, Oman, Afghanistan, Pakistan og Tyrkiet. Palæstina, Gaza, Vestbredden og Østjeru-
salem indgår i MENAPT-landene som oprindelse. Andelen af elever med MENAPT-oprindelse er beregnet
ud af alle elever indskrevet på gymnasier (stx, hhx, htx og hf) pr. 30. september i skoleårene.
Oprindelses-
land er opgjort for elever, som er indvandrere eller efterkommere og følger Danmarks Statistiks defini-
tion.
Skolerne er opgjort på afdelingsniveau. Elevtallene bygger på et bestandsregister.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet