Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del
Offentligt
2977374_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
12. februar 2025
2025-665
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 24. januar 2025
stillet mig følgende spørgsmål (ULØ alm. del), som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dina Raabjerg (KF).
Spørgsmål nr. 57:
Vil ministeren oplyse, hvad det samlet set ville koste at omstille alle
indenrigsfærger, og hvor stor en del af dette beløb, der vil kunne
dækkes af de nuværende midler i omstillingsstøtte? Beløbet bedes
oplyst samlet og fordelt på færgeruter tilknyttet hver enkel kom-
mune.
Svar:
I 2024 offentliggjorde Transportministeriet
Nulemissionsanalysen
- Omstilling af danske indenrigsfærger inden 2030
(”Nulemissi-
onsanalysen). Nulemissionsanalysen undersøger de samfundsøko-
nomiske konsekvenser ved at omstille 39 indenrigsfærger til elfær-
ger i perioden 2023 til 2072. Analysen undersøger to scenarier. Et
scenario, hvor færgerne omstilles til elfærger inden 2030 (hurtig
omstilling), og et scenario, hvor færgerne omstilles løbende, når de
eksisterende færger skal udskiftes (løbende omstilling).
Scenarierne holdes op mod et basisscenarie, hvor der forudsættes
en løbende udskiftning af de eksisterende færger med andre diesel-
færger med forventede investeringsomkostninger på 3,4 mia. kr. I
scenariet med hurtig omstilling til elfærger er investeringsomkost-
ningerne 5,4 mia. kr. og dermed ca. 60 pct. højere end i basis. Det
skyldes, at det er dyrere at anskaffe en elfærge end en dieselfærge,
samt at elfærgerne skal have udskiftet batteri hvert 10. år. I scena-
riet med løbende omstilling er investeringsomkostningerne 5,3
mia. kr. og dermed marginalt lavere end ved den hurtige omstil-
ling.
Analysen viser blandt andet, at der kan opnås en samfundsøkono-
misk gevinst på 1 mia. kr. ved en hurtig omstilling, hvor en del fær-
ger udskiftes med elfærger frem mod 2029, og en række af de
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm., om hvad det samlet set ville koste at omstille alle indenrigsfærger, og hvor stor en del af dette beløb, der vil kunne dækkes af de nuværende midler i omstillingsstøtte
2977374_0002.png
Side 2/2
nyeste færger omstilles til el i 2029 (retrofittes). Samfundsøkono-
mien varierer dog meget på tværs af færgerne, og der findes både
færger, hvor omstillingen har en positiv samfundsøkonomi og fær-
ger, hvor omstillingen har en negativ samfundsøkonomi.
Det kan endvidere bemærkes, at det forventes, at elfærger vil have
lavere driftsomkostninger end en tilsvarende dieselfærge på grund
af billigere drivmiddel og lavere omkostninger til service og vedli-
gehold.
Nulemissionsanalysen kan findes på følgende link, hvor især bilag
1 med oversigt over færgerne kan være særligt relevant:
https://www.trm.dk/publikationer/2024/nulemissionsanalysen-
omstilling-af-danske-indenrigsfaerger-inden-2030
Transportministeriet har udmøntet midler til formålet. Pulje til
grøn omstilling af indenrigsfærger i 2021 og 2022 blev etableret på
baggrund af den politiske aftale af 19. april 2021 om udmøntning af
midler fra Grøn Transportpulje II, hvor der blev afsat 200 mio. kr.
til omstilling af kommunalt drevne indenrigsfærger, samt aftale om
udmøntning af Grøn Transportpulje af 25. juni 2021, hvor der blev
afsat yderligere 85 mio. kr. til grøn omstilling af kommunalt og
kommercielt drevne indenrigsfærger. Midlerne blev udmøntet i
2021 og 2022, og der kunne søges om midler til en grøn omstilling
af færger og dertilhørende investeringer i anlæg på land, der er
nødvendige for at en ny eller retrofittet færge kan tages i brug og
driftes. Støtteprocenten udgjorde maksimalt
25 pct.
Endvidere er der med Infrastrukturplan 2035 afsat 100 mio. kr. til
en færgepulje fra 2028. Puljen kan medfinansiere tekniske investe-
ringer i lokale færgeruter som f.eks. udskiftning af motorer, større
renoveringer samt udskiftning af tonnage.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen