Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del
Offentligt
3000705_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 1. april 2025 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 94
Vil ministeren sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd den 1/4-25 om de nye
regler for adgang til oplæselige studiebøger for studerende med læsehandicap, jf.
UFU alm. del
samrådsspm. D-F?
Svar
Som svar på alm. del spørgsmål 94 fremsendes hermed mit talepapir fra åbent
samråd i UFU d. 1. april 2025 om de nye regler for adgang til oplæselige studiebø-
ger for studerende med læsehandicap.
4. april 2025
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
$dossier_documentnumber$
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 1/4-25 om de nye regler for adgang til oplæselige studiebøger for studerende med læsehandicap, jf. UFU alm. del - samrådsspm. D-F
3000705_0002.png
Samrådsspørgsmål
Spørgsmålene er stillet efter ønsket fra Sofie Lippert (SF) og Charlotte Broman
Mølbæk (SF).
Samrådsspørgsmål D
Hvordan mener ministrene, at det harmonerer med regeringens ambitioner om
dels livslang læring og dels at forbedre vilkårene for voksne med ordblindhed og
andre læse- og skrivevanskeligheder, at studerende, som læser på en uddannelse
der ikke er SU-berettiget, ikke længere vil have adgang til studiebøger i udgaver,
der kan læses op, gennem Nota? Der henvises til artiklen ”Nye regler afskærer en
hel gruppe studerende fra bøger til deres uddannelse”, politiken.dk 20. februar
2025.
Samrådsspørgsmål E
Anerkender ministrene, at de nye regler for adgang til Nota diskriminerer menne-
sker med læsehandicap, når de bliver udelukket for den kompenserende hjælp,
der betyder, at de kan gennemføre deres uddannelse, og hvordan vil ministrene
sikre, at Danmark lever op til FN’s handicapkonvention,
herunder handicapkon-
ventionens artikel 24 om uddannelse?
Samrådsspørgsmål F
Hvilke initiativer vil ministrene igangsætte for at finde en løsning, der både sikrer,
at adgangen til Det Kgl. Biblioteks studiematerialer alene gives til studerende med
læsehandicap og at studerende med læsehandicap kan få adgang til studie-mate-
rialerne, uanset om deres uddannelse er SU-berettiget?
Svar på samrådsspørgsmål D-F
Tak for det og også tak fra mig for at vi kan have et samråd, hvor vi får belyst alle
de nuancer, der er i den her problemstilling, og også de hensyn som
i hvert fald
når det bliver teknisk
trækker i forskellige retninger. Sofie Lippert sagde indled-
ningsvist, at livslang læring er noget, der fylder i regeringens skåltaler. Jeg synes,
at vi
sammen med SF
har bevist, at det også fylder udover skåltalerne, for ek-
sempel i de store uddannelsesreformer vi har lavet sammen, hvor vi reelt og struk-
turelt giver adgang til det, man har talt om i tusind år
nemlig muligheden for at
uddanne sig gennem hele livet som er en rød tråd igennem de uddannelsesrefor-
mer, vi har lavet. Så er det klart, at når de uddannelsesstrukturer er på plads, så
skal det selvfølgelig også kunne lade sig gøre i den virkelige verden for den en-
kelte studerende og i alle de forskelligheder, som de har.
Når det kommer til ordblinde studerende, så skal de have lige muligheder for at
tage en uddannelse ligesom alle andre. Det gælder både i det ordinære uddannel-
sessystem og i forhold til mulighederne for at tage videregående voksen- og efter-
uddannelse.
Det følger
som det også er blevet nævnt
– af FN’s handicapkonvention om lige
adgang til uddannelse. Men mest af alt så er det rigtigt at gøre
at skabe lige ad-
gang. Uddannelse skaber muligheder for den enkelte, og det er sådan set også
med til at skabe et stærkt samfund, at så mange som muligt har mulighed for at
tage en uddannelse. I virkeligheden synes jeg, at alle de problemstillinger vi
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 1/4-25 om de nye regler for adgang til oplæselige studiebøger for studerende med læsehandicap, jf. UFU alm. del - samrådsspm. D-F
3000705_0003.png
diskuterer nu
SPS-ordning, handicaptillæg til SU-brugere, den her problemstil-
ling, som er rigtig, der er jo nogle som støder mod rigtige barrierer
det er sådan
set underliggende udtryk for noget rigtig, rigtig godt
nemlig at vi ad åre får flere
og flere med, som tidligere mødte en egentlig barriere, som hvis man havde en
funktionsnedsættelse eller ordblindhed, at så var vejen til uddannelse bare lukket.
Når vi løber ind i de her problemer, så er det fordi, der er flere og flere, som på
trods af en funktionsnedsættelse befinder sig i uddannelsessystemet. Det er
grundlæggende rigtig, rigtig godt.
En væsentlig barriere for ordblinde studerende for at tage en uddannelse er tileg-
nelsen af skriftligt studiemateriale. De har derfor et naturligt behov for tilgængelig-
gjort studiemateriale.
Inden for det ordinære uddannelsessystem har vi valgt, at adgangen til tilgænge-
liggjorte studiematerialer for ordblinde gives gennem SPS-ordningen.
Her er der indgået en aftale mellem Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, det vi
plejer at kalde STUK, der administrerer SPS-ordningen på vegne af Uddannelses-
og Forskningsministeriet og Det Kgl. Biblioteks Nota-service om, at Nota skal til-
gængeliggøre studiematerialerne og stille dem til rådighed for studerende med en
SPS-bevilling.
Det er en god men også meget omfattende og generøs ordning, som altså bety-
der, at ordblinde studerende på videregående uddannelser
modsat alle andre
studerende
ikke skal betale for deres studiematerialer, men får dem stillet gratis
til rådighed, fordi de kan få ubegrænset adgang til al det studiemateriale, de skal
bruge gennem Nota.
Jeg synes, det er vigtigt, at der findes tilgængeliggjort studiemateriale for ordblinde
studerende, men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at alt studiemateri-
ale skal være gratis for alle ordblinde studerende.
Når det er sagt, må vi også konstatere, at der endnu ikke er et egentligt kommerci-
elt marked, som i tilstrækkeligt omfang giver studerende og andre med en faglig
interesse mulighed for at købe tilgængeliggjorte studiebøger.
Derfor er jeg også meget enig med kulturministeren i, at der skal findes en løsning
for de studerende, som aktuelt er kommet i klemme. Det er rigtig, rigtig godt.
Og med det
ordet tilbage til kulturministeren.
Side 3/3