Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del
Offentligt
2930750_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
5. november 2024
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 10. oktober 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 11 (Alm. del) efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 11:
Vil ministeren indhente oplysninger fra Udlændingestyrelsen og Flygtningestyrel-
sen for at få svar på, hvorfor Danmark stadigvæk opfatter Syrien som et ikke-sikkert
land, nu flygtninge flygter til Syrien? Der henvises til artiklen: ”Kø ved grænsen mel-
lem Syrien og Libanon: Folk flygter til borgerkrigshærgede Syrien for at komme i
sikkerhed. Det er første gang siden 2006, at man ser en så stor akut strøm af flygt-
ninge fra Libanon mod Syrien, fortæller mellemøstkorrespondent.”, dr.dk, den 25.
september 2024.
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let om vurderingen af forholdene i Syrien indhentet et bidrag fra Udlændingesty-
relsen, der har oplyst følgende:
”Udlændingestyrelsen
følger løbende situationen i Syrien tæt, herunder med
henblik på at vurdere, om forholdene i Syrien eller dele heraf er af en sådan
karakter, at de i sig selv kan danne grundlag for at meddele midlertidig beskyt-
telsesstatus efter udlændingelovens § 7, stk. 3.
Udlændingestyrelsen baserer sine vurderinger på relevante baggrundsoplysnin-
ger om forholdene og sikkerhedssituationen i Syrien, herunder oplysninger om
den menneskeretlige situation og myndighedernes krænkelse af menneskeret-
tigheder og udøvelse af vilkårlig vold. Oplysningerne stammer fra en lang række
forskellige kilder, herunder Udlændingestyrelsens egne rapporter, rapporter fra
EU’s asylagentur og andre
landes og organisationers baggrundsoplysninger.
Udlændingestyrelsen har siden 2013 meddelt opholdstilladelse på baggrund af
generelle forhold til personer fra Syrien i sager, hvor der ikke har været grundlag
for at give på opholdstilladelse på baggrund af individuelle forhold.
Side
1/4
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 15496
2845955
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvorfor Danmark opfatter Syrien som et ikke-sikkert land
På baggrund af baggrundsoplysningerne om udviklingen i Syrien vurderede Ud-
lændingestyrelsen i 2019 imidlertid, at den generelle situation i Damaskus-pro-
vinsen ikke længere var af en sådan karakter, at enhver ville være i risiko for at
blive udsat for overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskon-
ventions artikel 3 alene som følge af den blotte tilstedeværelse i området. Efter-
følgende er der foretaget tilsvarende vurderinger i forhold til provinserne Rif-
Damaskus, Latakia og senest Homs. Flygtningenævnet har tiltrådt disse vurde-
ringer, som indebærer, at der ikke længere meddeles opholdstilladelse på bag-
grund af den generelle situation til udlændinge fra disse områder.
Udlændingestyrelsen vil fortsat løbende følge udviklingen i Syrien og i relevant
omfang tilpasse sin praksis til den faktiske udvikling i forholdene dér.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet har endvidere indhentet et bidrag fra Flygt-
ningenævnet, der har oplyst følgende:
”Siden
borgerkrigen brød ud i Syrien i 2011 har Flygtningenævnet fulgt situatio-
nen i landet tæt. I september 2013 fandt Flygtningenævnet, at dele af Syrien var
omfattet af sådanne kamphandlinger og generaliseret vold mod civilbefolknin-
gen, at der var grundlag for at give opholdstilladelser til asylansøgere fra de på-
gældende områder alene med henvisning til de generelle forhold.
Asylansøgere fra Syrien, der ikke risikerer individuel forfølgelse eller overgreb
og dermed ikke opfylder betingelserne for at blive meddelt konventionsstatus
efter udlændingelovens § 7, stk. 1, eller beskyttelsesstatus efter udlændingelo-
vens § 7, stk. 2, er således siden september 2013 blevet meddelt såkaldt midler-
tidig beskyttelsesstatus efter udlændingelovens § 7, stk. 2
senere § 7, stk. 3
med henvisning til de generelle forhold, forudsat der ikke har været grundlag for
udelukkelse efter udlændingelovens § 10.
I februar 2019 udtalte Flygtningenævnets koordinationsudvalg bl.a., at nyere
baggrundsoplysninger om forholdene i Syrien bekræftede, at kamphandlinger
og civile tab var begrænset geografisk, og at antallet var reducereret markant i
forhold til tidligere.
Udlændingestyrelsen har herefter fundet, at de generelle forhold i provinserne
Damaskus, Rif Damaskus, Latakia og for nylig Homs ikke længere er af en sådan
karakter, at der er grundlag for at meddele midlertidig beskyttelsesstatus efter
udlændingelovens § 7, stk. 3. Dette har medført, at styrelsen i flere spontane
asylsager har meddelt afslag på opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
stk. 3, til personer fra disse områder, ligesom styrelsen har truffet afgørelse om
at nægte at forlænge eller at inddrage opholdstilladelser fra personer fra samme
områder, der har haft midlertidig beskyttelsesstatus i Danmark på grund af de
generelle forhold i landet.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvorfor Danmark opfatter Syrien som et ikke-sikkert land
2930750_0003.png
Flygtningenævnet behandlede de første af disse sager i juni 2019. Sagerne ved-
rørte personer fra Damaskus-provinsen. Flygtningenævnet tiltrådte i sagerne
Udlændingestyrelsens vurdering af, at de generelle forhold i Damaskus ikke læn-
gere var af en sådan karakter, at enhver ville være i risiko for at blive udsat for
overgreb i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3
alene som følge af den blotte tilstedeværelse i området.
I februar 2021 fandt Flygtningenævnet, at det samme gjorde sig gældende for
personer fra Rif Damaskus-provinsen, i marts 2023 for personer fra Latakia-pro-
vinsen og senest i oktober 2024 for personer fra Homs-provinsen.
Asylansøgere fra de fire provinser, Damaskus, Rif Damaskus, Latakia og Homs,
meddeles på den baggrund i dag alene asyl i Danmark såfremt, de opfylder be-
tingelserne for at blive meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
stk. 1 eller stk. 2, på baggrund af individuelle forhold. Nedenfor ses et oversigts-
kort over Syrien, hvor de fire provinser er markeret med rødt.
Flygtningenævnet kan i øvrigt henvise til nævnets formandsskabs 21. til 32. be-
retning (2012 til 2023), som kan findes på Flygtningenævnets hjemmeside,
www.fln.dk. Samtlige disse beretninger indeholder et selvstændigt kapitel ved-
rørende Syrien, hvori der er redegjort for udviklingen i Flygtningenævnets vur-
dering af og stillingtagen til sager vedrørende personer fra Syrien.”
2.
For så vidt angår udsendelse af udlændinge uden lovligt ophold i Danmark til
Syrien henvises der til besvarelse af 10. oktober 2024 på spørgsmål 247 (Alm. del),
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, hvorfor Danmark opfatter Syrien som et ikke-sikkert land
folketingsåret 2023-24, fra Udenrigsudvalget samt besvarelse af 10. oktober 2024
på spørgsmål 250 (Alm. del), folketingsåret 2023-24, fra Udenrigsudvalget.
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
4/4