Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del
Offentligt
2963851_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Udvalget for Landdistrikter og Øer har ved brev af 5. december 2024 (ULØ alm.
del
spørgsmål 48) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren redegøre for de lovtekster, som regeringen har fremsat inden for
det sidste år, der på nogen måde begrænser borgernes eller kommunernes ret-
tigheder i forhold til opsætning af vedvarende energi?”
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at der spørges til lovforslag fremsat af regerin-
gen i perioden fra den 5. december 2023 til den 5. december 2024, som begræn-
ser borgeres eller kommuners rettigheder til f.eks. at opsætte eller klage over
opsætning af vedvarende energi.
På By-, Land- og Kirkeministeriets ressortområde blev der den 24. april 2024
fremsat forslag til Lov om statsligt udpegede energiparker. Energiparkloven
trådte endeligt i kraft den 1. juli 2024 (lov nr. 614 af 11/06/2024).
Loven indeholder bestemmelser (§§ 12-14) om, at de respektive ministre
efter
anmodning fra kommunalbestyrelsen og i øvrigt i særlige tilfælde
kan beslutte
at overtage kommunens beføjelser i sager, der vedrører opstilling af vindmøller,
solcelleanlæg eller tilknyttede anlæg i energiparker. Såfremt ministeren for byer
og landdistrikter overtager planlægningen eller andre beføjelser efter planloven,
følger det af gældende klageregler i planloven, at ministerens afgørelse ikke vil
kunne påklages.
Klageadgangen kan altså være begrænset efter gældende regler i planloven,
f.eks. hvis en kommunalbestyrelse anmoder om, at ministeren for byer og land-
distrikter overtager kommunens beføjelser i sager relateret til energiparker.
Dette vil imidlertid være en undtagelse fra den normale praksis for opsætning af
vedvarende energi jf. energiparkloven, og som udgangspunkt begrænser energi-
parkloven således ikke borgeres eller kommuners rettigheder.
På Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets ressortområde blev der den 24.
april 2024 fremsat forslag til ændring af Lov om fremme af vedvarende energi
(2023/1 LSF 165). Lovforslaget trådte i kraft den 1. juli 2024 (lov nr. 672 af
11/06/2024). Lovændringen fastsætter, at kommuner beliggende inden for en
15 kilometers radius af et mindre testprojekt på havet fremover ikke kan ned-
lægge veto mod en tilladelse af det pågældende mindre testprojekt på havet. Lo-
ven fastsætter endvidere, at reglerne om værditab, salgsoption, VE-bonus og
grøn pulje, m.v. ikke finder anvendelse på mindre testprojekter på havet.
Samme lov indsatte en bemyndigelse, som er anvendt til udstedelse af VE-tilla-
delsesprocesbekendtgørelsen (BEK nr. 773 af 20/06/2024), som implemente-
rer dele af EU’s VEIII-direktiv.
Heraf følger en forkortelse af kommunernes frist
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.blkm.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 455966
Dato: 10. januar 2025
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm., om de lovtekster, som regeringen har fremsat inden for det sidste år, på nogen måde begrænser borgernes eller kommunernes rettigheder i forhold til opsætning af vedvarende energi
2963851_0002.png
til behandling af VE-projekter samt en bestemmelse om, at VE skal anses som en
væsentlig samfundsinteresse. Sidstnævnte har betydning for, hvornår miljøreg-
lerne kan fraviges ved opsætning af vedvarende energi. Herudover fastsættes
det i bekendtgørelsen, at manglende svar fra de relevante myndigheder inden
for en måned efter ansøgningen i tilladelsesprocessen for installation af solener-
giudstyr med en kapacitet på 100 kW eller derunder medfører, at tilladelsen be-
tragtes som givet. Bestemmelsen er primært rettet mod fremskyndelse af min-
dre solanlæg på tage.
Bemyndigelsen er tillige anvendt til udstedelse af nødforordningsbekendtgørel-
sen (BEK nr. 774 af 20/06/2024), der ligeledes indfører bestemmelser til
fremme af vedvarende energi. Nødforordningsbekendtgørelsen fastsætter, at
den kompetente myndighed under visse betingelser kan træffe afgørelse om, at
VE-projekter kan undtages fra miljøkonsekvens- samt artsbeskyttelsesvurde-
ring for at fremskynde tilladelsesprocessen. Klageadgang til Energiklagenævnet
over en sådan afgørelse er begrænset til den relevante projektansøger (dvs. VE-
opstiller). Spørgsmålet om undtagelse fra krav om miljøkonsekvens- og artsbe-
skyttelsesvurdering vil dog fortsat kunne indbringes for domstolene. Nødfor-
ordningen udløber i sommeren 2025.
Morten Dahlin
/ Karin Ellen Kragshave
Akt nr.:
Side 2