Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 27. november 2024 har udvalget efter ønske fra Katrine Robsøe (RV) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
Spørgsmål 54
Vil ministeren oversende et økonomi- og beskæftigelsesskøn for virkningen af en
1+2 model for erhvervskandidatuddannelserne, med et års ordinært fuldtidsstu-
dium og herefter to års kandidatuddannelse på erhvervskandidatvilkår? Herunder
bedes der redegjort for antagelser (takst, su m.v.) og ugentlig arbejdstid på de for-
skellige dele af uddannelsen. Det bedes endvidere uddybet i svaret, hvilke forud-
sætninger, der ligger til grund for skønnet, herunder bl.a. vilkårene for studerende,
som ikke lykkedes med at indgå en deltidsansættelseskontrakt med en virksom-
hed i løbet af det første år (f.eks. hvilken type uddannelse de kan falde tilbage på).
Svar
Brugen af erhvervskandidatordningen, herunder også en
”1+2”-erhvervskandidat-
uddannelse, afhænger af, at studerende kan indgå forpligtende ansættelsesaftaler
med virksomheder, hvilket der ikke på forhånd kan stilles en garanti for. Dermed
er det ikke muligt på forhånd at skønne over aktivitetsomfanget, hvorfor der med
udgangspunkt i de gældende regneprincipper ikke på forhånd kan indregnes øko-
nomiske virkninger på den offentlige saldo og den strukturelle beskæftigelse.
Med 3. forligstillæg til
Aftale om rammerne for reform af universitetsuddannelserne
i Danmark
af 19. december 2024
gives mulighed for en ny ”1+2”-erhvervskandi-
datuddannelse.
”1+2”-erhvervskandidatuddannelsen
tilrettelægges, så første kan-
didatstudieår består af heltidsstudie på 60 ECTS, hvor den studerende kan mod-
tage SU, efterfulgt af et toårigt virksomhedsforløb (inkl. virksomhedsspeciale) på
60 ECTS med deltidsstudie, hvor den studerende er i beskæftigelse gennemsnit-
ligt minimum 25 timer om ugen sideløbende med uddannelsen.
En forudsætning
for den nye ”1+2”-erhvervskandidatuddannelse
er en økonomisk
ramme svarende til en ordinær kandidatuddannelse på 120 ECTS. Det skal ses i
lyset af, at den nu aftalte ”1+2”-erhvervskandidatuddannelse
ikke kan holdes inden
for den økonomiske ramme af kandidatuddannelser på 1¼ studieår. Såfremt til-
gangen til den nye ”1+2”-erhvervskandidatuddannelse
ikke realiseres, vil et tilsva-
rende antal kandidatuddannelsespladser i stedet kunne oprettes på ordinære kan-
didatuddannelser på 120 ECTS. Dermed vil uddannelsespladserne på de ordi-
nære kandidatuddannelser på 120 ECTS kunne udgøre op til 85 pct. fra 2028, 80
8. januar 2025
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Side 1/2