Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del
Offentligt
2965549_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Udvalget for Landdistrikter og Øer har ved brev af 10. december 2024 (ULØ
alm. del
spørgsmål 52) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Betyder
forsøgstilladelser, at hotellet rives ned, hvis det viser sig, at det med-
fører negativ påvirkning på naturen - eller hvori består forsøgselementet i ord-
ningen? Der henvises til politisk aftale ”Nye udviklingsmuligheder i landdistrik-
terne” af 7. marts
2023. Ni udvalgte turismeprojekter i landdistrikterne får mu-
lighed for at blive til virkelighed - blkm.dk.”
Svar:
At der er tale om en forsøgsordning indebærer, at en række nærmere angivne
bestemmelser i planloven og naturbeskyttelsesloven vil kunne fraviges inden
for rammerne af en meddelt forsøgstilladelse. Forsøgsordningen for kyst- og
naturisme indebærer således, at kommunerne kan ansøge om tilladelse til pro-
jekter, som efter gældende regler og praksis normalt ikke ville kunne iværk-
sættes.
I forhold til planloven er det navnlig reglerne for planlægning i kystnærhedszo-
nen, der fraviges med ordningen.
I forhold til naturbeskyttelsesloven gælder det, at der er lempeligere regler for,
hvad der kan tillades inden for klitfredning og strandbeskyttelse end ellers for
de forsøgsprojekter, der er tilladt efter planloven. Øvrig lovgivning gælder fort-
sat.
At der er tale om en forsøgsordning indebærer tillige, at tilladelserne er tidsbe-
grænsede. Tilladelserne gælder i fem år med mulighed for forlængelse i op til to
år. En tilladelse vil således bortfalde, hvis projektet ikke er påbegyndt inden for
de nævnte frister.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 457196
Dato: 15. januar 2025
Morten Dahlin
/ Lise Marie Buhl