Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del
Offentligt
2948270_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af den 5. november 2024 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
UFU alm. del. spørgsmål 41
Vil ministeren kommentere henvendelsen og præsentationen fra Danske Bioanaly-
tikere om regeringens udspil til en uddannelsesreform, jf. UFU alm. del - bilag 13?
Svar
Danske Bioanalytikere og Radiografrådet fremhæver i deres henvendelse særligt
to bekymringer vedr. hhv. regeringens forslag til en ny gymnasial epx-uddannelse
og til en ændret tilrettelæggelse af professionsbacheloruddannelserne.
I regeringens udspil ”Forberedt på fremtiden V” foreslås
det, at en ny gymnasial
toårig epx-uddannelse bliver generelt adgangsgivende til erhvervsakademiuddan-
nelserne, mens epx med en etårig overbygning bliver generelt adgangsgivende til
professionsbacheloruddannelserne.
Derudover lægges der op til, at den toårige epx kan tilrettelægges, så elever kan
opnå adgang til visse professionsbacheloruddannelser, hvis de vælger bestemte
gymnasiale fag i løbet af de to år. Det skal ses i lyset af, at det allerede i dag er
muligt at opnå adgang til visse professionsbacheloruddannelser ved at bestå be-
stemte pakker af gymnasiale fagniveauer
også selvom man ikke har en fuld
gymnasial eksamen. Det gælder bl.a. for radiograf- og bioanalytikeruddannelsen.
Det er vigtigt for regeringen, at de studerende gennemfører uddannelserne med et
solidt fagligt grundlag. Med regeringens forslag lægges der derfor ikke op til æn-
dringer i kravene til beståede fag og gymnasiale fagniveauer for at få adgang til de
enkelte videregående uddannelser. Adgang til såvel radiograf- som bioanalytiker-
uddannelsen vil derfor
som det er tilfældet i dag
afhænge af, om man har gen-
nemført de fag og fagniveauer, der kræves på den pågældende uddannelse.
For så vidt angår forslaget om en ændret tilrettelæggelse af uddannelserne fore-
slår regeringen bl.a., at bachelorprojektet fremover får karakter af en mere prak-
sisrettet afsluttende professionsprøve. Hensigten med den nye tilrettelæggelse er
først og fremmest at skabe bedre og mere praksisnære uddannelser, der forbere-
der de studerende bedre til at kunne træde ud på arbejdsmarkedet. Uddannelser-
3. december 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
526674
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om kommentar til henvendelsen og præsentationen fra Danske Bioanalytikere om regeringens udspil til en uddannelsesreform, jf. UFU alm. del - bilag 13
2948270_0002.png
ne vil fortsat være professionsbacheloruddannelser indplaceret på niveau 6 på
kvalifikationsrammen for videregående uddannelser.
Den foreslåede nye tilrettelæggelse af uddannelserne indebærer, at professions-
bacheloruddannelserne fremover vil være tilrettelagt med 15 færre ECTS end i
dag. Ifølge oplysninger, jeg har modtaget fra Uddannelses- og Forskningsstyrel-
sen, er tilrettelæggelsen af radiograf- og bioanalytikeruddannelsen i både Norge
og Sverige på bachelorniveau og har en længde på tre år (180 ECTS) modsat i
Danmark, hvor uddannelsen i dag er normeret til tre og et halvt år (210 ECTS).
Den nye tilrettelæggelse med færre ECTS muliggør en massiv investering i ud-
dannelsernes kvalitet, så de studerende får en undervisning, der er tæt koblet til
den virkelighed, de vil møde i deres fremtidige arbejde.
Afslutningsvist vil jeg fremhæve, at en ny tilrettelæggelse af uddannelserne vil ske
i et udviklingsarbejde i samarbejde med relevante parter, herunder uddannelses-
institutioner, faglige organisationer m.fl.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2