Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del
Offentligt
2948544_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 4. november 2024 har udvalget efter ønske fra Katrine Robsøe (RV) stil-
let mig følgende spørgsmål:
UFU alm. del spm. 30
Vil ministeren redegøre for den skønnede årlige og akkumulerede velstandseffekt
af den foreslåede omlægning af uddannelser på erhvervsakademierne hvert år
frem til 2075, herunder uddybe de økonomiske antagelser og dynamikker bag
skønnet? Der henvises til tabel 3 i publikationen ”Faktaark: Økonomi-
og arbejds-
udbudsvirkning i Forberedt på fremtiden VI: Professions- og erhvervsrettede vide-
regående uddannelser til fremtiden”, ufm.dk, den 8. oktober 2024, hvor der esti-
meres et årligt velstandstab på 3,1 mia. kr. pr. år i 2075.
Svar
Reformudspillet vurderes samlet set at øge BNP med ca. 4,1 mia. kr. i 2032,
jf.
faktaark om
Økonomi- og arbejdsudbudsvirkninger i Forberedt på fremtiden VI:
Professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser til fremtiden,
offentlig-
gjort på
ufm.dk.
Heraf udgør omlægningen af uddannelser på erhvervsakademiud-
dannelsesområdet ca. 1,1 mia. kr. i 2032.
På længere sigt er det ikke muligt at vurdere den samlede velstandsvirkning af
omlægningen af uddannelser på erhvervsakademiuddannelsesområdet, da det
ikke er muligt at vurdere de langsigtede produktivitetsvirkninger ift. de uddannel-
sesforløb, som tilrettelægges med færre ECTS, men med samme uddannelsesni-
veau, og hvor der samtidig investeres betydeligt i kvalitet. Det samme var tilfældet
for vurderingen af velstandsvirkningen ved omlægningen af kandidatuddannelser
på 75 ECTS. For uddybende overvejelser henvises til faktaark om
Velstandsvirk-
ninger af Forberedt på fremtiden I
offentliggjort på
ufm.dk.
Det bemærkes dog, at udfasningen af top-up-uddannelserne, som i dag rykker di-
mittender med erhvervsakademiniveau (KVU) til professionsbachelorniveau
(MVU), samlet set vurderes at medføre flere dimittender med erhvervsakademini-
veau (KVU) og færre dimittender med professionsbachelorniveau (MVU) sammen-
lignet med i dag. Denne samlede effekt afspejler den forudsatte aktivitet,
jf. også
UFU alm. del spørgsmål 31.
Den isolerede velstandsvirkning heraf vurderes at
være negativ på lang sigt, svarende til ca. -3,1 mia. kr. i 2075, som følge af lavere
beregnet produktivitet for dimittender fra erhvervsakademiuddannelser sammen-
lignet med professionsbacheloruddannelser.
4. december 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om den skønnede årlige og akkumulerede velstandseffekt af den foreslåede omlægning af uddannelser på erhvervsakademierne hvert år frem til 2075
2948544_0002.png
De bagvedliggende antagelser og forudsætninger er uddybet i boks 1.
Boks 1
Antagelser og forudsætninger i beregningerne
Det er lagt til grund, at udfasningen af top-up-uddannelserne, som i dag rykker dimittender med erhvervsakademini-
veau (KVU) til professionsbachelorniveau (MVU), samlet set vurderes at medføre flere dimittender med erhvervs-
akademiniveau (KVU) og færre dimittender med professionsbachelorniveau (MVU).
Det er lagt til grund, at et kortere uddannelsesforløb medfører en tidligere udtræden på arbejdsmarkedet, hvilket
isoleret set har en positiv indvirkning på den samlede lønsum og dermed velstandsniveauet. Samtidig er et lavere
uddannelsesniveau isoleret set
som følge af lavere forventet produktivitet
forbundet med en reduktion i den
samlede lønsum, hvilket påvirker velstandsniveauet negativt.
Samtidig er det forudsat, at beskæftigelsesgrad og timeløn er korreleret med uddannelsesniveau, og at der ikke er
fuldt gennemslag på beskæftigelse og produktivitet ved skift mellem uddannelsesniveauer. Dette følger af Finansmi-
nisteriets regneprincipper, som bl.a. er nærmere beskrevet i ”Finansredegørelse 2014”.
I figur 1 er vist den skønnede virkning af bevægelser mellem uddannelsesniveauer
som følge af udfasningen af top-up-uddannelserne målt ved strukturelt BNP. Virk-
ningen er opdelt på bidrag fra hhv. produktivitet og strukturel beskæftigelse.
Bidraget fra strukturel beskæftigelse er positivt som følge af effekten af kortere ud-
dannelsesforløb. Da den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder for personer med
professionsbachelorniveau (MVU) ikke afviger nævneværdigt fra personer med er-
hvervsakademiniveau (KVU), vurderes det positive bidrag fra den strukturelle be-
skæftigelse at være varigt. Omvendt er bidraget fra produktivitet negativt som
følge af et lavere uddannelsesniveau. Det positive bidrag fra øget strukturel be-
skæftigelse dominerer til og med 2045, hvorefter det negative bidrag fra lavere
produktivitet dominerer.
Figur 1
Velstandsvirkning frem mod 2075 af bevægelser mellem uddannelsesniveauer som følge af
udfasningen af top-up-uddannelser, opdelt på bidrag fra produktivitet og strukturel beskæftigelse
Mia. kr.
3
2
1
0
-1
-2
-3
-4
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
2051
2052
2053
2054
2055
2056
2057
2058
2059
2060
2061
2062
2063
2064
2065
2066
2067
2068
2069
2070
2071
2072
2073
2074
2075
Mia. kr.
3
2
1
0
-1
-2
-3
-4
-5
-5
Velstand
Bidrag fra produktivitet
Bidrag fra strukturel beskæftigelse
Anm.:
Kilde:
Den samlede velstandsvirkning er målt ved virkning på strukturelt BNP og er opdelt på
hhv. bidrag fra produktivitet og strukturel beskæftigelse.
Egne beregninger.
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om den skønnede årlige og akkumulerede velstandseffekt af den foreslåede omlægning af uddannelser på erhvervsakademierne hvert år frem til 2075
2948544_0003.png
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 3/3