Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del
Offentligt
2936919_0001.png
Samråd i Udvalget for Landdistrikter og Øer d. 13.
november 2024 vedr. udbygning med vedvarende
energi på land i landdistrikter
Center
Center for el, vand og VE på
land
Kontor
Kontor for sol, landvind og
vand
Dato
09-10-2024
J nr.
2024 - 3991
Akt-id
518693
Samrådsspørgsmål A, B, C og D
I Udvalget for Landdistrikter og Øer har Sussie Jessen (DD)
stillet
KEFM’en
og BLKM’en følgende fire
samrådsspørgsmål A, B, C og D:
Samrådsspørgsmål A:
”Mener
ministrene, at det er en retfærdig geografisk
fordeling af vedvarende energianlæg, når 24 ud af 26
statslige energiparker placeres i Jylland?”
Samrådsspørgsmål B:
”Vil
ministrene redegøre for, hvor mange husstande
regeringens ambition om en firdobling af vedvarende energi
i 2030 reelt vil kunne dække, og hvorfor regeringen
vurderer, at der er behov for netop en firedobling af
vedvarende energi i 2030? Endvidere bedes ministrene
forholde sig til professor i energiplanlægning ved Aalborg
Universitet Brian Vads udtalelse ”Den målsætning skal vi
have skrottet. Det er et helt urealistisk højt mål” ("Vild plan
vil plastre Jylland til med solceller: Nu taler kritiker om
afvikling og usælgelige huse" bragt på jyllands-posten.dk
den 25. september 2024)?”
Samrådsspørgsmål C:
”Forstår
ministrene borgernes bekymring i Perbøl over at
blive omringet af 2 m høje solcelleanlæg, og hvad vil
ministrene gøre for at imødekomme disse bekymringer?
Der henvises til artiklen "I en sønderjysk landsby får de
gråd i stemmen eller føler sig som lottovindere. Årsagen er
de solceller, som står til at omringe deres hjem" bragt den
25. september 2024.)?”
/ ANCHR
Side 1/10
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om talepapir fra samrådet den 13.11.24 om, konsekvenser for borgere og lokalsamfund ved placering af energianlæg i landdistrikterne, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. A-D
2936919_0002.png
Samrådsspørgsmål D:
”Vil
ministrene redegøre for, hvilke overvejelser regeringen
har gjort sig om konsekvenserne for landdistrikternes
borgere og lokalsamfund ved placeringen af statslige og
ikke-statslige energianlæg?”
Side 2/10
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om talepapir fra samrådet den 13.11.24 om, konsekvenser for borgere og lokalsamfund ved placering af energianlæg i landdistrikterne, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. A-D
2936919_0003.png
Ministerens svartale:
[Indledning]
Jeg vil gerne starte med at takke for spørgsmålene
og til ministeren for byer og landdistrikter med at
indlede.
Jeg har aftalt med ministeren for byer og
landdistrikter, at jeg besvarer spørgsmål B og
bidrager til svar på spørgsmål C og D.
[Spørgsmål B]
Jeg lægger ud med svar på spørgsmål B, som
handler om, hvorfor regeringen vurderer, at der er
behov for en firedobling af vedvarende energi på
land i 2030.
[Politiske ambitioner om VE-udbygning]
Vi har i fællesskab, i en bred kreds af Folketingets
partier, besluttet, at vi vil være fri af fossil energi og
russisk gas.
Danmark skal være grønnere, og det kræver en
markant udbygning af vedvarende energi, både
frem mod 2030 og i årene efter. Både på havet, på
tagene og på markarealer.
Vores fremskrivning viser, at der i 2030
efterspørges minimum dobbelt så meget el som i
dag. Det betyder, at der skal udbygges med meget
mere grøn strøm i Danmark.
Side 3/10
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om talepapir fra samrådet den 13.11.24 om, konsekvenser for borgere og lokalsamfund ved placering af energianlæg i landdistrikterne, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. A-D
2936919_0004.png
Hvis vi bremser udbygningen på land, som kan
levere billig, grøn energi hurtigt i årene frem mod
2030, bliver det svært at følge med efterspørgslen.
Samtidig giver Danmarks store havarealer, med
gode vind- og havbundforhold, ideelle betingelser
for på længere sigt at sikre grøn energi til
eksportformål, så vi kan bruge vores gode
ressourcer til både at gøre Danmark og EU
grønnere. Skabe grønne job. Og forventelig tjene
penge på det. Noget jeg har svært ved at forstå, at
spørgerens parti er imod.
Heldigvis er udbygningen allerede i fuld gang. Det
er positivt, for det er den retning vi
skal
i. Strømmen
blev grønnere sidste år, hvor el fra sol- og vindkraft
dækkede 63 pct. af elforsyningen. Og det går stærkt
for sol, også på tagene. Siden starten af 2020 og til
ultimo september 2024 er udbygningen af solceller
på tage øget med ca. 90 pct. Faktisk udgør sol på
tage nu ca. en tredjedel af den samlede
solkapacitet.
