Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del
Offentligt
2929990_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
ERHVERVSMINISTEREN
4. november 2024
Besvarelse af spørgsmål 4 alm. del stillet af udvalget den 9. oktober
2024 efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at kravene til indenrigsfærge-
fart i Danmark tager udgangspunkt i international lovgivning og i mindre
udstrækning i de konkrete sejllads- og sikkerhedsmæssige behov, som der
så efterfølgende kan søges dispensation for? Det har eksempelvis været
fremme, at selv mindre færger skal opfylde høje krav til f.eks. toiletfacili-
teter trods korte overgange?
Svar:
I Danmark har vi 53 færgeruter og mere end 100 turbåde og udflugtsbåde.
De varierer alle i konstruktion og størrelse. Bortset fra passagerfartøjer,
som udelukkende sejler i havneområder og indsøer, er de alle omfattet af
reglerne, som følger af passagerskibsdirektivet. Dermed er der etableret et
ordentligt sikkerhedsniveau for passagertransport, uanset hvilke skibe der
benyttes. Det mener jeg er helt afgørende.
Det skal samtidig påpeges, at reglerne tager højde for forskelle i farvands-
områderne og skibenes størrelse. Det betyder, at kravene varierer afhængigt
af, hvor passagerfartøjerne sejler, og hvor store de er. For eksempel er kra-
vene til små færger, der sejler i fjorde, mindre restriktive end de krav, der
gælder for større færger på åbent hav.
Samtidig lægger jeg vægt på, at der skal være mulighed for, at rederierne
kan komme med individuelle løsninger og f.eks. anvende nye teknologier
uden, at det bliver administrativt tungt. Det giver reglerne i dag mulighed
for. Det kræver naturligvis, at løsningerne er sikkerhedsmæssigt forsvar-
lige.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om det er hensigtsmæssigt, at kravene til indenrigsfærgefart i Danmark tager udgangspunkt i international lovgivning
2/2
Jeg mener derfor, at de nuværende regler både etablerer et passende sikker-
hedsniveau for de danske passagerfartøjer og giver passende mulighed for
fornøden fleksibilitet, hvor det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Jeg finder
ikke grundlag for at indføre regler, der sænker sikkerhedsniveauet for pas-
sagerfartøjerne.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov