Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del
Offentligt
2994757_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 25. februar 2025 har udvalget efter ønske fra Sandra Elisabeth Skalvig
(LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 86
Vil ministeren oplyse, hvor mange pladser på STEM-uddannelserne, der er blevet
reduceret som følge af sektordimensioneringen og udflytningsaftalen? Ministeren
bedes oplyse disse tal specifikt for hhv. de enkelte universiteter, uddannelser og
på både bachelor- og kandidatniveau.
Svar
Det er ikke muligt at opgøre den særskilte betydning af hhv. sektordimensionering
og udflytningsaftalen for antallet af uddannelsespladser på bestemte uddannelser
eller uddannelsesområder.
Det skyldes, at Uddannelses- og Forskningsministeriet følger universiteternes
implementering af sektordimensioneringen samt 2030-målsætningen under udflyt-
ningsaftalen ved at følge op på samlede måltal for tilgangen på hvert enkelt uni-
versitet. Eftersom tilgangstallene kan være påvirket af mange forskellige faktorer,
kan ændringer heri ikke fortolkes som den isolerede effekt af hhv. sektordimensio-
nering og udflytningsaftalen.
Med forbehold herfor vil ministeriet på sigt kunne opgøre ændringen i tilgangen på
uddannelser og uddannelsesområder, herunder for STEM-uddannelser, før og
efter implementeringen af sektordimensioneringen og 2030-målsætningen, når
initiativerne er implementeret.
Fsva. sektordimensionering
gælder imidlertid, at den først implementeres fra
2025. Universiteterne har derfor endnu ikke fastlagt, hvor mange uddannelses-
pladser de ønsker at udbyde på de enkelte bachelorudbud for 2025. På den bag-
grund er det endnu ikke muligt at opgøre, hvordan universiteterne har implemente-
ret sektordimensioneringen.
Det vil være muligt at få et foreløbigt overblik over fordelingen af bacheloruddan-
nelsespladser på tværs af universiteternes udbudssteder, når kapaciteten på uni-
versiteternes bachelorudbud er fastlagt i slutningen af juli 2025. Denne fordeling
kan sammenlignes med fordelingen af bacheloruddannelsespladserne i de tidlige-
25. marts 2025
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
551161
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm., om hvor mange pladser på STEM-uddannelserne, der er blevet reduceret som følge af sektordimensioneringen og udflytningsaftalen
2994757_0002.png
re år, og man vil dermed få et første overblik over eventuelle større ændringer på
bestemte uddannelsesområder eller specifikke bacheloruddannelser i 2025 sam-
menlignet med tidligere år.
Sektordimensioneringen er imidlertid opgjort på baggrund af tilgangen på de aka-
demiske bacheloruddannelser. Tilgangstal for 2025 vil forventeligt først foreligge i
foråret 2026. Opgørelser af tilgangen på de akademiske bacheloruddannelser i
2025 vil tilsvarende kunne holdes op imod tilgangen i årene før implementeringen
af sektordimensionering.
Fsva. udflytningsaftalen
er det særligt institutionernes indfrielse af 2030-
målsætningen, som eventuelt kan medføre en reduktion i antallet af STEM-
uddannelsespladser. Konkret kan universiteterne således vælge at imødekomme
deres 2030-målsætninger ved at udflytte aktiviteter fra de store byer eller vælge at
tilpasse deres uddannelsesudbud, f.eks. ved at reducere udbuddet i de store byer.
Målsætningen skal imidlertid først indfries i 2030, og endelig status på institutio-
nernes indfrielse af målsætningen kan således først opgøres derefter.
Det skal desuden bemærkes, at udflytningsaftalen også omfatter initiativer, der
forventes at øge antallet af STEM-uddannelsespladser, herunder særligt oprettel-
sen af et nyt campus med STEM-uddannelser i Vejle.
Med forbehold herfor kan der opgøres tilgangstal for STEM-uddannelserne for de
første to år (2022 og 2023) efter udflytningsaftalens indgåelse i 2021, jf. tabel 1.
De samlede tilgangstal for de øvrige videregående uddannelser på universiteterne
er vist til sammenligning. Det fremgår, at tilgangen til STEM-uddannelserne på
universiteterne har været tilnærmelsesvis stabil siden 2021, mens der i samme
periode er sket et fald i tilgangen til de øvrige videregående uddannelser på uni-
versiteterne.
Tabel 1
Tilgang til STEM-uddannelser på universiteterne samt den samlede udvikling i tilgang på de
øvrige uddannelser på universiteterne, 2021-2023
Institution
Copenhagen Business School - Handelshøjskolen
Danmarks Tekniske Universitet
IT-Universitetet i København
Københavns Universitet
Roskilde Universitet
Syddansk Universitet
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet
STEM-uddannelser i alt
Øvrige videregående uddannelser i alt
2021
288
5.027
944
3.618
293
2.341
3.761
3.174
19.446
39.510
2022
284
4.647
862
3.324
303
2.115
3.259
3.092
17.886
36.971
2023
350
4.882
984
3.580
301
2.427
3.504
3.271
19.299
36.872
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm., om hvor mange pladser på STEM-uddannelserne, der er blevet reduceret som følge af sektordimensioneringen og udflytningsaftalen
2994757_0003.png
Anm.:
Kilde:
STEM-uddannelserne
er afgrænset på baggrund af ’International Standard Classification
of
Education (ISCED)’
og omfatter uddannelser på videregående niveau indenfor kategorierne
1)
’Natural sciences, mathematics and statistics’;
2)
’Information and communication techno-
logies (ICTs)’; og 3)
’Engineering, manufacturing and construction’.
Uddannelses- og Forskningsministeriets datavarehus.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 3/3