Vi er heldigvis mange partier, der bakker op om
udviklingen. Med Klimaaftalen i 2022 besluttede et
meget bredt flertal i Folketinget at arbejde for
rammer, der kan muliggøre en firedobling af
elproduktion fra VE på land.
Kodeordet her er
rammer.
For vi sidder ikke på
Christiansborg og sætter krydser på et kort over,
hvor de grønne energianlæg skal placeres, så vi
kan nå en firedobling.
Side 4/10
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om talepapir fra samrådet den 13.11.24 om, konsekvenser for borgere og lokalsamfund ved placering af energianlæg i landdistrikterne, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. A-D
2936919_0005.png
Kort sagt, det er vores opgave på Christiansborg at
fjerne barrierer, bureaukrati og skabe rammerne
for at muliggøre en firedobling. Men det er
kommunerne, der bestemmer, om og hvor det skal
op. Og det afhænger af markedet
om der er en
stor nok efterspørgsel på mere grøn strøm.
Det er derfor fortsat uklart, om der kommer en
firedobling af strøm fra vindmøller og sol på land
præcist i 2030. Vi arbejder som sagt for at skabe
rammerne, for det er helt sikkert, at vi står over for
en omfattende stigning i grønt elforbrug, herunder til
PtX.
En sådan stigning i elektrificeringen kræver
udbygning af elnettet. Det er også derfor, vi bliver
nødt til at se lidt længere ud i fremtiden, så vi kan
planlægge elnetudbygning på en måde, så alle dele
af landet kan få grøn strøm.
Derudover indgik vi i 2023 en aftale, der blandt
andet baner vejen for energiparker på land, hvor der
kan ske en udbygning af flere forskellige
vedvarende energiteknologier.
Det gør vi selvfølgelig ikke uden at involvere
kommunerne. Faktisk har kommunerne selv været
med til at pege på, hvor der kan udpeges
energiparker.
Men en stor udbygning med vedvarende energi vil
kunne ses i landskabet. Derfor er jeg glad for, at vi
med Klimaftalen 2023 skruede op for den økono-
miske kompensation til naboer og lokalsamfund.
Side 5/10
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om talepapir fra samrådet den 13.11.24 om, konsekvenser for borgere og lokalsamfund ved placering af energianlæg i landdistrikterne, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. A-D
2936919_0006.png
For de økonomiske gevinster ved vindmøller og
solceller skal kunne mærkes hos naboer og i de
lokalsamfund, der lægger jord til den vedvarende
energi. For jeg anerkender bestemt, at et stort
solcelleanlæg ikke er førstevalget, hvis man selv
kan bestemme, hvem man vil have som nabo.
[Den grønne omstilling kan give lokal vækst]
Heldigvis er der flere fordele ved at have grøn strøm
i sit nabolag. Den grønne strøm kan nemlig bidrage
til at skabe lokal udvikling og lokal vækst.
Med den grønne strøm kommer muligheden for at
skabe grønne kraftcentre, der kan gøre
lokalsamfund til attraktive områder for
virksomheder. Vi har netop gjort det lettere for
virksomheder at placere sig tæt på f.eks. et
solcelleanlæg og blive en del af en af de
energiparker, der er på vej
ja, vi burde faktisk
kalde det for en industripark. For adgangen til grøn
og billig energi kan være et trækplaster til, at
virksomheder vil slå sig ned i de landdistrikter, hvor
de grønne anlæg er på vej og skabe nye
erhvervsmuligheder.
På den måde kan den vedvarende energi bidrage til
erhvervsudvikling og være med til at skabe
udvikling i de lokalsamfund og kommuner, hvor
vindmøllerne og solcellerne er flest.
Det er vanskeligt at forudsige potentialet, men det
kan være betydeligt.
Side 6/10
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om talepapir fra samrådet den 13.11.24 om, konsekvenser for borgere og lokalsamfund ved placering af energianlæg i landdistrikterne, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. A-D
2936919_0007.png
For grøn strøm er fx en helt central komponent for,
at der kan opstå PtX-anlæg. Men det er også
efterspurgt af mange af de
produktionsvirksomheder, der ofte ligger i
landdistrikterne.
Det kan give nye muligheder for synergier mellem
produktion og forbrug af vedvarende energi,
energilagring og industriel produktion.
Det er også derfor, at mange kommuner i
landdistrikterne aktivt forsøger at tiltrække den
grønne strøm og i sidste ende godkender de
nødvendige lokalplaner; Fordi de kan se et
perspektiv i det for lokalsamfundet.
Fx kom det i forbindelse med høring af Energinets
planer for udbygning af elnettet frem, at der i de
fleste kommuner er appetit på at få elnettet
udbygget i deres område, så der kan komme grøn
strøm til alle dele af landet. Jeg er også
opmærksom på, at erhvervslivet i f.eks. Nordjylland
ønsker mere og hurtigere udbygning af elnettet i
Nordjylland. Og jeg ved at Danmarksdemokraterne
bakker op om det. Men åbenbart bakker I ikke op
om udbygningen af den grønne elproduktion, kan
jeg forstå.
Et andet eksempel er, at mange jyske kommuner
ønsker, at et evt. kommende brintrør tænkes tæt
sammen med det store potentiale for VE-udbygning
i Vestjylland. På den måde kan Vestjyllands grønne
strøm bruges til produktion af grøn brint til eksport
og til produktion af grønne brændsler.
Side 7/10
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om talepapir fra samrådet den 13.11.24 om, konsekvenser for borgere og lokalsamfund ved placering af energianlæg i landdistrikterne, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. A-D
2936919_0008.png
Den lokale beslutningskraft og det kommunale
selvstyre ønsker vi ikke at sætte ud af spillet. Jeg vil
gerne gentage: Kommunerne er selv herre over,
hvad der bygges hos dem
også når det gælder
vindmøller og solceller.
[Regeringen arbejder for gode rammevilkår for
en markedsdrevet udbygning]
Regeringens fokus er at sikre gode rammevilkår for
VE-udbygningen.
Derfor har vi målrettet arbejdet og fokuseret på at
fjerne barrierer for udbygningen med VE. Det har vi
gjort med klimaaftalerne fra 2022 og 2023 og med
NEKST-arbejdsgruppen
Mere sol og vind på land.
Vi arbejder altså løbende på at sikre, at markedet
får bedst mulige rammer for at reagere på
efterspørgslen af grøn strøm. Det gør vi, så vi kan
få den grønne strøm op, hvor der er behov, og når
der er behov.
Derfor er det også for tidligt at sige, om der er sket
en firedobling af den grønne strøm, når vi når 2030.
Markedet bestemmer.
[Spørgsmål C og spørgsmål D]
Nu vil jeg gå videre til spørgsmålene C og D om
bekymringer blandt borgere og naboer til VE-anlæg.
Ministeren for byer og landdistrikter har allerede
svaret, men jeg tillader mig at supplere til svarene
på de to spørgsmål.
Side 8/10
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om talepapir fra samrådet den 13.11.24 om, konsekvenser for borgere og lokalsamfund ved placering af energianlæg i landdistrikterne, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. A-D
2936919_0009.png
Lad mig først sige, at vi tager den lokale bekymring
alvorligt. For lokal accept er vigtig, hvis vi skal nå i
mål med den grønne omstilling.
[Forhøjelse af VE-bonus og grøn pulje]
Foran os ligger den enormt vigtige opgave, at sikre,
at hensynet til lokalbefolkningen varetages, når der
opstilles nye VE-anlæg.
Det ved jeg, at kommunerne har stort fokus på. Og
det er også noget, regeringen tager meget alvorligt.
Med
Klimaaftalen
fra december sidste år besluttede
vi med en bred kreds af partier at hæve både VE-
bonus, som går til naboer til VE-anlæg på land, og
grøn pulje, som kommer lokalsamfundene til gode.
I dag er den politiske beslutning blevet til
virkelighed, og fra den første juli i år er satserne for
de to ordninger hævet betragteligt.
Det gælder for VE-bonus, som VE-opstiller årligt
betaler til de nærmeste naboer. Den er blevet øget
med 50 pct. for naboer til fremtidige anlæg.
I praksis betyder det, at naboer til VE-anlæg
fremover modtager op til 5.000 kr. mere årligt i
skattefri bonus, afhængig af det konkrete anlæg de
bliver naboer til.
Et konkret eksempel på dette er, at naboer til en
vindmølle kan gå fra at modtage ca. 11.000 kr.
årligt, til at modtage ca. 16.000 kr. årligt
skattefrit.
Side 9/10
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm., om talepapir fra samrådet den 13.11.24 om, konsekvenser for borgere og lokalsamfund ved placering af energianlæg i landdistrikterne, jf. ULØ alm. del - samrådsspm. A-D
2936919_0010.png
Derudover har vi øget grøn pulje med 150 pct. Grøn
pulje er en ordning, hvor VE-opstillerne indbetaler et
beløb pr. opstillet MW til kommunen. Pengene kan
anvendes til en række forskellige formål i de
lokalsamfund, hvor der opsættes VE. Det kan være
en renovering af forsamlingshuset. En ny vandresti.
En ny naturlegeplads. Alt det er med til at skabe
muligheder og gøre det attraktivt at bosætte sig i
lokalsamfundet.
For eksempel vil den forhøjede sats ved et større
vindmølleprojekt hæve lokalsamfundenes
kompensation via grøn pulje fra ca. 12,5 mio. kr. til
ca. 31,3 mio. kr. Det er penge, der for alvor kan
gøre en forskel for de lokalsamfund, der tager
ansvar for den grønne omstilling.
Det er selvfølgelig alfa-omega, at de ordninger, vi
har til at understøtte naboer til VE-anlæg, virker
efter hensigten. Derfor vil Energistyrelsen også
foretage en evaluering af ordningerne i 2025.
[Outro]
Jeg vil gerne slutte af med at understrege, at det
ligger regeringen meget på sinde, at den grønne
omstilling sker i balance med de danske
landdistrikter og ikke mindst berørte
naboer til VE-anlæg.
Tak for ordet.
Side 10/10