Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del
Offentligt
2979360_0001.png
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Christiansborg
Svar på alm. del
spørgsmål 68
I brev af 22. januar 2025 har udvalget efter ønske fra Lise Bertelsen (KF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 68:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange elever, opgjort i antal og andele,
der forventes at blive optaget på hhv. stx, hhx, epx og eud, når epx er
etableret i 2030, og vil ministeren redegøre for, hvor stor en andel af ele-
verne for hver ungdomsuddannelse (stx, hhx, epx og eud), der forventes
at læse videre på hhv. en universitetsuddannelse, en professionsbachelor-
uddannelse eller en erhvervsakademiuddannelse i 2033, 2034 og 2035?
Svar:
Tabel 1 viser antallet og andelen af elever på stx, hhx, epx og eud efter
2030, som beregningsteknisk er lagt til grund i regeringens udspil. Elev-
strømmene er behæftet med betydelig usikkerhed.
Det er beregningsteknisk lagt til grund, at unge samlet set overgår til
samme videregående uddannelse, som i dag. Det vurderes ikke muligt på
forhånd at skønne over ændringer i unges valg af videregående uddan-
nelse opdelt på ungdomsuddannelse, videregående uddannelser og en-
kelte år på baggrund af det samlede udspil. Dette skal ses i lyset af, at re-
formen indebærer en markant omlægning af ungdomsuddannelsesland-
skabet, og at der ikke tidligere er gennemført lignende omlægninger af
ungdomsuddannelserne, der kan lægges til grund for skøn over ændrin-
ger i befolkningens højest fuldførte uddannelsesniveau.
Det er beregningsteknisk lagt til grund, at unge, som i det nuværende
ungdomsuddannelseslandskab tilgår hf, eux eller grundforløbets 1. del på
erhvervsuddannelserne, efter omlægningen som udgangspunkt tilgår
epx. Samtidig er det lagt til grund, at en mindre gruppe af unge, som i
dag tilgår grundforløbets 1. del på erhvervsuddannelserne, efter omlæg-
ningen overgår direkte til grundforløbets 2. del på erhvervsuddannel-
serne. Endelig er det lagt til grund, at unge, der ikke vil kunne tilgå de tre-
årige gymnasiale uddannelser pga. skærpede karakterkrav, i stedet tilgår
epx.
Børne- og Undervisningsministeriet
19. februar 2025
Sagsnr.: 25/02725
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om hvor mange elever, opgjort i antal og andele, der forventes at blive optaget på hhv. stx, hhx, epx og eud, når epx er etableret i 2030
2979360_0002.png
Det bemærkes, at 2030 vil være det første år, hvor der optages elever på
epx, og det første år hvor 10. klasse omlægges. Opgørelsen er ekskl. om-
lægningen af 10. klasse, da omlægningen betyder, at der ventes at kom-
mer flere elever på alle uddannelser i det første skoleår (2030).
Eud i tabel 1 omfatter kun elever, som i dag tilgår grundforløbets 1. del
på erhvervsuddannelserne, og som beregningsteknisk antages at fra-
vælge epx og stadig påbegynde en erhvervsuddannelse direkte efter
grundskolen. Det er lagt til grund, at elever, som i dag starter direkte på
grundforløbets 2. del på erhvervsuddannelsernes efter grundskolen, sta-
dig gør dette i 2030, og disse elever indgår ikke i opgørelsen.
Side 2/2
Tabel 1 Beregningsteknisk fordeling af elever på ungdomsuddannelser i
2030 efter reformen
Bestand 30. september 2030
Stx 1.g*
Hhx 1.g
Epx 1.g
Eud
I alt
Antal
23.700
8.100
20.800
1.100
53.700
Andel
44%
15%
39%
2%
100%
Anm.: *Stx 1.g omfatter både stx- og htx-elever. Opgørelsen er demografisk fremskrevet baseret på be-
standstal fra d. 30, september 2023. Eud omfatter kun elever, som i dag tilgår grundforløbets 1. del på
erhvervsuddannelserne, og som beregningsteknisk antages at fravælge epx og stadig påbegynde en er-
hvervsuddannelse direkte efter grundskolen. Elever, som i dag starter direkte på grundforløbets 2. del på
erhvervsuddannelserne efter grundskolen indgår ikke i opgørelsen. Elever der i dag tilgår hf i en alder hø-
jere end 18 år indgår ikke i opgørelsen. Tallene er afrundet til nærmeste hundrede, og andelen er afrun-
det til første decimal.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet, egne beregninger
Der henvises i øvrigt til faktaarket
ӯkonomi og arbejdsudbudsvirkninger i
Forberedt på Fremtiden V: Flere i gymnasiet”
(vedlagt).
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye