Udenrigsudvalget 2024-25
URU Alm.del
Offentligt
2975654_0001.png
Indlæg til udenrigsministeren
URU, alm. del, samrådsspørgsmål F, d. 31. januar
2025
Samrådsspørgsmål:
Hvad er ministerens holdning til, at folk der er født og opvokset i Taiwan,
fremgår som født i Kina, hvis de får opholdstilladelse eller statsborgerskab i
Danmark?
Talepunkt
Tak for ordet og tak til spørgerne for det stillede spørgsmål som både er
enkelt, men også komplekst. Lad mig indledningsvist fastslå, at det ikke er op
til mig som udenrigsminister at bestemme, hvad borgere skal have anført i for
eksempel deres opholdstilladelse eller pas. Det er der en række andre
ministerier, der har ansvaret for.
Men årsagen til samrådet i dag er jo de oplysninger, danske medier fremkom
med for snart et år siden, om hvordan taiwanske borgere registreres i
Danmark. Det stod dengang klart for mig, at der syntes at være et behov for
på tværs af myndigheder at afdække praksis for, hvordan registreringen
foregik. Det har vi udfoldet nogen bestræbelser på, og det kommer jeg
tilbage til.
Men inden jeg gør det, og når det nu er mig, der sidder her i dag, selv om det
ikke er mit ressort, men det er fornuftigt at gøre den udenrigspolitiske ramme
klar. Danmarks ét-Kina-politik er uændret. Det betyder, at vi ikke har
diplomatiske relationer med Taiwan. Til gengæld har Danmark et værdsat
økonomisk og kulturelt samarbejde med Taiwan, som udbygges. Det er også
den udenrigspolitiske ramme, vi i Udenrigsministeriet har arbejdet inden for,
når vi ser på spørgsmålet om registreringspraksis.
Lad mig nu redegøre for det arbejde, vi i den forbindelse har gjort, og som er
afsluttet for nogen tid siden og som vi derfor også har skriftligt oversendt til
Enhed:
Sagsbehandler:
Dato:
05.02.2025
Sagsnummer:
25/00135
Bilag:
1
URU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 31. januar 2025 om registrering af personer født i Taiwan som født i Kina
2975654_0002.png
udvalget på baggrund af et spørgsmål fra Udenrigsudvalget spørgsmål 15,
som jeg svarede på den 2. december sidste år.
***
Udenrigsministeriet har i samarbejde med de mest relevante myndigheder
gennemført en analyse af praksis for registrering af borgere fra Taiwan i
forskellige sammenhænge. Her har man bl.a. set på myndigheders
anvendelse af betegnelser som ”Kina”, ”Taiwan” eller andet i forbindelse med
angivelse af henholdsvis nationalitet/statsborgerskab og
fødested/fødselsregistreringssted. Visse registreringer indeholder felter, der
kræver angivelse af betegnelser af statslignende karakter, fx nationalitet eller
statsborgerskab, mens andre kun kræver angivelse af geografiske områder, fx
fødested.
Gennemgangen har vist, at der på tværs af ministerier og i nogle tilfælde også
indenfor samme myndighedsområde er en varieret registreringspraksis.
Afdækningen har ikke påvist juridiske eller administrative problemer for de
berørte som følge af denne uens praksis. Det er samtidig Udenrigsministeriets
vurdering, at der ikke har været tale om en praksis, der har været i modstrid
med lovgivningen.
På baggrund af afdækningen i samarbejde med andre ministerier, er det
Udenrigsministeriets vurdering, at det vil kræve betydelige administrative og
IT-mæssige omkostninger at gennemføre en fuld harmonisering af praksis på
tværs af ministerier, styrelser og myndigheder. Derfor, og da den uens praksis
ifølge vores oplysninger ikke hidtil har givet anledning til juridiske eller
administrative problemer, vil Udenrigsministeriet ikke selv tage initiativ til en
ændring af praksis på tværs af myndigheder eller inden for de enkelte
myndigheders områder. Det vil fortsat være de enkelte myndigheders ansvar.
