Transportministeriets Logo
Transportministeren
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Folketinget
12. februar 2025
2025-665
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 24. januar 2025
stillet mig følgende spørgsmål (ULØ alm. del), som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dina Raabjerg (KF).
Spørgsmål nr. 57:
Vil ministeren oplyse, hvad det samlet set ville koste at omstille alle
indenrigsfærger, og hvor stor en del af dette beløb, der vil kunne
dækkes af de nuværende midler i omstillingsstøtte? Beløbet bedes
oplyst samlet og fordelt på færgeruter tilknyttet hver enkel kom-
mune.
Svar:
I 2024 offentliggjorde Transportministeriet
Nulemissionsanalysen
- Omstilling af danske indenrigsfærger inden 2030
(”Nulemissi-
onsanalysen). Nulemissionsanalysen undersøger de samfundsøko-
nomiske konsekvenser ved at omstille 39 indenrigsfærger til elfær-
ger i perioden 2023 til 2072. Analysen undersøger to scenarier. Et
scenario, hvor færgerne omstilles til elfærger inden 2030 (hurtig
omstilling), og et scenario, hvor færgerne omstilles løbende, når de
eksisterende færger skal udskiftes (løbende omstilling).
Scenarierne holdes op mod et basisscenarie, hvor der forudsættes
en løbende udskiftning af de eksisterende færger med andre diesel-
færger med forventede investeringsomkostninger på 3,4 mia. kr. I
scenariet med hurtig omstilling til elfærger er investeringsomkost-
ningerne 5,4 mia. kr. og dermed ca. 60 pct. højere end i basis. Det
skyldes, at det er dyrere at anskaffe en elfærge end en dieselfærge,
samt at elfærgerne skal have udskiftet batteri hvert 10. år. I scena-
riet med løbende omstilling er investeringsomkostningerne 5,3
mia. kr. og dermed marginalt lavere end ved den hurtige omstil-
ling.
Analysen viser blandt andet, at der kan opnås en samfundsøkono-
misk gevinst på 1 mia. kr. ved en hurtig omstilling, hvor en del fær-
ger udskiftes med elfærger frem mod 2029, og en række af de