Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 27. november 2024 har udvalget efter ønske fra Katrine Robsøe (RV) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 56
Vil ministeren oversende et regneeksempel, hvor provenu- og beskæftigelsesvirk-
ninger af ”Aftale om rammerne for reform af universitetsuddannelserne i Danmark”
(2023) justeres, så de afspejler aftalepartiernes ambition om 20 pct. erhvervskan-
didater og 10 pct. afkortede kandidatuddannelser, jf. svar på UFU alm. del spørgs-
mål 359 (2023-24).
Svar
Besvarelsen af UFU alm. del spm. 359 baserer sig på et regneeksempel, hvor der
af spørgeren er givet en række forudsætninger, herunder et givent aktivitetsom-
fang på fireårige erhvervskandidatuddannelser.
Brugen af erhvervskandidatordningen afhænger af, at studerende kan indgå for-
pligtende ansættelsesaftaler med virksomheder, hvilket der ikke
på forhånd
kan
stilles en garanti for. Med udgangspunkt i de gældende regneprincipper kan der
ikke
på forhånd
indregnes økonomiske virkninger på den offentlige saldo og den
strukturelle beskæftigelse ved en udvidelse af erhvervskandidatordningen eller
ved måltal for flere erhvervskandidater, fordi det ikke er muligt på forhånd at
skønne over aktivitetsomfanget. Dette svarer beregningsmæssigt til samme til-
gang, der blev lagt til grund ifm. etableringen af og udvidelsen af erhvervskandi-
datsordningen i 2017 og 2018.
Fordi der ikke
på forhånd
kan skønnes over aktivitetsomfanget på erhvervskandi-
datuddannelser er aftalen baseret på, at såfremt ambitionen om 20 pct. erhvervs-
kandidater ikke realiseres, vil der skulle optages en højere andel på ordinære kan-
didatuddannelser på 75 ECTS. Reformøkonomien afspejler således allerede de
skønnede økonomiske konsekvenser af, at 30 pct. af de studerende skal optages
på de nye kandidatuddannelser.
11. december 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 1/1