Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del
Offentligt
2975473_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
6. februar 2025
2025-641
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 27. januar 2025
stillet mig følgende spørgsmål (ULØ alm. del), som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 58:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor Lunderskov har fået forringet
sin togbetjening med den nye køreplan al den stund, at byen har
3.000 indbyggere, og at denne netop er en vigtig pendlerstation for
job til byer i Sydjylland?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som oplyser følgende:
”DSB
har ved overgangen til K25 indført en ny køreplansstruktur,
som blandt andet påvirker betjeningen af Lunderskov Station.
Denne ændring er nødvendig for at styrke den internationale trafik
mellem Danmark og Tyskland samt for at håndtere en række af-
ledte forhold relateret til elektrificering og udrulning af det nye sig-
nalsystem mellem Fredericia og Aarhus, herunder ombygningen af
Aarhus H.
Efter køreplansskiftet til K25 betjenes Lunderskov Station ikke
længere af IC-toget mellem København og Esbjerg. I perioden fra
K16 til K24 har toget standset på Lunderskov Station med henblik
på at skabe gode skifteforbindelser for rejsende mellem for eksem-
pel Esbjerg og Flensborg/Sønderborg. Fra K25 er skifteforbindel-
sen på Lunderskov Station blevet ændret til IC-toget, som kører
mellem Esbjerg og Aarhus, og derfor betjener IC-toget som kører
mellem Esbjerg og København ikke længere Lunderskov Station.
Som konsekvens er antallet af daglige IC-standsninger på Lunder-
skov Station blevet reduceret med i alt 31 per dag på hverdage og
28 per dag i weekenden.
Lunderskov Station betjenes i K25 ca. hver time af toget, som kører
mellem Esbjerg og Aarhus/Aalborg samt ca. hver anden time af
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om, det er god landdistriktspolitik, at togafgangene forringes for Lunderskov
2975473_0002.png
Side 2/2
toget, som kører mellem Flensborg og Fredericia og ca. hver anden
time af toget, som kører mellem Sønderborg og København.”
Jeg kan desuden oplyse, at uanset reduktionerne i antallet af
standsninger på Lunderskov station imødekommer DSB antallet af
standsninger på Lunderskov station, der kræves i kontrakten mel-
lem Transportministeriet og DSB.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen