Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del
Offentligt
2929683_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Udvalget for Landdistrikter og Øer har ved brev af 11. oktober (ULØ alm. del
spørgsmål 12) bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren tilkendegive sin holdning til problemstillingen rejst i artiklerne
”Efter hærværk: Der er for mange af de her beboere i byen”, og ”En gruppe be-
boere fylder for meget: Borgmester vil have minister til at gribe ind”, bragt i
Nordjyske hhv. den 10. juni og den 25. juni 2024, vedr. situationen i Præstbro i
Nordjylland om de mange bosteder og deres indvirkning på landsbymiljøet, og
vil ministeren medtage forholdsregler i landdistriktslovgivningen, og de af mi-
nisteren påtænkte tiltag for bosættelser i landdistriktsmiljøet?”
Svar:
Som minister for byer og landdistrikter er jeg enig i, at der i landdistrikterne
såvel som i byerne skal være balance i koncentrationen af sociale institutioner
og -tilbud.
Det er social- og boligministeren, der har ressortansvaret for lovgivningen, som
Socialtilsynet følger mhp. godkendelse og tilsyn af institutioner og botilbud. Jeg
har derfor indhentet bidrag fra social- og boligministeren, der oplyser, at:
”De
fem socialtilsyn godkender og fører tilsyn med tilbud nævnt i socialtil-
synslovens § 4, stk. 1, (lovbekendtgørelse nr. 908 af 3. juli 2024). Der frem-
går følgende af socialtilsynslovens § 4, stk. 1:
§ 4.
Socialtilsynet godkender og fører driftsorienteret tilsyn med følgende
tilbud:
1) Almene plejefamilier, forstærkede plejefamilier og specialiserede plejefa-
milier efter § 43, stk. 1, nr. 1-3, i barnets lov.
2) Døgntilbud efter § 43, stk. 1, nr. 6 og 7, i barnets lov, og §§ 107-110 i lov
om social service samt stofmisbrugsbehandlingstilbud efter §§ 101 og 101 a
i lov om social service.
3) Tilbud i form af hjælp og støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 i lov om so-
cial service, når
a) tilbuddet leveres til beboere i boligformer efter andre bestemmelser end
nævnt i nr. 2, dog ikke friplejeboliger,
b) hjælpen udgår fra servicearealer knyttet til boligerne og ydes af et fast
ansat personale,
c) tilbuddet til beboerne i væsentligt omfang omfatter støtte efter § 85 i lov
om social service og d) tilbuddets målgruppe er personer, der har ophold i
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 435803
Dato: 1. november 2024
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: MFU spm. om bosteder og deres indvirkning på landsbymiljøet
2929683_0002.png
boligen på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige
sociale problemer.
4) Alkoholbehandlingssteder efter sundhedslovens § 141.
[…]
Socialtilsynet træffer efter ansøgning og efter dialog med ansøger afgørelse
om godkendelse af tilbud, der er nævnt i socialtilsynslovens § 4, stk. 1, jf. so-
cialtilsynslovens § 5. Godkendelsen har til formål at sikre, at tilbuddet er ge-
nerelt egnet til at modtage borgere i tilbuddets målgruppe.
Godkendelsen af tilbud som generelt egnet indebærer en vurdering af, om
tilbuddet samlet opfylder betingelserne for godkendelse, jf. socialtilsynslo-
vens §§ 6 (vurdering af kvaliteten) og 11 a-18 (økonomisk tilsyn, tilbudde-
nes oplysningspligt, indhentelse af straffeattester, krav til virksomhedsform,
tilbuddenes vedtægter, tilbuddenes bestyrelser, tilbud oprettet som fonde,
tilbuddenes årsbudget og tilbuddenes regnskaber) og sundhedslovens
§ 141, stk. 6, 2. pkt. (tilbud om alkoholbehandling).
Der er efter socialtilsynsloven ikke krav om, at socialtilsynet ved godkendel-
sen af tilbud skal sikre en geografisk spredning, og det vil derfor efter den
gældende lovgivning være usagligt, hvis socialtilsynet inddrager et sådant
hensyn ved en afgørelse om godkendelse af tilbud.”
Akt nr.:
Side 2
Morten Dahlin
/ Lise Marie Buhl