Men – og det er vigtigt at understrege – at i det omfang andre ministerier,
styrelser og andre myndigheder selv ønsker at ændre praksis, vil
Udenrigsministeriet stille sig til rådighed med henblik på råd og vejledning om
udenrigspolitiske forhold.
Vores rådgivning omkring udenrigspolitiske forhold vil i så tilfælde ske ud fra
følgende tilgang, og lad mig trække tre ting frem:
For det første.
For så vidt angår betegnelser, der henviser til
stater eller
statsborgerskab,
refereres alene til stater, som er officielt anerkendt af
Danmark, og her vil Taiwan således ikke kunne anvendes. Visse systemer
indeholder også mulighed for at henvise til større geografiske områder (f.eks.
verdensdele). Dette er f.eks. muligt i forbindelse med registrering af
statsborgerskab og fødselsstedsregistrering i CPR-systemet. Ifølge CPR-loven
er det stater som Danmark anerkender, der kan anvendes som angivelse af
2
URU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 31. januar 2025 om registrering af personer født i Taiwan som født i Kina
2975654_0003.png
statsborgerskab og fødselsregistreringssted. Men loven giver samtidig
mulighed for, at man også kan anvende et større geografisk område som
statsborgerskab og fødselsregistreringssted. Det vil så i det konkrete tilfælde,
når vi snakker Taiwan, så være Asien.
For det andet.
For så vidt angår betegnelser, der ikke har
statsanerkendelseslignende karakter, men henviser til geografiske steder eller
områder, i betegnelsen af for eksempel fødested eller lignende, og hvor der
ikke er lovmæssige krav om, at der skal anvendes anerkendte stater i
forbindelse med registreringen, kan der også anvendes termer, som ikke er
navne på stater, for eksempel Taiwan.
For det tredje.
Anvendelsen af termer, der kan opfattes om en anerkendelse
som stater frarådes, hvis de ikke er anerkendt af Danmark. Dette gælder for
eksempel betegnelsen Republikken Kina, der er den officielle betegnelse for
Taiwan og dermed kan opfattes som en anerkendelse af Taiwan som en stat.
Det er vores vurdering, at der ikke vil være én model, eller én grundlæggende
vejledning, der kan dække alle myndigheder eller alle scenarier. Det vil i de
konkrete situationer afhænge af, hvad de enkelte myndigheder registrerer,
hvordan de registrerer, og hvilken karakter disse registreringer har, og på
hvilket lovgrundlag.
De myndigheder, der har deltaget i afdækningen af praksis for registrering af
taiwanske borgere i Danmark blev før jul inviteret til et kort
orienteringsmøde, hvor Udenrigsministeriet redegjorde for vores konklusion
på gennemgangen af praksis, vores videre tilgang og herunder, at
Udenrigsministeriet stillede sig til rådighed for rådgivning omkring
udenrigspolitiske forhold, i det omfang andre myndigheder har behov herfor.
Som sagt indledningsvist vil jeg ikke gå detaljeret ind i tekniske spørgsmål om
de enkelte myndigheders registreringssystemer, og hvordan de fungerer. Det
er ikke mit ressort.
***
Til jeres videre orientering, kan jeg oplyse, at vi i opfølgning på afdækningen
og den efterfølgende orientering af relevante myndigheder allerede er i
dialog med Udlændinge- og Integrationsministeriet. Der er hos Udlændinge
og Integrationsministeriet og i ministeriets underliggende myndigheder en
uensartet registreringspraksis i forhold til taiwanske borgere. Udlændinge- og
Integrationsministeriet har indledt en proces om at ensrette deres
registreringspraksis og har i den forbindelse anmodet om
Udenrigsministeriets rådgivning om udenrigspolitiske forhold
Udgangspunktet for denne rådgivning vil være den tilgang, jeg netop har
beskrevet.
3
URU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 61: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 31. januar 2025 om registrering af personer født i Taiwan som født i Kina
Og så skulle jeg måske også for fuldstændigheden skyld sige, da det indgik i
begrundelsen, da spørgsmålet blev genopfrisket ved mødets start, at en
præmis om, I at kun Danmark skulle have den praksis i EU, som vi har, er en
beskrivelse af situationen, som jeg ingenlunde kan genkende.
***
4