Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del
Offentligt
2953837_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Udvalget for Landdistrikter og Øer har ved brev af 15. november 2024 (ULØ alm.
del
spørgsmål 30) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren, eventuelt med bidrag fra andre ministerier, oplyse, om en kom-
munalbestyrelse efter et kommunalvalg har kompetence til at træffe beslutning
om at omgøre eller aflyse opførelsen af en solcellepark i kommunen, og i givet
fald vil ministeren så samtidig redegøre for de potentielle afledte konsekvenser
for kommunalbestyrelsen ved en sådan beslutning, herunder økonomiske risici,
erstatningspligt, andre juridiske eller administrative konsekvenser m.v.?”
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet sådan, at der ønskes afklaring af en kommunalbestyrel-
ses kompetence fsva. en solcellepark, der er givet kommunal tilslutning til inden
for rammerne af energiparkloven.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Plan- og Landdistriktsstyrelsen, der har oplyst
følgende:
”Det
følger af § 3, stk. 1, i energiparkloven, at en energipark kun kan udpeges
med kommunalbestyrelsens tilslutning. I praksis indhentes kommunens til-
slutning forud for - og som en forudsætning for at igangsætte - arbejdet med
at forberede udpegningen med tilhørende miljøvurdering og offentlig høring
m.v. Den til enhver tid siddende kommunalbestyrelse kan imidlertid omgøre
sin beslutning om tilslutning frem til udpegningen, dvs. frem til ministeren
for byer og landdistrikter udsteder en bekendtgørelse for den pågældende
energipark.
Når en energipark er udpeget, kan kommunalbestyrelsen ikke selv ophæve
eller ændre udpegningen.
Med udpegningen af en energipark fastsætter ministeren for byer og landdi-
strikter en overordnet ramme for arealets mulige anvendelse som energi-
park. Ifølge lovbemærkningerne vil den mere detaljerede planlægning for an-
læg i energiparken som hovedregel skulle varetages med den nærmere kom-
mune- og lokalplanlægning. Opstilling af anlæg i energiparken, som f.eks.
vindmøller og solcelleanlæg, vil forudsætte et nærmere og mere detaljeret
plangrundlag. Udpegningen som energipark ændrer ikke på, at det som ud-
gangspunkt er den til enhver tid siddende kommunalbestyrelse, der er an-
svarlig for at igangsætte og vedtage den nødvendige nærmere kommune- og
lokalplanlægning for anlæg i energiparken efter planlovens regler.
En energipark udpeges for at fremme opstilling af f.eks. vindmøller og solcel-
leanlæg. Udpegningen medfører ikke et retskrav på at kunne opføre sådanne
anlæg. Forskellige forhold kan medføre, at det alligevel ikke er muligt eller
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.blkm.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 450049
Dato: 11. december 2024
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm., om en kommunalbestyrelse efter et kommunalvalg har kompetence til at træffe beslutning om at omgøre eller aflyse opførelsen af en solcellepark i kommunen
2953837_0002.png
relevant at opstille sådanne anlæg. Det forhold, at en energipark er udpeget
med kommunalbestyrelsens tilslutning, kan efter Plan- og Landdistriktssty-
relsens vurdering ikke i sig selv begrunde, at en senere kommunal beslutning
om ikke at fremme planlægning for anlæg i energiparken vil medføre erstat-
ningsansvar.”
Jeg kan tilføje, at jeg som minister med ansvar for energiparkloven generelt for-
venter, at kommuner, der beder staten om at udpege en energipark, også vil ar-
bejde for at realisere energiparken, da et sådant projekt både er ressourcekræ-
vende, involverer mange parter og berører lokalsamfundet. Samtidig har jeg for-
ståelse for, at virkeligheden i særlige tilfælde kan ændre sig. Det er mit klare ud-
gangspunkt, at loven skal medvirke til at fremme projekter, herunder solcelle-
anlæg, som har kommunalbestyrelsens opbakning.
Morten Dahlin
/ Karin Ellen Kragshave
Akt nr.:
Side 2