Udenrigsudvalget 2024-25
URU Alm.del
Offentligt
2920087_0001.png
Samråd om forbindelser mellem statsstøttede ngo'er og personer med relation til
organisationer på EU's terrorliste
Samrådsspørgsmål A
den 7. oktober 2024
TALEPUNKT
Tak for ordet.
årsdagen for Hamas’
terrorangreb på Israel 7. oktober 2023 er
det naturligvis grundlæggende fortsat at tage afstand fra terrorisme
i alle dets former. Jeg vil gerne anerkende de mange civile tab, som
vi har set under og efter terrorangrebet. Et hvert liv, der afsluttes i
en konflikt, er et liv for meget.
***
Lad mig starte med at understrege, at jeg som udenrigsminister
tager det meget alvorligt, når der rettes anklager om forbindelser til
terrororganisationer mod nogle af Udenrigsministeriets partnere.
Det er vigtigt, at danskerne har tillid til, at deres skattekroner går til
at fremme regeringens udviklingspolitiske målsætninger.
1/8
URU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 18. juni 2024 om arabiske ambassadørers rolle i forbindelse med koranlovens tilblivelse
2920087_0002.png
Udenrigsministeriet har af samme grund tydelige regler og
kontrolmekanismer, der er sat i verden for at sikre, at dansk
udviklingssamarbejde går til de tilsigtede formål.
***
Lad mig for en god ordens skyld nævne nogle af de centrale regler,
Udenrigsministeriet håndhæver for at sikre, at danske
udviklingsmidler ikke ender i de forkerte hænder.
Først og fremmest er alle i Danmark, både organisationer,
myndigheder og privatpersoner, underlagt dansk lovgivning.
Terrorfinansiering, forstået som aktiviteter, hvor formålet er
økonomisk støtte til en person eller en sammenslutning, der har til
hensigt at begå terrorhandlinger, er som bekendt strafbart i
Danmark. Dette gælder naturligvis også for de organisationer, som
Udenrigsministeriet samarbejder med.
For det andet er man som strategisk civilsamfundspartner bundet af
Udenrigsministeriets retningslinjer, herunder ministeriets anti-
terror klausul.
For det tredje er organisationerne forpligtede til omgående at
indberette enhver form for mistanke om, at danske midler kunne
være endt hos grupper eller individer forbundet med terror.
***
2/8
URU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 18. juni 2024 om arabiske ambassadørers rolle i forbindelse med koranlovens tilblivelse
I lyset af den situation,
vi stod i efter Hamas’ terrorangreb den
7.
oktober 2023, blev der i efteråret 2023 iværksat en gennemgang af
procedurer og aftaler for det danske bilaterale
udviklingssamarbejde med Palæstina for de partnere, der
umiddelbart stod over for udbetalinger i 2024. Denne gennemgang
blev fulgt op med en mere omfattende midtvejsvurdering, der også
inkludererede de resterende partnere. Gennemgangen og
midtvejsvurderingen konkluderede, at eksisterende
kontrolmekanismer i tilfredsstillende grad sikrer, at danske
udviklingsmidler anvendes til formålet og ikke mindst, at der ikke
ydes direkte eller indirekte støtte til organisationer og personer,
som figurerer på EU’s
og FN’s sanktionslister.
Endvidere blev alle danske civilsamfundsorganisationer, der har
aktiviteter i Palæstina finansieret af Udenrigsministeriet, desuden
bedt om at redegøre for, hvordan de lever op til
Udenrigsministeriets anti-terror klausul.
Baseret på denne redegørelse er det Udenrigsministeriets
vurdering, at de danske partnere efterlever Udenrigsministeriets
anti-terror klausul, som den fremgår af retningslinjerne.
3/8
URU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 18. juni 2024 om arabiske ambassadørers rolle i forbindelse med koranlovens tilblivelse
Udfaldet af disse redegørelser betyder naturligvis ikke, at vores
arbejde for at sikre, at danske midler ikke ender i de forkerte
hænder, er afsluttet. Vi forholder os løbende til sager, der måtte
opstå og indgår i dialog med pågældende partnere om opfølgende
skridt.
Foruden Mellemfolkeligt Samvirke er Udenrigsministeriet således
også i dialog med det Danske Hus i Palæstina og Dansk Institut for
Partier og Demokrati for at sikre grundig afdækning af og passende
opfølgning på de verserende sager, der vedrører de pågældende
organisationer.
***
De aktuelle sager om Mellemfolkeligt Samvirke har naturligt nok
fået meget opmærksomhed i forskellige medier og blandt flere
folketingsmedlemmer.
I den pågældende sag, som spørgeren henviser til, er det kommet
frem, at et tidligere medlem af Mellemfolkeligt Samvirkes råd på et
tidspunkt har været medlem af Folkefronten til Palæstinas Befrielse,
bedre kendt under navnet PFLP. Dette har i sagens natur givet
anledning til bekymring, da PFLP figurerer på EU's sanktionsliste.
4/8
URU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 18. juni 2024 om arabiske ambassadørers rolle i forbindelse med koranlovens tilblivelse
Som følge af sagen er Udenrigsministeriet gået i dialog med
Mellemfolkeligt Samvirke for at klarlægge detaljerne omkring den
pågældende persons tilhørsforhold til PFLP.
Det er bekræftet overfor Udenrigsministeriet, at tilhørsforholdet
ophørte i 1970, længe inden tilknytningen til Mellemfolkeligt
Samvirke.
PFLP blev først tilføjet til EU’s sanktionsliste 32 år senere,
i år 2002.
For god ordens skyld bør det bemærkes, at den pågældende person
har været ansat af Udenrigsministeriet i en række rådgiverstillinger
mellem 1983 og 2004.
***
Hvad angår spørgsmålet om Mellemfolkeligt Samvirkes positive
omtale af den palæstinensiske journalist Bisan Owda har jeg
tidligere udtalt, at jeg har svært ved at forundres over, at man som
NGO hylder en af sine frivillige for at blive nomineret til Nobels
Fredspris.
I denne konkrete sag hæfter jeg mig ved, at Mellemfolkeligt
Samvirke har baggrundstjekket Bisan Owda op imod relevante
sanktionslister uden at have fundet noget.
Jeg oplever således også i denne sag, at Mellemfolkeligt Samvirke
har fulgt retningslinjerne.
5/8
URU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 18. juni 2024 om arabiske ambassadørers rolle i forbindelse med koranlovens tilblivelse
***
I forhold til spørgsmålet om hvad der gøres for at sikre, at der ikke
er personer med relation til terror i bestyrelsen eller den daglige
ledelse af de organisationer, som Udenrigsministeriet støtter, har
jeg allerede nævnt ministeriets anti-terror klausul. Denne gør det
klart, at danske udviklingsmidler hverken direkte eller indirekte må
komme personer, grupper eller organisationer med tilknytning til
terrorisme eller opført på EU’s
og FN’s sanktionslister, til gode. Det
omfatter også en organisations bestyrelse og ledelse. Den enkelte
organisation indretter selv et system for, hvordan efterlevelsen af
anti-terrorklausulen
herunder screeningsprocedurer og
baggrundstjek
gennemføres.
***
Vedrørende Mellemfolkeligt Samvirkes engagement i Palæstina har
der senest ikke blot været fokus på de sager, der er blevet spurgt
ind til i indkaldelsen til dette samråd. Også Mellemfolkeligt
Samvirkes lokale partner i Palæstina, MA’AN Development Center,
har været i mediernes søgelys. Af hensyn til gennemsigtighed finder
jeg det relevant at oplyse Udenrigsudvalget om, at
Udenrigsministeriet for nuværende afventer at modtage reviderede
regnskaber for en række aktiviteter MA’AN har afholdt i Gaza i 2023
for danske midler.
6/8
URU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 18. juni 2024 om arabiske ambassadørers rolle i forbindelse med koranlovens tilblivelse
Dette fremgår af den årlige finansielle afrapportering, som
Udenrigsministeriet har modtaget fra Mellemfolkeligt Samvirke.
Revisionen har på nuværende tidspunkt ikke været mulig at
gennemføre, da dokumentationen for afholdte udgifter befinder sig
i organisationens kontor i Gaza. Så snart omstændighederne tillader
adgang til kontoret i Gaza, vil revisionen kunne gennemføres.
***
Det er centralt for mig at understrege, at dansk
udviklingssamarbejde skal ses på baggrund af et politisk ønske om,
at Danmark kan engagere sig der, hvor udfordringerne og behovene
er størst
og der er danske interesser på spil.
Udenrigsministeriets partnere arbejder ofte i skrøbelige regioner
med terrortrusler, migrationspres og humanitær nød. Trods de
iværksatte kontrolmekanismer vil der fortsat eksistere risici for
uregelmæssigheder og misbrug af midler. Ved mistanke eller ved
rapportering af uregelmæssigheder, så agerer Udenrigsministeriet
naturligvis så hurtigt som muligt i overensstemmelse med de
retningslinjer, der gælder for tilsynspligten. Dertil gennemgår
Udenrigsministeriet løbende retningslinjerne for
udviklingssamarbejdet for at se, om der er behov for yderligere
skærpelse eller præcisering.
7/8
URU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om oversendelse af talepapir fra det åbne samråd den 18. juni 2024 om arabiske ambassadørers rolle i forbindelse med koranlovens tilblivelse
***
Jeg ser frem til at svare på jeres spørgsmål.
8/8